keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

Indycar-raportti - Road America

 

Juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina ajettiin Indycar-sarjan 10. osakilpailu tällä kaudella, kun vihreä lippu heilui lähdön merkiksi Wisconsinin osavaltiossa sijaitsevalla Road American radalla. Sarjaa johtava Alex Palou lähti paalupaikalta ja espanjalainen kasvatti johtoaan kilpailun alkuvaiheessa.

Taaempana Arrow McLarenin Christian Lundgaard hajotti autonsa etusiiven, kun osui edellä ajaneeseen Scott Dixoniin. Tanskalainen kävi varikolla ja putosi kilpailun viimeiseksi. Ensimmäisillä varikkokäynneillä oli draamaa, kun Romain Grosjeanin vasen takarengas ei ollut kunnolla kiinnitetty autoon ja hän pyörähti pysähdyksensä jälkeen radan viidennessä mutkassa.

30. kierroksella Ganassi-tallin Palou ajoi varikolla ylinopeutta ja sai varikonläpiajorangaistuksen, mikä muutti kilpailun kulun. Pari kierrosta myöhemmin Christian Rasmussenin autosta petti hybridi. Felix Rosenqvist johti tuolloin kilpailua, mutta ei voinut tulla varikolle, sillä sarjan sääntöjen mukaan varikkosuora suljetaan turva-autojakson ajaksi.

Kärjen takana nähtiin kiivasta mies-miestä vastaan kamppailua ja hiilikuidun palasia lensi pienten osumien myötä radalle. 13 kierrosta ennen maalia kilpailussa viidenneksi noussut Lundgaard kävi varikolla ja hänen autoonsa laitettiin tuoreet pehmeän seoksen renkaat, mikä auttoi häntä voittotaistelussa. Tuolloin kärkinelikon miehittivät Felix Rosenqvist, Scott Dixon, Josef Newgarden ja Pato O'Ward, mutta heillä oli vielä tehtävä yksi varikkokäynti.

Viimeisen kymmenen kierroksen aikana Lundgaard haastoi David Malukasia ja pääsi hänestä ohitse ja saavutti nopeasti Marcus Armstrongia, jonka autossa oli ongelmia. Tanskalainen ohitti hänet, kun neljä kierrosta oli matkaa maaliin. Uusi-Seelantilaisen auton moottori hajosi kierrosta myöhemmin. Uusintalähdössä Lundgaard piti Malukasin takana ja Graham Rahal meni Will Powerin ohitse nousten kolmanneksi. Taaempana Nolan Siegel pyärähti. Takasuoran jarrutuksessa Power yritti ohitusta ohitusnapin tuoman tehon ansiosta, mutta osui Rahaliin. 

Keltainen lippu ylös ja Lundgaard tuli maaliin voittajana. Ykköstila oli juutille toinen tällä kaudella. David Malukas oli toinen ja jenkin tasainen suorittaminen sai jatkoa. Uran avausvoitto on lähempänä, kuin luullaan. Caymansaarten Kyffin Simpson oli kolmas, mutta sekä hän, että Alex Palou pudotettiin sija alaspäin, sillä ohitus oli tapahtunut keltaisten lippujen aikana. Näin kolmannen tilan lopulta sai Will Power. 

Pistetilanne

  1. Alex Palou 374
  2. David Malukas 314
  3. Kyle Kirkwood 313
Indycar-kausi jatkuu heinäkuun alussa Mid-Ohion kilpailulla. Tuona viikonloppuna juhlitaan Yhdysvaltain 250. itsenäisyyspäivää.

tiistai 16. kesäkuuta 2026

Ferrarin taktiikkapeli toimi

 

Tänä vuonna Espanjassa ajetaan kaksi F1-kilpailua, mutta sääntöjen mukaan vain yksi saa kantaan virallisessa nimessään maan gp muotoa. Barcelonassa ajettava kilpailun nimi oli täten Katalonian gp. Olosuhteet olivat lämpimät, joten rengaskuluma oli suuri, mikä vaikutti tallien taktiikoihin. Viimeksi mainittu oli myös kilpailun ratkaiseva elementti.

Mercedeksen George Russell ajoi turvallisessa johdossa suurimman osan kilpailusta, mutta kävi kahdesti varikolla, kuten myös tallikaveri Kimi Anonelli. Ferrarin Lewis Hamilton, joka piti toista sijaa, päätti turvautua kolmen pysähdyksen taktiikkaan, minkä vuoksi hän pystyi uusien renkaiden ansiosta kuromaan eroa umpeen. 

Russell ja Antonelli kävivät varikolla 38. kierroksella ja Hamilton siirtyi kilpailun kärkeen. Kolme kierrosta myöhemmin Aston Martinin Fernando Alonson auto hyytyi radan varteen, joten tuomaristo laittoi virtuaalisen turva-auton, minkä aikana kuljettajat pudottivat autonsa vauhtia. Ohittaminen on tietysti kiellettyä, kuten oikean turva-auton tullessa radalle. Lajiin perehtymättömät voivat tuosta katsoa, mikä tarkoitus virtuaalisella turva-autolla on.

Kilpailussa ei kummemmin ollut suurta draamaa pois lukien loppuvaiheilla tapahtuneet Kimi Antonellin ja Charles Leclercin keskeytykset. Italialaisen autosta loppui akku ja Leclercin auton ohjaustehostin hajosi. Näin podiumille saatiin ensimmäisen kerran sitten vuoden 1968 kolme brittikuljettajaa ja Hamilton sai vihdoinkin ensimmäisen Ferrari-voittonsa. Hänestä tuli samalla vanhin osakilpailu voittaja sitten Jack Brabhamin, joka voitti Etelä-Afrikan gp:n vuonna 1970. Brabhamilla oli tuolloin ikää 43 vuotta. Hamilton on nyt 41 vuotias.

Hamiltonin ja Russellin jälkeen kolmas oli Mclarenin Lando Norris, Red Bullin Max Verstappen neljäs ja sijat viidestä kymmeneen menivät seuraavasti: Oscar Piastri, Isack Hadjar, Pierre Gasly, Liam Lawson, Arvid Lindblad, Franco Colapinto.

Alpinelta jälleen onnistunut viikonloppu, kun molemmat kuljettajat ajoivat pisteille. Viime vuoden kyntämisestä on noustu keskikastiin. Talli oli jättänyt Gaslyn Monacosta saamastaan aikasakosta protesti, joka meni läpi ja hänelle palautettiin kolmas tila, jolla hä ylitti ruutulipun. Nyt tuli kuudes tila. Argentiinalainen Colapinto on kuoriutumassa varmaksi kilpailijaksi.

Jos jonkun talli kilpailua voisi pitää epäonnisena, se voisi olla Audi. Saksalaistalli on kamppaili jälleen arvokkaasta kymmenestä sijasta, mutta Gabriel Bortoleton vauhti ei riittänyt ja Nico Hülkenbergin auton hätäkatkaisin tuli päälle. Syyksi oli paljastui kivi, joka oli lentänyt Hulkin autoon, kun edellä ajanut Liam Lawson oli ajanut hiekoille. Aika erikoinen syy keskeyttämiselle. Alhaalla kuljettajien pisteiden kolmen kärki.

  1. Kimi Antonelli 156
  2. Lewis Hamilton 115
  3. George Russell 106
Valmistajien puolella Mercedeksellä on vielä selvä johto muihin nähden, mutta lämpimissä olosuhteissa Mercedeksen moottoreilla ajavat ovat kestävyydeltään heikkoja. Tämä avaa etenkin Ferrarille mahdollisuuden tulla mukaan mestaruuskamppailuun, mutta Hamiltonin lisäksi tarvitaan Leclercin apuja. Monacolaisen on saatava mahdollisimman pian kevään epäonninen jakso päättymään. Monien mielestä tallin pitäisi suosia Hamltonia loppukauden ajan, mutta jäitä hattuun ystävä thyvät. Juhannuksen jälkeen ajetaan jälleen kaksi kisaviikonloppua perätysten. Ensimmäinen niistä Itävallan Red Bull Ringillä.


torstai 11. kesäkuuta 2026

Vielä happamat MM-kisat alkamassa

 

Edellisissä jalkapallon MM-kisoissa oli jo ikävä sivumaku Qatarin ihmisoikeuksien ja kisojen saamiseen lahjonnan avulla, niin tällä viikolla alkavat MM-kisat ovat entistä happamampia. Ei pelkästään suuremman joukkue- ja ottelumäärän sekä Eurooppalaisille hankalien tv-lähetysaikojen vuoksi, vaan myös politiikka on jälleen mukana sotkemassa maailman suosituimman pelin suurjuhlaa.

Yhdysvallat toimii kilpailujen pääisäntänä, vaikka otteluita pelataan myös Kanadan Torontossa ja Vancouverissa ja Meksikossakin pääkaupungin lisäksi Guadalajarassa ja Monterreyssa. Suurin osa otteluista pelataan ensiksi mainitussa valtiossa New Yorkista San Fransiscoon ja monissa suurissa kaupungeissa. Yhteensä kuudessatoista.

Sen sijaan, että kertoisin tässä kaiken lohkoihin, joukkueisiin ynnä muihin liittyvää, niin suosittelen vilkaisemaan FutisForum-sivuston kisakeskustelua, mihin ottavat osaa lajin suomalaiset ystävät. Itsekin sinne kirjoitan nimimerkillä.

Ne ikävät puolet

Pahennusta näissä kisoissa aiheuttavat Yhdysvaltain republikaanipresidentti Donald Trumpin suustaan päästämät lausunnot, joilla hän pyrkii ottamaan kaiken kunnian futiskisoista, vaikka jalkapallo sen nykyisessä muodossaan on kehitetty englannissa. Yhdysvallan perustivat aikanaan kolmetoista englannin kruunun alaista siirtokuntaa vuonna 1776. Trump on saanut Iranin maajoukkueen siirtämään majapaikkansa Meksikoon, sillä he voivat joutua viranomaisten hampaisiin Iranin sodan vuoksi, jota he eivät aloittaneet.

ICE:n eli Yhdysvaltain maahanmuuttoviraston sotilaiden läsnäolo stadioneilla ja pelipaikkakunnilla on herättänyt kannattajissa närää. Etenkin Meksikolaisissa, joita Trump suorastaan inhoaa. Onko herra presidentti syönyt koskaan burritoa?

Lippujen hinnatkin ovat älyttömän korkeita, joten kisoja on myös boikotoitu esimerkiksi englannissa ja muissakin Euroopan osallistujamaista. Trumpin hyvä ystävä, FIFA:n pomo Gianni Infantino runnoi viime vuosikymmenen lopulla läpi päätöksen kisojen laajentamisesta rahat mielessään. Fifan johtoa on vuosia ärsyttänyt Euroopan ylivoima pelikentällä ja itse epäilen, että suunnitteilla on salaliitto, ottelutapahtumien peukalointia tai jotain vastaavaa, jotta saataisiin maailmanmestariksi Yhdysvallat, Marokko tai joku muu, kuin isoimmat suosikit.

Entäs Saksa?

Oma suosikkini Saksa on kärsinyt vuosia alisuorittamista. Kaksi edellistä MM-turnausta ovat päättyneet lohkovaiheeseen ja EM-kisoissakin on jääty välierien ulkopuolelle sekä 2021, että 2024. Nyt ollaan nuorennettu rajusti joukkuetta, vaikka maalivahti legenda Manu Neuer, puolustuksen vakiopelaajat Joshua Kimmich ja Antonio Rüdiger ovat myös mukana. Jos nyt pitäisi joltain odottaa läpimurtoa, niin viime vuoden U21-EM-kisojen maalikuninkaalta Nick Woltemadelta. Maaliahne hyökkääjä teki päättyneellä kaudella Newcastle Unitedille valioliigassa kahdeksan maalia 33 ottelussa ja MM-karsinnoissa maaleja tuli kuudessa ottelussa neljä. Jos urakehitys jatkuu nousevana, hän voi uhata Miroslav Klosen maaliennätystä (71 maalia). Nyt on aika palata huipulle. Kun tarkistin Saksan pelien aikataulun lohkovaiheessa, niin kaksi kolmesta ottelusta tulee suomen aikaan illalla ja YLE:ltä.

Kaukosäätimelle käyttöä

Kuten edeltävissä kisoissa, niin YLE ja kaupallinen MTV näyttävät puoliksi ottelut. Joka toinen päivä vaihtuu otteluita näyttävä kanava. Niistä kaksi tulee suomen aikaan iltaisin ja NHL-tyyliin öisinkin pelataan. Onneksi itse voin katsoa pelit jälkikäteen YLE Areenasta tai MTV Katsomosta, mutta kuten aiemmin katsoin vain valikoidusti. Lopuista voin katsoa maalikoosteet esimerkiksi Fifa+-palvelusta, jonne rekisteröityminen ei maksa mitään. Myös lineaarisessa televisiossa näytetään koosteita.

Palaan MM-kisajuttuihin blogissani, kun alkulohkovaihe on pelattu.