maanantai 13. marraskuuta 2023

Ajetaan parikymmentä kierrosta ja Ducati voittaa.

 

Ratamoottoripyörien MM-sarjan eli Motogp:n kautta on jäljellä enää kaksi kilpailuviikonloppua, jotka ajetaan peräkkäisinä viikonloppuina. Tulevana sunnuntaina Qatarin kilpailu ja viikon päästä perinteinen Valencian kilpailu.

Kuluneelle kaudelle otettiin mukaan lauantaisin ajettavat sprintit, joka on puolet osakilpailun mitasta, eikä sen tuloksilla ole vaikutusta sunnuntain kilpailuun. Voittajalle jaetaan 12 pistettä ja mikäli hän voittaa sunnuntaina, niin maksimipistemäärä on 37 pistettä.

Tämä taas on pistänyt viikonloppujen rakenteen uusiksi, mikä on vaikuttanut mekaanikkojen työhön. Mikäli perjantain harjoituksissa kuljettaja ajaa ulos radalta ja pyörä menee päreiksi, niin sen korjaamiseen jää vähemmän aikaa, kuin viimeksi.

Kausi on ollut Ducatin hallintaa. Kesällä näytti, että hallitseva mestari Francesco Bagnaia aja ylivoimaiseen mestaruuteen, mutta Barcelonan kilpailussa hän kaatui pahasti ja KTM:n Brad Binder ei ehtinyt väistää, vaan ajoi italialaisen jalan yli. Onneksi tilanteesta selvittiin sairaalatarkastuksella. Seuraavissa kisoissa Peccon vauhti oli kadoksissa, joten yksityistallilla ajava Espanjan Jorge Martin kuroi piste-eroa umpeen. Kun kaksi on jäljellä, niin ero kaksikon välillä on 14 pistettä ja jaossa on vielä 74 pistettä.

Eilinen Malesian kilpailu ei ollut jännittävä, vaan Enea Bastianini kiihdytti lähtövalojen sammuttua kärkeen ja ajoi helppoon voittoon. Kilpailun kymmenestä parhaasta kuusi ajoi Ducatin pyörillä. Italialaisvalmistajan pyörillä ajavista viisi on mm-sarjan kymmenen parhaan joukossa.

Ducatin ylivoima on suututtanut Hondan ja Yamahan pyörillä ajavia talleja, sillä pyörissä on jatkuvia ongelmia ajettavuuden tai renkaiden kanssa. Kesällä pohdittiin, voiko sarjan promoottori Dorna auttaa pyörien suorituskyvyn nostamisessa antamalla heille enemmän moottoreita ja testipäiviä käyttöön. Nämä myönnytykset jaetaan valmistajien pistetaulukon mukaan seuraavalle kaudelle, jolloin mestari saa vähemmän apuja pyörän kehittämiseen heikompiin valmistajiin verrattuna.

Tarkoituksena on pitää sarja tasaisena ja täten yleisöystävällisenä, samaa ideaa käytetään F1:ssä, kun rajataan parhaan tallin autojen kehitystyötä tulevalle kaudelle.

Moottoripyöräkilpailujen ystävänä toivoisin, että nähtäisiin tasaista vääntöä lähdöstä maaliin, eikä yhden kuljettajan tai pyörän dominointia. Vaikka olisi kuinka hyvä pyörä, niin se tarvitsee kuljettajan, joka pystyy ylläpitämään vauhtia sekä huolehtimaan renkaista, mitkä on valittu ennen kilpailua. Muut ottavat johtajan kiinni, jos hänellä on olosuhteisiin nähden liian pehmeät renkaat tai kulkupeli ei taitu kaarteisiin halutulla tavalla. Tämä on nähty monesti.

Seuraavilla kirjoituskerroilla asiaa formuloista.

(Kuva:Motogp/X)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti