Viikonlopun tapahtumia Silverstonen radalla seurasi ennätysmäärä, noin 400,000 katsojaa. Päätapahtuman eli Formula 1-osakilpailun suurin onnistuja oli McLaren-autot. Kotikisaansa ajavan tallin Lando Norris oli lähellä ajaa lauantaina paalupaikalle ja Oscar Piastri ajoi kolmanteen ruutuun.
Itse kilpailussa Norris sai loistavan lähdön ja johti viiden kierroksen ajan. Red Bullin Max Verstappenin auton renkaat sutivat lähtökiihdytyksessä, mutta hollantilainen odotteli mahdollisuuttaan, kunnes hän hyödynsi sen viidennellä kierroksella. Tämän jälkeen Verstappen ajeli rauhallisen oloisesti voittoon. vaikka myönsikin haastattelussa että kova tuuli vaikutti ajamiseen ja renkaiden pito ei ollut optimaalinen.
Kevin Magnussenin auton hajoamisen myötä turva-auto tuli radalle ja kuljettajat kävivät varikolla renkaidenvaihdossa. Useampi sai autoonsa pehmeän seoksen renkaat, mutta McLareneihin laitettiin kovemman seoksen Pirellit. Tämä loi pelkoa, että Norris putoaisi podiumilta pois, mutta autoon jo Itävallassa tuodut päivitykset jälleen toimivat, etenkin suoranopeus oli erinomaista ja Norrisin takana ajanut Lewis Hamilton ei mitenkään saanut maamiestään kiinni. Norris ajoi toiseksi ja Mercedeksen seitsenkertainen mestari kolmanneksi. Nuori australialainen Piastrikaan ei kärsinyt stopista vaan ajoi uransa parhaan sijoituksen.
Williams-talli oli myös kotikisaansa varten päivittänyt autoaan ja Alex Albonilla sujui viikonloppu hyvin. Harjoituksissa viiden joukkoon ja aika-ajoissa kahdeksanteen ruutuun. Albon ajoi sunnuntaina tasaisen varmasti ja piti takanaan heikkoon suoritukseen päätyneet Ferrarit. Sama sijoitus maalissa ja neljä mm-pistettä. Tallikaveri Logan Sargeant oli ensimmäinen pisteiden ulkopuolelle jäänyt eli hän sai nk. kultaisen ananaksen.
Kokonaisuutena kilpailu oli muutamia kamppailuja lukuun ottamatta tapahtumaköyhä ja tuttuun tapaan heräsi itsellänikin ehdotuksia miten kilpailutapahtumia voitaisiin parantaa. Koppiautoista tuttuja tasoituspainoja en toisi, sillä se antaisi etua Red Bullin kilpakumppaneille. Autossa olevan aerodynamiikan määrää karsisin ja avattavaa takasiipi eli DRS voitaisiin ottaa jo toisella kilpailukierroksella käyttöön.
Tasaisuuden merkeissä standardoisin DRS-järjestelmän, jotta kukaan ei saisi siitäkään etua ja renkaiden seoksissa saisi olla suuremmat erot, mikä sinällään pakottaisi kaikki kahteen varikkopysähdykseen. Kuten aiemminkin on todettu, luopuisin sprinttikisoista, sillä ne eivät kuulu moottoriurheilun kuninkuusluokkaan.
Ensi kaudella olisi tarkoitus ajaa 24 kilpailua ja kaksi ensimmäistä kilpailua ajetaan lauantaina arabimaiden ramadanin vuoksi. Edellisen kerran näin tehtiin Etelä-Afrikassa 1985, tosin marraskuun kilpailu Las Vegasissa ajetaan paikallista aikaa lauantai-iltana. Tallin työntekijöiden jaksamisen ja lentoliikenteen vähentämisen vuoksi kilpailuja pitäisi olla enintään 20 kaudessa. Tosin nykymaailmassa rahan valta on suuri, joten tähän ei yhden fanin valitus auta. Voisivat Rallin MM-sarjan tapaan vuorotella kilpailujen järjestämiskerroissa.
Sunnuntaina 23. heinäkuuta ajetaan Unkarin osakilpailu, mutta ensi maanantaina palaan blogin ääreen, sillä tuolloin kerron, mitä Toronton Indycar-kilpailussa tapahtui.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti