Itävallan GP ei tarjonnut voittokamppailun suhteen epäilyksiä. Red Bullin Max Verstappen oli niin ylivoimainen, että pystyi käymään varikolla kolme kierrosta ennen maalia, jotta pystyi ajamaan tuoreilla renkailla kilpailun nopeimman kierroksen - hän myös onnistui tempussa. Hollantilainen oli nopein kaikissa ajotapahtumissa, myös lauantain sprintissä.
Tallitoveri Sergio Perez oli päivän ahkerin ohittelija. Meksikolainen lähti matkaan 15:sta ruudusta ja nousi upeasti kolmanneksi. Hän kävi kamppailua kolmen kierroksen ajan podiumpaikasta Carlos Sainzin kanssa ja tämä oli kilpailun viihdyttävin osuus. Ferrarin taktiikka meni pieleen, sillä molemmat otettiin sisään virtuaalisen turva-auton (VSC) aikana. Sainz totesi radiossa, että ei näin pitänyt tehdä, sillä renkaat olivat tuossa vaiheessa hyvässä kunnossa. VSC laitettiin päälle Nico Hülkenbergin Haas-autoon iskeneen sähkövian vuoksi.
Ferrarilla oli tämän kauden paras kilpailu toistaiseksi, sillä Sainzin lisäksi Charles Leclerc pysyi myös Red Bullien kyydissä. Tuloksena maranellon korkuvalle orille sijat kaksi ja kuusi.
Viikonlopun puhutuin tapaus oli ratarajat ja niiden jatkuva ylittäminen. Kilpailussakin tuomaristo jakeli aikasakkoja ja AlphaTaurin Yuki Tsunoda sai niistä isoimman, kymmenen sekuntia. Ironisinta tässä on, että kuljettajat ovat halunneet rajamerkiksi valkoisen viivan, mutta itse ajavat siitä räikeästi yli.
Iltalehden Juuso Taipale halusi kolumnissaan haistaa viulut rajoille, eli ajetaan mistä huvittaa. Aston Martin jätti asiasta protestin ja lopputulokset menivät uusiksi. Asvalttialueiden sijaan viivojen takana tulsi olla hiekkaa, jotta ajovirheet kostautuvat ja kuljettajat tietäisivät, mistä saa mennä. Tämä toimi Sennan aikana.
McLaren-autoonsa päivitysosat saanut Lando Norris osoitti vauhtinsa ja ajoi komeasti neljänneksi, joten brittitallin mahdollisuudet podiumpaikalle tämän kauden aikana ovat olemassa. Valtteri Bottaksen menoa hidasti rikkinäinen etusiipi, eikä muutenkaan meno Sauberilla ollut ihmeellistä viikonlopun aikana. Tallitoveri Zhou oli kirkkaasti parempi, joten nastolalainen odottelee mielellään kesälomaa. Kolme kilpailua pitäisi kestää.
Verstappenin ylivoimaisessa mm-johdossa jatketaan kohti seuraavaa pysäkkiä eli Britannian GP:tä, mikä ajetaan jo ensi viikon sunnuntaina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti