maanantai 17. heinäkuuta 2023

Palou vankisti otettaan mestaruudesta

 

Viikonlopun merkittävin moottoriurheilutapahtuma mielestäni oli eilen ajettu Toronton Indycar-kilpailu, mikä tuli vielä sopivaan aikaan netistä - katsoin sen suoran lähetyksenä. Paalupaikalta lähti Tanskan Christian Lundgaard vihreällä Rahal Letterman Lanigan-tallin (RLL) autolla. Avausmutkaan jäi kuusi kuljettajaa, joukossa Graham Rahal ja Simon Pagenaud'ta tuurannut britti Tom Blomqvist.

Lundgaard venytti johtoaan kierros kerrallaan ja oli ajamassa ylivoimaiseen voittoon, mutta kilpailun puolivälissä Romain Grosjean - kuinkas muuten osui keltaisella Andretti-autollaan seinään ja toi kilpailun toiset keltaiset, mikä sai vipinää aikaan varikolla. Uusintastarttikin meni pipariksi Helio Castronevesin pyörähtämisen myötä. Uusintakuva näytti, kuinka Kyle Kirkwwod tuuppasi brasilialaisen autoa takaapäin.

Lundgaard teki tuolloin viimeisen stoppinsa ja palasi radalle seitsemäntenä. Hän ohitti Alex Paloun ja Patp O'Wardin ja siirtyi nettojohtajan paikalle, sillä edellä olevat etunimikaimat Scott McLaughlin ja Scott Dixon tulisivat vielä pysähtymään. Kierroksella 62 auto #45 oli jälleen tulostaulun ylimmällä rivillä.

Rikkiinäisellä etusiivellä ajanut sarjaa johtava Palou loi taakseen tulpan, jonka takana ajaneet Will Power ja Marcus Ericsson menettivät aikaa. Tämä taas antoi Lundgaardille voiton avaimet, eikä hän niitä hukannut. Tanskalainen hyödynsi paalupaikkansa ajamalla uransa ensimmäiseen voittoon amerikassa. Sarjajohtoaan kasvattanut Palou ajoi erinomaisesti ottaen huomioon heikon aika-ajon ja rikkinäisen autonsa. Kilpailun kolmanneksi ajoi jenkkiselostajien suosikki Colton Herta. Lundgaardin voitto katkaisi samalla edustamansa tallin lähes kolme vuotta kestäneen voitottomuuden. Edellinen voittaja RLL-tallin autolla oli Takuma Sato Indy 500:ssa 2020.

Romain Grosjeanin epäonnekas kausi sai jälleen jatkoa. Viimeisestä kuudesta kilpailusta puolet on päättynyt keskeytykseen ja vain kahdesti on sijoittunut kymmenen parhaan joukkoon. Tämä ei tiedä hyvää ensi kautta ajatellen ja voi olla, että auton pääsponsori DHL haluaa toisen kuljettajan Andretti-talliinsa. Heikot suoritukset näkyvät myös markkina-arvossa, onko järkeä laittaa logoja kolaroivan kilpailijan autoon?

Indycar-autot ja radat poikkeavat täysin F1-autoista, joten niihin ei sopeuduta yhden kauden aikana ilman täydellistä sitoutumista. Ko. on kuitenkin yksi sarjoista, joihin F1-pudokkaat menevät uraansa jatkamaan ja osa onnistuu, kuten Marcus Ericsson. Myös F2:ssa menestyneetkin löytävät ajopaikan, jos f1-ura ei urkene. 

Grosjeanilta eivät kuitenkaan ajot lopu kokonaan, sillä ensi vuonna hän ajaa Lamborghinin Le Mans-autoa IMSA-sarjan GTP-luokassa, minkä autot voivat myös osallistua Le Mansin 24 tunnin kilpailuun. Ovaaleja ei käytetä kestävyyskisoissa, joten sopeutuminen pitkiin kilpailuihin ei pitäsi olla hankalaa. Indycar-kausi jatkuu ensi viikonloppuna kahdella ovaalikilpailulla Iowassa.

Indycar-pisteet 10/17 kilpailua. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti