sunnuntai 3. maaliskuuta 2024

Kausi alkoi tutuin hymnein

 

Kirjoituksen otsikko on viittaus viime vuosilta tuttuihin kansallishymneihin, joita soitetaan kilpailun voittaneelle kuljettajalle ja valmistajalle, jonka lisenssillä talli kilpailee.

Eilinen Bahrainin osakilpailu oli hmv eli hajuton, mauton ja väritön. Max Verstappen ajoi lähdöstä maaliin voittajana ja johti jokaisen kierroksen. Tämä ynnättynä paalupaikkaan ja nopeimpaan kierrokseen tuo f1-kuljettajalle tenniksestä tutun termin Grand Slamin. Tämä temppu oli hollantilaisen uran viides.

Tallikaveri Sergio Perez ajoi toiseksi, eikä valitellut osaansa tallin kakkoskuljettajana. Carlos Sainz oli Ferrareista parempi tullen kolmanneksi ja haastattelussa antoi kehuja tallilleen, että ovat rakentaneet hyvän auton jo kauden alkuvaiheeseen. Etenkin aika-ajoissa tämän itsekin huomasin, sillä Verstappen ajoi paalupaikalle, mutta ero Charles Leclerciin oli 0,3 sekunitia. Aika-joissa yhdeksän nopeinta oli 0,5 sekunnin sisällä toisistaan, joten yhden kierroksen vedoissa Ferrari pystyy jo nyt haastamaan kukkona tunkiolla istuvaa itävaltalaistallia.

Kilpailun epäonnistujiin voisi lukea Mercedeksen moottoreita käyttäneet tallit. Kaikkien autossa oli ylikuumenemisongelmia ja tämä pakotti vauhdin hiljentämiseen. Aivan täysiä ei siis voinut ajaa, vaikka iltakisoissa ilman lämpötila on pienempi. George Russell ei pystynyt haastamaan Sainzia podiumpaikasta. Lewis Hamilton sekä molemmat Aston Martinit olivat pimennossa, vaikka ajoivatkin viimeisille pistesijoille. Viime kevään piristysruiskeena toimineen Fernando Alonson suoritukset ovat näköjään vain muistoja, ainakin ensimmäisen kilpailun perusteena.

Mersu-koneiden ylikuumenemisongelmat näkyivät myös Williams-autojen menossa. Kun ohjaaja näytti kypäräkamerasta Alex Albonin ajoa, ratin näytössä välähti monesti varoitusteksti kuumasta autosta.

Todellinen epäonnistuja oli kuitenkin Alpine. Ranskalaistallin molempien kuljettajien viikonloppu tyssäsi heikkoon aika-ajoon, eikä kilpailukaan tuonut mitään iloa. Sekä Pierre Gasly että Esteban Ocon ajoivat peräpäässä Sauberin Valtteri Bottaksen kanssa. Moni jo pohtii, pitäiskö vähentää ranskalaisten määrää tallin johtoportaassa ja suunnittelupuolella? Autohan rakennetaan Englannissa, joten paikallisista ammattikouluista saisi osaavaa väkeä.

Jo edellisessä kappaleessa mainitsin Valtteri Bottaksen nimen. Sanotaanpa sen verran, että suomalaiskuljettajamme lauantai meni terveisten ajeluun. Avausmutkassa tuli pieni osuma Nico Hülkenbergin Haas-autoon, eikä vähän hajonnutta etusiipeä edes vaihdettu. Hänen ainoa varikköpysähdyskin meni plörinäksi, kun mekaanikot sekoilivat renkaiden kanssa. Sääntöjen mukaan on vaihdettava kaikki käytetyt renkaat uusiin stopin aikana. Kaiken kukkuraksi maksukuskiksi leimattu Guanyu Zhou ajoi sijalle 11.

Vaikka ihmisenä Bottas antaa itsestään mukavan kuvan ja tykkää postailla someen viiksikuviaan, niin suoraan sanoen hänen on aika hyvästellä f1-kuljettajan ura. Hänen heikentyneet ajonsa näkyvät myös arvona, kun Audi ottaa hänen tallinsa haltuun kahden vuoden päästä. Eikä saksalainen iso autonvalmistaja lähde moottoriurheilun kuninkuusluokkaan vain mainostaakseen uusinta e-tron mallistoaan, vaan he haluavat voittaa.

Hehän hallitsisivat aikaan rallia ja Le Mansia. 80-luvulla voittivat jenkkivalmistajat IMSA-kilpasarjassa autolla, joka myöhemmin kiellettiin. Tammikuussa tuli vihdoin Dakar-voitto, joten he luultavimmin haluavat Ferrarilta vapautuvan poika-Sainzin. Ei pelkästään kuuluisan isänsä vaan Smooth Operatorin tuoman kokemuksen takia.

Seuraava kilpailukin ajetaan ensi lauantaina, tällä kertaa Saudi-Arabian Jeddahin katuradalla. Moni on tietysti jo nyt heittänyt lekan kaivoon jännittävän kauden osalta. Mutta kuten viime vuonnakin sanoin, tallien väliset voimasuhteet tulevat oikeasti esiin kahden kuukauden päästä, kun kevään kaukokisoilta palataan Eurooppaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti