Maaliskuun 2. päivänä, joka on itseasiassa lauantai ajetaan vuoden 2024 ensimmäinen formula ykkösten mm-sarjan avauskilpailu Bahrainissa. Arabimaiden Ramadan-kuukautta kunnioittaen kauden kaksi ensimmäistä kilpailua ajetaan lauantaina eikä sunnuntaina, kuten yleensä. Toivottavasti moni fani muistaa tämän seikan.
Tallit ovat esitelleet uusia autojaan ja viime vuosilta tuttu paljas hiilikuitu on esillä väritysten suhteen. Onneksi Ferrari on punainen. Yksinkertaisesti autojen minimipainoa vähentämällä voitaisiin lisätä enemmän maalipintaa autoihin. Moni haluaisi FIA:n tekevän sääntöihin lisäyksen pakollisesta prosentuaalisesta maalimäärästä autoa kohden. Suurennuslasin ja zoomaustoimintojen avulla on sitten bongattu ne pienet yksityiskohdat, mitkä erottaa kaarat viimevuotisista.
Tämän kauden erikoisuus on, että yhtään tulokasta ei ole lähtöruudukossa. Samat kuljettajat samoissa talleissa, kuten Abu Dhabin päätöskilpailussa. Kauden isoin siirtouutinen tuli jo muutama viikko sitten, kun Lewis Hamilton jätti käyttämättä optiovuoden Mercedes-sopimuksestaan ja halusi toteuttaa unelmansa ajaa Ferraria. Näin hän tekee ensi kaudesta alkaen. Edellinen brittikuljettaja Maranellon punaisessa orissa oli Eddie Irvine, joka on syntynyt Pohjois-Irlannissa. Häntä edeltänyt Englannin alueella syntynyt Ferrari-kuljettaja oli Nigel Mansell, joka ajoi Ferrarilla vuosina 1990-91.
Alkavalla kaudella pitäisi Red Bull-tallin dominoiva menestys ainakin hiukan sakata, kiitos kiristyneiden tuulitunnelirajoitusten. Tallin sisällä käydään valtataistelua, sillä talli päälikkö Christian Horneria syytetään asiattomasta käytöksestä työntekijöitä kohtaan. Onko näissä väitteissä edes perää vai onko kaiken takana halu saada Horner lähtemään. Red Bullin pr-osastoa nykyään johtava Oliver Mintzlaff ainakin maailmalta kantautuneiden huhujen mukaan olisi halukas hyppäämään itse tilalle, mutta tähän on vaikea uskoa, sillä hänellä ei ole moottoriurheilutaustaa.
Hämmentävä asia on myös tallien nimien kauppaaminen sponsoreille. Sponsorinimiä on käytetty vuosia Euroopan koripallosarjossa ja nyt sama on rantautunut formuloihin. Toki osallistujalistoissa sponsorinimi on vilahtanut jo vuosikymmeniä, mutta sponsorilla ei ole ollut yhteyttä talliin. Red Bullin tapauksessa energiajuomajätti omistaa oman tallinsa sekä viime kaudella AlphaTaurina tunnetun tallin. He vaihtoivat nimekseen aikamoisen nimihirviön, josta käytän jatkossa uutisissakin mainittua RB-lyhennettä.
Sauber-talli ilmoittautui sarjaan nettikasinon nimellä ja myi autonsa nimen saman omistajan striimausalustalle. Turvaudun jatkossa vanhaan nimeen.. Vaikea uskoa, että tämän kauden jälkeen Valtteri Bottas jatkaisi F1-uraansa, tätä samaa olen kuullut vuosittain lähipiiriltäni.
Ajamisen sijaan tuntuu enemmän keskittyvän hauskojen kuvien postaukseen somessa ja viimeisimpänä kohua nuorille vaarallisten tuotteiden, nikotiinipussien mainostamiseen. Pian saa viettää mukavia päivää Bondi Beachillä ja pyöräillä tyttöystävän kanssa Australian mäkisillä teillä. Taputuksia voi antaa, jos saa muutamia pisteitä kilpailuista. Sääliksi tässä käy F2-luokan mestaria, Ranskan Theo Pourchairea. Jälleen yksi huippulupaus istuu simulaattorissa viikoittain ja odottaa vesikielellä debyyttiä. Alkaako Indycar houkuttamaan?
Suomen seuraava F1-toivo on vasta 17-vuotias Tuukka Taponen, joka on ajamassa junioriluokka Formula Regionalin Lähi-Idän mestaruuteen. Kesällä sitten on vuorossa isommat kilpailut Euroopan sarjassa. Mikäli kehitys sujuu hyvin eli oppivuosi ja huippuajo seuraavana kautena, niin uskon, että kuninkuusluokka odottaa häntä 2027.
Itse joudun jälleen palaamaan katsomaan kisalähetyksiä striimien kautta. Luin näistä aikanaan lehtiartikkelin, jossa sanottiin katsomisen olevan laillista, niiden jakaminen ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti