Viikonloppuna ajetun Unkarin osakilpailun F1 sai lajinsa historiaan uuden voittajan, kun nuori kiharatukkainen Australian Oscar Piastri ajoi ensimmäisenä ruutulipulle. Omasta mielestäni kilpailu oli unettavan tylsä, sillä radalla ei tapahtunut oikeastaan mitään, sitä enemmän kuljettajien radiokeskusteluissa.
Piastri sai tallikaveri Lando Norrisiin verrattuna paremman lähdön ja johti avausmutkan jälkeen suurimman osan kilpailusta. Viimeisten varikkopysähdysten jälkeen Norris siirtyi kilpailun kärkeen ja ei ollut kuulevinaan kisainsinöörinsä kehotusta radiossa päästää nuorempi kuljettaja ohitseen. Hänelle sanottiin, että et voita mestaruutta yksin, vaan tarvitset siihen koko tallin tukea. Myös muita kiertoilmaisuja käytettiin, jotta Lando ymmärtäisi päästää Oscar edelle.
Näin lopulta myös Norris teki kolme kierrosta ennen maalia ja Melbournesta kotoisin oleva toisen kauden kuljettaja ajoi voittoon, tiimiradiosta ei kuulunut voitonkiljahduksia, vaan pahoiteltiin että kilpailusta piti tehdä tallin puolesta hankala. Molemmat kuljettajat olivat asiasta vähäsanaisia Nico Rosbergin haastattelussa.
Kisojen dramaattisin tilanne nähtiin loppuvaiheilla, kun Max Verstappen kiilasi sisäkautta ensimmäisessä kaarteessa Lewis Hamiltonin Mercedestä päin ja autojen renkaat osuivat toisiinsa. Hamilton pääsi jatkamaan kilpailua kolmantena, jonka hän piti maaliin asti. Verstappen putosi viidenneksi ja kiroili radioon. Hollantilainen teki sitä lähes koko kilpailun ajan valittaen huonosta autosta taktiikkaan sekä muistakin kuljettajista. Sensuurinappi oli ahkerassa käytössä Lontoossa, josta kansainvälinen kuvayhteys ajetaan vastaanottimiin radalla kuvatusta materiaalista.
Verstappen oli kuulemman mukaan pelannut simulaattorilla vielä puoli neljän aikaan yöllä ja Sky Sprtstin selostaja David Croft sanoi tämän olevan syynä heikkoihin uniin, jotka sitten näkyivät kilpailussa. Red Bull on väittänyt tämän selityksen olevan roskapuhetta.
Vaikka Red Bull on menettänyt alkukauden kalustoetunsa, Max johtaa edelleen kuljettajien MM-sarjaa ja itävaltalaistalli valmistajien sarjaa. Ennen kesälomaa ajetaan vielä Belgiassa.
Herta voitti Toronton romurallin
Indycar-sarja puolestaan vetäytyi omalle lomalleen Toronton katuratakilpailun myötä. Tässä kilpailussa nähtiin viihdyttävän kilvanajon lisäksi kolareita. Ensimmäisen viiden kierroksen aikana nähtiin kahdesti keltaiset. Ensin Christian Rasmussen ajoi autonsa rengasvalliin. Toisena osapuolena ollut Santino Ferrucci sai autonsa varikolle etusiiven vaihtoa varten. Tämän jälkeen Agustin Canapinon ohitus Scott Dixonista meni mönkään.
Ennen ensimmäisiä pysähdyksiä paalulta lähtenyt Colton Herta johti ja hän myös oli kärjessä, kun kilpailu oli puolivälissä. Toinen pysähdysruletti alkoi 54. kierroksella, jonka aikana Penske-tallin Josef Newgardenin pysähdys meni plörinäksi, kun vasenta takarengasta ei heti kiinni autoon.
Kierroksella 68 Caymansaarten Kyffin Simpson ajoi sinikeltaisen autonsa seinään ja kolme kierrosta myöhemmin suoritetussa uusintalähdössä Herta sai paremman lähdön, kuin toisena ajanut Kyle Kirkwood, joka puolestaan painoi kaasua karatakseen Dixonilta.
13 kierrosta ennen maalia radan avausmutkassa tapahtui usean kolari, jossa Ferrucci auto kimpsi ylösalaisin osuttuaan Pato O¨Wardin McLarenin keulaan. Onneksi kaikki olivat kunnossa. Tämän myötä kilpailu poikki punaisella lipulla ja siivoustalkoot käyntiin.
20 minuutin tauon jälkeen kilpailua jatkettiin ja kahdeksan kierrosta ennen maalia nähtiin vielä yhdet keltaiset, kun Penske-kaksikko Scott McLaughlin ja Newgarden osuivat toisiinsa radan viidennessä mutkassa. Kärjen osalta ei muutoksia tullut ja Herta sai juhlia kahden vuoden tauon jälkeen voittoa Kirkwoodin tullessa toiseksi ja Dixonin kolmanneksi. Neljänneksi tullut Alex Palou jatkaa tasaisen ja virheitä välttelevän ajonsa myötä sarjakärjessä. Ero Will Poweriin on 49 pistettä. Seuraava kilpailu ajetaan elokuun puolivälissä Gatewayn ovaaliradalla.
Niille, joille Amerikan autokisat ovat vieraita, voin kertoa liputuskäytännöissä olevan hieman eroja vanhaan mantereeseen verrattuna. Euroopassa sininen lippu tarkoittaa, että kierroksella jääneen on päästettävä nopeampi ohitse, kuten sielläkin päin. Siellä keltaiset tuovat turva-auton radalle, kuin myös Euroopassa, mutta täällä sitä voidaan heiluttaa onnettomuuspaikassa. Kahden keltaisen näyttäminen eli tuplakeltaiset tarkoittaa, että kilpailijoiden pitää valmistautua pysähtymään. Tämän lisäksi turva-autoa ei kutsuta radalle välittömästi, vaan tarpeen mukaan voidaan käyttää virtuaalista turva-autoa (VSC), jolloin autot hidastavat tietylle nopeudelle pitäen välimatkan muihin ennallaan. Jenkeissä viimeksi mainittua ei käytetä.
Valkoinen lippu heiluu jenkeissä viimeisen kierroksen merkiksi, Euroopassa heilutetaan hitaan ajoneuvon vuoksi. Molemmissa punainen lippu keskeyttää ajot. Jenkeissä on yleisön vuoksi tärkeää, että kilpailu ajetaan täysimittaisena loppuun. Tämän vuoksi näkee harvoin tilanteita, että kilpailu lopetetaan ennen kierrosmäärän täyttymistä. Ruutulipun merkityksen tietää kaikki, kilpailu päättyy. Linkissä lisää tietoa.
Näihin sanoihin ja tunnelmiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti