maanantai 29. heinäkuuta 2024

Ei paras tapa voittaa


Belgian F1-osakilpailu ajettiin aurinkoisessa säässä, mikä oli täysin päinvastaista edellisen päivän kaatosateeseen verraten. Tallien eriävät varikkotaktiikat toivat kilpailuun jännitystä.

Max Verstappenin lähtöruuturangaistuksen myötä paalulta lähtenyt Ferrarin Charles Leclerc johti ensimmäisten kierrosten ajan. Mercedeksen Lewis Hamilton sai kolmannesta lähtöruudusta erinomaisen lähdön ja ohitti Red Bullin Sergio Perezin nousten Monacolaisen taakse toiseksi. Kolmannella kierroksella Hamilton painoi avattavan takasiiven (Drs) avustuksella Leclercistä ohitse kilpailun kärkeen.

Kun ensimmäiset varikkopysähdykset oli tehty 20. kierrokseen mennessä. Hamilton oli jälleen kärkipaikalla. Monet kuljettajista suosivat kahden pysähdyksen taktiikkaa, mutta George Russell kävi vain kerran renkaidenvaihdossa, sillä se yksinään täyttää pakon käyttää kahta rengasseosta kilpailun aikana. Tämän hän teki jo kilpailun 10. kierroksella.

Viimeisten kierrosten aikana nähtiin Russellilta puolustavan ajotavan parasta näytettä, sillä hän ajoi kärjessä kuluneilla renkailla, kun taas Hamiltonilla ja McLarenin Oscar Piatrilla oli autoissaan tuoreemmat kovemman seoksen kumit. Piastri ajeli kärkikaksikkoa tiukasti kiinni. Hamilton pääsi vajaan puolen sekunnin päähän tallitoveristaan ja heidän annettiin kilpailla toisia vastaan, mutta aikansa paras kuljettaja ei päässyt yrittämään ohitusta radan viidennessä, Les Combes-shikaanissa. 

Russell ajoi voittoon ja sai isoimman pokaalin, mutta ilo oli lyhytaikainen sillä katsastuksessa huomattiin auton olevan 1,5kg kevyempi, kuin säännöt sallivat. Britti hylättiin tuloksista ja Hamilton sai uransa 105. voiton. Toisen sijan sai Piastri ja kolmannen Charles Leclerc. MM-sarjan kärjessä jatkava Verstappen oli lopulta kilpailun neljäs. Hollantilaisen ero Lando Norrisiin on kesätauolle mentäessä 79 pistettä.

Kilpailun ainoa keskeyttäjä oli Sauberin Guanyou Zhou, joka jätti leikin kesken teknisen vian saattelemana viidennellä kierroksen. Tallitoveri Valtteri Bottas oli 15., eikä vieläkään ole tältä kaudelta pisteitä plakkarissa. Ei taida suomalainen enää välittää koko touhusta. Lomalla pääsee vierailemaan kotimaisemiinsa järjestämään oma Duathlon-tapahtumaansa. 

Vaikka medialle Bottas on kertonut halustaan jatkaa uraansa, niin itse olen skeptinen asian suhteen. Tallin menestymättömyyden myötä motivaatio tuntuu kadonnen ja muut asiat tuntuvat kiinnostavan. Mikäli kilvanajo kiinnostaa, niin ajamisen iloa voisi löytää Australian Supercars-vakioautosarjasta, tai sitten hyppää polkupyörän selkään. Se on hyvää liikunnalle ja Vihreiden puoluetoimistossakin hymyillään.

Kesätauon jälkeen F1-sarja jatkuu rajan toisella puolen Hollannin Zandvoortissa. Old School-tyylisen kilparadan katsomot ovat täynnä oranssipaitaisia faneja, mutta Maxin voitto ei ole läpihuutojuttu. Mercedes ja Mclaren tulevat syksyn aikana antamaan kovan vastuksen.

Ehkä itse voisin pitää hiukan lomaa tästä puuhasta. Olympialaisten jälkeen kirjoitan yhteenvedon kisojen mitalirohmuista ja suomalaisten menestymisestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti