Kauden toiseksi viimeinen f1-osakilpailu ajettiin viikonloppuna Qatarin Lusailin radalla iltavalaistuksessa. Aavikon keskelle rakennettu tasainen, mielikuvitukseton baana siis kyseessä. Kilpailuun oman mausteensa toi tuulen lennättämä hiekka sekä tuomariston jakamat rangaistukset.
Voittajasta ei ollut epäselvyyttä, sillä kosmeettisen lähtöruuturangaistuksen aika-ajojen estämisliikkeistä saanut Red Bullin Max Verstappen ohitti avausmutkassa paalupaikalta lähteneen George Russelllin, jonka lauantaista nopeaa kierrosta hollantilainen häiritsi. Max ajoi tämän jälkeen dominoivaan tyyliin kilpailun voittoon.
Turva-autoa tarvittiin kahdesti, sillä avausmutkaan jäivät Esteban Ocon ja Franco Colapinto. Aston Martinin Lance Stroll sai aikasakon kolaroimisestaan Alex Albonin Williamsin kanssa. Rangaistuksen kärsittyään hän kurvaili hetken joukon perällä, kunnes talli pyysi varikolle keskeyttämään ajonsa. Albonin kilpailu sai ikävän käänteen 30. kierroksella, kun hänen autostaan irtosi oikeanpuoleinen peili pääsuoralle. Kilpailun tuomaristo heilutti välitönntä hidastamista merkitseviä tuplakeltaisia, mutta Lando Norris ei näin tehnyt ja McLaren-kuljettaja sai 10 sekunnin pysähtymisrangaistuksen (Stop and go) varikolla kärsittäväksi.
Tuomaristolla kesti kauan lähettää turva-auto radalle, etenkin kun Lewis Hamilton ja Carlos Sainz ajoivat kaasu pohjassa radalla olevien romujen yli ja oikea eturengas hajosi molempien autosta. Varikolla renkaidenvaihto onnistui ja molemmat ajoivat lopulta maaliin asti.
Tuomaristo jakeli rangaistuksia urakalla, sillä Norrisin ja Strollin rangaistusten lisäksi Hamilton ajoi varikolla ylinopeutta saaden varikon läpiajorangaistuksen, tämän lisäksi oli aiemmin varaslähdöstä jaettu viiden sekunnin aikasakko. RB-tallin Liam Lawson sai 10 sekunnin aikasakon osumastaan Sauberin Valtteri Bottaksen kanssa, kuten myös Albon kolaristaan Kevin Magnussenin kanssa.
Verstappenin seuraksi podiumille nousivat Ferrarin Charles Leclerc sekä McLarenin Australilaiskuljettaja Oscar Piastri. Sauberin Guanyou Zhou toi tallille kauden avauspisteet, mistä on kiittäminen em. kuljettajien saamat rangaistukset, sekä virheetön suoritus. Ihan kiva lohtu mollivoittoiseen kauteen, jonka päätteeksi sekä hän, että Valtteri Bottas päättävät f1-uransa. Suomalainen ajoi maaliin 11:sta.
Valmistajien pisteissä Mclarenilla on etu Abu Dhabin finaalissa 21 pisteen eron ansiosta Ferrariin nähden. Red Bull tarvitsee ihmeen noustakseen molempien tallien edelle, mikä on epätodennäköistä.
Ennätyspitkä kausi alkaa jo itseäni puuduttamaan, varsinkin jos ajetaan kolme kilpailua peräkkäisinä viikonloppuina. Ehkä tulevaisuudessa niiden määrä vakioidaan, kuten oli 80-luvulla ja kausi saadaan paketoitua jo marraskuun alussa. Vielä siis yksi kilpailu jäljellä eli Abu Dhabi ja siitä kirjoitan ensi viikolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti