Otsikon mukainen kysymys nousi mieleeni, kun katsoin eilen Belgian f1-kilpailua. Kaatosateen vuosi lähtö viivästyi lähes puolitoista tuntia ja vasta auringon tultua esiin lähdettiin matkaan. Ensin muutama kierros turva-auton perässä ja sitten urku auki. Kilpailu lässähti heti, kun McLaren Oscar Piastri meni tallikaveristaan Lando Norrisista ohitse.
Kärkikolmikko tuli maaliin samassa järjestyksessä, kuin lähtivät. Ainoa, joka oikeastaan teki merkittävää nousua oli varikolta lähtenyt Lewis Hamilton. Ferrari-kuski oli lopulta seitsemäs. Kaikki maaliin, eikä kertaakaan heiluteltu keltaisia lippuja. Todella mauton kisa kyseessä.
Täten ymmärrän Max Verstappen antaman valitusvirren medialle, jonka mukaan tauon olisi pitänyt olla selvästi lyhyempi. Tämän aikana sade lakkasi ja sää oli kuivumaan päin, joten miksei lähdetty ennen kello viittä matkaan täysillä vesikelin renkailla? Tuomaristo osoitti jälleen typeryytensä tällaisissa tilanteissa. Halutaan vältellä riskejä. Aineksia oli viihdyttävävään kisaan, mutta sitä ei saatu. Ferrari-fanina oli mukavaa, että Charles Leclerc ajoi palkintosijoille. Kaikilla podiumeilla seisseillä kuljettajilla on tähänastisella urallaan kahdeksan osakilpailuvoittoa.
Pisteissä Piastri kasvatti eroa Norrikseen 16 pisteeseen ja McLarenilla ylivoimainen johto valmistajien pisteissä. Ensi sunnuntain ajetaan Unkarissa ja aika-ajon merkitys korostuu syheröisellä radalla, jota kuvaillaan Monacoksi ilman muureja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti