maanantai 28. heinäkuuta 2025

Kannattiko odottaa kisan alkua?


Otsikon mukainen kysymys nousi mieleeni, kun katsoin eilen Belgian f1-kilpailua. Kaatosateen vuosi lähtö viivästyi lähes puolitoista tuntia ja vasta auringon tultua esiin lähdettiin matkaan. Ensin muutama kierros turva-auton perässä ja sitten urku auki. Kilpailu lässähti heti, kun McLaren Oscar Piastri meni tallikaveristaan Lando Norrisista ohitse.

Kärkikolmikko tuli maaliin samassa järjestyksessä, kuin lähtivät. Ainoa, joka oikeastaan teki merkittävää nousua oli varikolta lähtenyt Lewis Hamilton. Ferrari-kuski oli lopulta seitsemäs. Kaikki maaliin, eikä kertaakaan heiluteltu keltaisia lippuja. Todella mauton kisa kyseessä.

Täten ymmärrän Max Verstappen antaman valitusvirren medialle, jonka mukaan tauon olisi pitänyt olla selvästi lyhyempi. Tämän aikana sade lakkasi ja sää oli kuivumaan päin, joten miksei lähdetty ennen kello viittä matkaan täysillä vesikelin renkailla? Tuomaristo osoitti jälleen typeryytensä tällaisissa tilanteissa. Halutaan vältellä riskejä. Aineksia oli viihdyttävävään kisaan, mutta sitä ei saatu. Ferrari-fanina oli mukavaa, että Charles Leclerc ajoi palkintosijoille. Kaikilla podiumeilla seisseillä kuljettajilla on tähänastisella urallaan kahdeksan osakilpailuvoittoa.

Pisteissä Piastri kasvatti eroa Norrikseen 16 pisteeseen ja McLarenilla ylivoimainen johto valmistajien pisteissä. Ensi sunnuntain ajetaan Unkarissa ja aika-ajon merkitys korostuu syheröisellä radalla, jota kuvaillaan Monacoksi ilman muureja.

Paloun voittoputki sai jatkoa

Ganassi-tallin Alex Palouta ei pystynyt kukaan haastamaan Laguna Secan Indycar-kilpailussa. Edes viisi uusintalähtöä eivät häirinneet espanjalaisen menoa. McLarenin Nolan Siegel johti 11 kierroksen verran kilpailun alkuvaiheilla, muuta muuten Palou hallitsi iltapäivää Kaliforniassa.

Turva-auto tuli radalle kilpailijoiden pyörähdysten, eikä kolarien sijaan. Amerikan kilpa-sarjoissa ei käytettä virtuaalista turva-autoa, vaan turva-auto tuodaan pienestäkin lipsahduksesta radalle ja uusintalähtöjen parijono luo faneille katsomoissa sekä ruutujen äärellä jännitystä, mitä Eurooppa-keskeiset ihmiset voi pitää keinotekoisena. Itse olen tähän tottunut, sillä olen 90-luvun lopusta saakka katsonut Indycar-kilpailuja.

Paloulle kauden kahdeksas voitto neljän sekunnin erolla Christian Lundgaardiin ja kolmanneksi ajoi Colton Herta. Piste-ero Paloun ja Pato O'Wardin välillä on 121 pistettä, joten kahden viikon päästä Portlandissa voidaan juhlia espanjalaisen neljättä Indycar-mestaruutta.

Tämä tältä erää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti