Gentlemen, start your engines! Nuo kuuluisat sanat kaikuivat kahdesti viime viikonloppuna Ohion osavaltin Lexingtonissa, missä ajettiin Indycar-sarjan osakilpailut. Tässä postauksessa käyn läpi molempien lähtöjen tapahtumat.
Lauantain kilpailussa paalulta lähtenyt Will Power kontrolloi ensimmäisä kaarteita tallitoverinsa Josef Newgardenin seuratessa. Kilpailijat ajoivat perätysten ja ohituksia nähtiin. Toisella kierroksella Simon Pagenaud ja Rinus VeeKay osuivat toisiinsa kolmannessa kaarteessa ja ranskalaisen auto jumittui vapaalle. Viisi kierrosta myöhemmin Dixon ohitti heikon kilpailun ajaneen Marco Andrettin neljännessä mutkassa.
27. kierroksella Colton Herta ja Alexander Rossi olivat lähellä osua toisiinsa varikkopysähdysten aikana. 52. kierroksella Ryan Hunter-Reay puolusti loistavasti sijoitustaan ulkokautta ohittanutta ruotsin Felix Rosenqvistia vastaan. Muutama kierros myöhemmin VeeKay meni ulkokautta Herta ohitse tutussa kaarteessa. Kallistettu neloskaarre tarjosi kilpailun parhaita ohituspaikkoja, mikä oli mahdollista pitkän suoran ja autojen perässä pysymisen ansiosta.
Will Power ajoi uransa 38. voittoon Newgardenin ollessa toinen ja Rossi sijoittui kolmanneksi.
Herta voittoon sunnuntaina
Colton Herta sai hyvän lähdön, mutta Santino Ferrucci innokkuus saada kärkipaikka kostautui. Kalifornialainen ajoi ruohikolle ja palatessaan radalle hän törmäsi Alex Palou'hun ja hän taas Felix Rosenqvistiin. Ferrucci sai tilanteesta varikonläpiajonrangaistuksen. Colton Herta, Scott Dixon, Ryan Hunter-Reay ja Alexander Rossi oli neljän kärki uusintalähössä. Dalton Kellett pyörähti ulos, kun kilpailua oli ajetta 15 kierrosta, kuljettajat saivat käydä varikolla ja vasta tämän jälkeen otettiin turva-auto radalle. Yleensä varikko suljetaan kyseisessä tilanteessa.
22. kierroksella Scott Dixonin auto yliohjasi kanttikivelle ja pyörähti ja jäämies putosi letkan perälle. Seittemän kierrosta myöhemmin Marco Andretti kävi nurmikon puolella ja Dixonin tapaan kilpailu matka jatkui viimeiseltä siljalta. Uusi-seelantilainen ei luovuttanut, vaan ohitteli hitaampia ja sai lopulta 10. sijan myötä arvokkaat 20 pistettä mestaruuskamppailua ajatellen.
Andretti Autosportille kilpailu oli jätipotti. Kolmoisvoitto Colton Hertan johdolla, toiseksi ajoi Alexander Rossi ja Ryan Hunter-Reay oli kolmas.
Scott Dixon johtaa pisteissä Josef Newgardenia 76 pisteen erolla ja kolmantena on vasta uransa toista kautta yhdysvaltain kilpa-autoilun kuninkuusluokassa ajava meksikon Patricio O'Ward. Kolmen viikon päästä ajetaan kaksi kilpailua Indianapolisin moottoriradalla (Road Course, kuten paikallisessa mediassa sanotaan). Tuolloin saatetaan juhlia Dixonin uran kuudetta mestaruutta. Toisin, kuin F1:ssä, ne eivät ole helpolla ja ylivoimaisella autolla saavutettuja.
See you later, alligator.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti