Italian Grand Prix Monzassa oli niin tapahtumarikas, että siitä riittäisi enemmän kirjoitettavaa vaikka loppukaudeksi. Jotta ymmärtäisitte kilpailun jännittävyyden, voitte tuosta katsoa koosteen, mikä on mukvampi, kuin Niki Juuselan selostus.
Alussa näytti, että kilpailusta tulee tylsä sunnuntai-ajelu. F1:sten superähti ja mustien oikeuksia ajava Lewis Hamilton menee jälleen muilta karkuun. Kaikki muuttui kierroksella 20, kun Haasin Kevin Magnussenin auto hyytyi teknisen vian vuoksi varikon sisääntulon kohdalla.
Sen sijaan, että ratavirkailijat olisivat työntäneet auton suojakaiteiden taakse, sitä työnnettiin eteenpäin ja radalle tuotiin tämän vuoksi turva-auto. Hamilton ja Alfa Romeon Antonio Giovinazzi kävivät varikolla huomaamatta varikon olleen suljettuna. Tästä molemmille kymmenen sekunnin pysähtymisrangaistus, lajitermein stop and go.
Kuljettajat kävivät turva-auton aikana varikolla ja kilpailu jatkui, mutta vain hetken. Ferrarin Charles Leclercin auton takapää irtoaa samassa Parabolica-mutkassa ja hän rysäyttää voimalla pehmusteisiin. Kilpailu keskeytettiin ja autot ajoivat varikolle. Tuona aikana Hamilton kävi valittamassa tuomaristolle rangaistuksestaan - luultavimmin.
Monille kuljettajille vaihdettiin uudet renkaat kilpailun ollessa keskeytettynä ja tämä näkyi uusintalähdön järjestyksessä, mikä suoritettiin paikoiltaan. Hamiltonin takana Lance Stroll, Pierre Gasly ja Kimi Räikkönen. Hamilton kävi rangaistuksen kärsimässä ja aloitti tämän jälkeen ohituskarkelon, minkä lopputulemana britti oli kilpailun seitsemäs.
Talli mokaili Kimi Räikkösen kisan, ei hän itse. Espoolaisen autoon vaihdettiin pehmeät renkaat, jotka kuluivat nopeasti loppuun. Autoja tuli oikealta ja vasemmalta ohi. Uransa viimeisä kilpailuja ajava oli 13:s ja sanoi Sky Sportsille, että kilpailun lopputulos oli hänen kannaltaan paska.
Kilpailun voitosta käytiin huikea taistelu. McLarenin Carlos Sainz saavutti loppukierrosten ajan Gaslya, mutta ei päässyt ohitusetäisyydelle. Ranskalaiselle uran ensimmäinen voitto ja podiumilla kuultiin 24 vuoden tauon jälkeen Marseljeesi, ranskan kansallishymni. Paikallinen selostaja meni onnesta sekaisin, tiimiradiossa Gasly kiekui onnenhuutoja ja sai onnitteluja presidentti Emmanuel Macronia myöten.
Sainzille uran paras tulos ja Lance Stroll sai uransa toisen palkintosijansa kolmannella sijallaan. Lando Norris oli neljäs, joten hienoa nähdä oranssit McLaren korkeilla sijoituksilla.
AlphaTaurin pohjana on italialainen Minardi, mikä sai mainetta sympaattisena pikkutallina. Red Bullin ostettua sen 2005 nimi muutettiin Toro Rossoksi ja vuonna 2008 Sebastan Vettel ajoi Monzassa uransa avausvoiton. Täksi kaudeksi nimi muutettiin Red Bullin vaatebrändin mukaan AlphaTauriksi, joten käytännössä voidaan puhua samasta tallista. Toimipaikka on edelleen Italian Faenzan kaupungissa ja maan kansallishymni kuultiin Marseljeesin perään.
Entäs Valtteri Bottas? Hänen kilpailunsa meni pieleen lähdössä pudoten monta sijaa. Valitteli radioon kuumaa moottoria ja renkaan puhkeamista. Todellisuudessa mitään puhkeamista ei ollut, vaan autoon oli tullut pieniä vaurioita lähtöruutuun ajettaessa.
Bottas alkaa jo muistuttamaan rallikuljettaja Jari-Matti Latvalaa. Suuret puheet, pienet teot, ylivoimainen tallikaveri, parisuhdeongelmat. Eroavaisuudet ovat vaaleampi tukka eikä ongelmia veroviranomaisten kanssa. Myöskään silmälaseja ei tarvita ajaessa.
Hamilton jatkaa MM-sarjan kärjessä, kun italian kiertue jatkuu tulevana viikonloppuna Mugellossa. Rata on kaikille uusi ja ennusteissa on luvattu vesisadetta, joten yllätyksiin voi olla sauma. Muuten ajetaan tylsä kisa ja ensi viikon kirjoituksesta tulee lyhyempi, kuin kouluessee.
Pahoittelut tekstiin sisälletystä kirosanasta. Tämä oli Räikkösen toteamus kilpailun jälkeisessä haastattelussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti