maanantai 11. syyskuuta 2023

Indycar-raportti - Laguna Seca


Indycar-kauden viimeinen kilpailu Laguna Secan radalla tarjosi tapahtumia, mutta itselläni jäi hapanmaku suuhun. Lähes puolet 95 kilpailukierroksesta ajettiin turva-auton takana. Turva-autoakin jouduttiin myös tankkaamaan, niin paljon ajohommia turva-auton kuljettajalle tuli.

Kilpailun lukuisat keltaiset auttoivat Uuden-Seelannin Scott Dixonia nousemaan 11. ruudusta kohti kärkeä ja lopulta kilpailun voittoon. Kuusinkertainen mestari voitti kauden neljästä viimeisestä kilpailusta kolme. Hyvät lähtökohdat ensi kautta varten, jolloin 43-vuotias aikansa parhaista Indy-sarjan kuljettajista tavoittelee uransa seitsemättä mestaruutta.

Koska mestaruus oli jo ratkaistu, niin monet ajoivat paineitta ja tämä näkyi ylirohkeina ohituksina ja osumina. Useampi keltainen tuli heti uusintalähdön koittaessa, sillä viimeisessä tiukassa vasemmalle kääntyvässä kaarteessa tuli kolareita. Kolarit olivat oikeastaan kevyitä töytäisyjä, mutta nekin aiheuttivat auton sammumisen keskelle rataa. Kuljettajista Andretti-tallin Colton Herta nosti asian esille sosiaalisessa mediassa. Hän toivoi tuomariston päätöksiin johdonmukaisuutta. 

Katsojankin näkökulmasta oli ikävää seurata autojen köröttelyä kierros toisensa perään ja juuri kun on lupa painaa kovempaa kaasua, niin takana kolaroitiin. Sarja voisi ottaa F1:stä esimerkkiä ja soveltaa edes jotenkin nk. virtuaalista turva-autoa, jonka aikana autoja ei pakata jonoihin, tämä voisi vähentää jatkuvia keltaisia. Toinen ratkaisu voisi olla ohituskielto ennen maalisuoran ylitystä. Ottaen huomioon, että Amerikassa halutaan kulkea omia polkuja, kuten Reissumies niin tätä tuskin tulla tekemään. Mainittakoon vielä NBC:n selostajien teennäisen oloinen uusintalähtöjen hehkuttaminen, kuin toiveissa olisi joka kerta huikeaa draamaa. Toisaalta tämän ymmärtää, sillä halutaan suuret yleisömäärät myös tv-ruutujen äärellä. Ulkomaille lähetettävästä versiosta oli poistettu mainokset.

Kaukaisen maan päivää täydensi Scott McLaughlin, joka toi keltavalkoisen Penske-autonsa toisena maaliin ja kolmanneksi ajoi mestaruuden jo viikkoa aiemmin varmistanut Espanjan Alex Palou. Ganassi-tallin erinomaista suoritusta täydensi yhdeksänneksi ajanut Uuden-Seelannin Marcus Armstrong, joka pokkasi sarjan vuoden tulokkaan palkinnon, vaikka ei ajanut ovaalikilpailuja. Ensi kaudella hän ajaa kaikki kilpailut samassa tallissa.

Samalla päättyivät Helio Castronevesin ja Romain Grosjeanin ajot. Iloinen brasilialainen ei aja ensi vuonna täyttä kautta, mutta varmuudella on mukana legendaarisessa Indy 500-kilpailussa, jonka haluaisi vielä kerran voittaa. Niitä on hänellä jo neljä. Ranskalainen Grosjean menettää ajopaikkansa Andretti-tallissa, mutta on käynyt joidenkin tiimien kanssa neuvotteluja mahdollisesta ajopaikasta. Ensi kaudella hänen menoaan voi ihmetellä Lamborghinin prototyyppiauton ohjaimissa kestävyyskisojen IMSA-sarjassa.

Ensi kauden kalenteria ei ole vielä julkaistu, mutta luultavimmin jatketaan tiiviissä tahdissa maaliskuusta syyskuuhun, jotta NFL-kautta ei häiritä. Nostalgikkona toivoisin kilpailukauden pidentämistä lokakuun puolelle, kuten oli 90-luvulla. 


Kilpailun huippuhetket (Video: Youtube/Indycar)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti