Italian GP:n startti viivästyi, kun AlphaTaurin Yuki Tsundan auton moottori petti lämmittelykierroksella. Lopulta kilpailumittaa lyhennettiin kaksi kierrosta alkuperäisestä 53:sta kierroksesta. Ferrarin Carlos Sainz piti Max Verstappenia takanaan viidentoista kierroksen ajan, mutta avausshikaanissa tapahtunut lukkojarrutus antoi hollantilaiselle ohituspaikan Curva Grande-kaarteeseen, eikä mestaruuteen kurvaileva Josin poika jättänyt sitä käyttämättä.
Lopussa Verstappen hidasti vauhtiaan polttoainetta säästellen, mutta se oli pelkää kuriositeettia, kun hollantilainen teki historiaa ottamalla 10. voiton perätysten. Taaempana nähtiin komeita kaksintaisteluja Ferrareiden, Sergio Perezin sekä George Russellin kesken. Ohjaajallakin oli työnsä pysyä perässä mukana, niin nopeasti kuvaa leikattiin kamerasta toiseen.
Sainz piti Checoa pitkään takanaan oikea-aikaisilla jarrutuksillaan shikaaneihin ja ajo-linjaa vaihtamalla. Ohitustilanteissa jätettiin takaa tulevalle tarpeeksi tilaa, jotta tuomariston ei olisi tarvinnut jakaa aikasakkoja. Perez lopulta ohitti renkaansa rakoille ajaneen espanjalaisen viisi kierrosta ennen maalia, joka joutui vielä tallikaveri Charles Leclercin härnäämiseksi.
Ferrari-kaksikko jatkoi nokitteluaan radalla, vaikka talli pyysi radiossa pitämään sijoituksensa maaliin. Haluttiin välttyä pahimmalta tifosien edessä, eli keskinäiseltä kolarilta. Sainz tuli kolmantena maaliin ja monacolainen neljäntenä. Oscar Piastri ja Lewis Hamlton kävivät kuudennesta sijasta kamppailua, kunnes loppuvaiheilla seitsenkertainen mestari osui nuoren australialaisen McLaren etusiipeen. Tempusta Hamilton sai viiden sekunnin aikasakon. Eroa loistavan viikonlopun ajaneeseen Williamsin Alex Alboniin oli tarpeeksi, eikä sijoitus pudonnut tuloslistoilla. Piastri kävi varikolla vaihtamassa hajonneen etusiipensä ja tuli maaliin pisteiden ulkopuolella.
TV-kuvien ulkopuolella Valtteri Bottas ajoi onnistuneen kilpailun ja toi tallilleen yhden mm-pisteen ollen kymmenes. Yhdenneksitoista ajoi Daniel Ricciardoa sijaistava Liam Lawson. Jo toinen onnistunut kilpailu luo uskoa, että uusi-seelantilainen saa ensi kaudeksi sopimuksen. Tuoreimpien tietojen mukaan Ricciardon sairasloma venyy lokakuun puolelle, joten vielä kaksi kilpailua saamme nauttia Lawsonin ajoista. Mikäli talli on tyytyväinen Liamin esityksiin, Ricciardo voi riisua kypäränsä lopullisesti.
Tallien mm-pisteissä Ferrari nousi Aston Martinin ohi kolmanneksi, joten isänsä rahoilla ajavan Lance Strollin on parannettava loppukauden kisoissa suorituksiaan ja ajettava seitsemän kauden kokemuksella, joka auttaisi tallia saavuttamaan mm-sarjan kolmospaikan.
Kahden viikon päästä ajetaan iltakisa Singaporen katuradalla, jonka viimeisestä sektorista on poistettu kaksi mutkayhdistelmää, jolloin radalla on kolme pitkää suoraa, joten ohitusmahdollisuudet nousevat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti