maanantai 16. kesäkuuta 2025

Kolmen kilpailun raportti

 

Viikonloppuna ajettiin kolme autokilpailua, joista jokaisesta riittää kirjoitettavaa. Pidemmittä puheita aloitetaanpa.

F1-sarja jatkui Montrealin radalla Kanadassa, mutta rehellisesti todettuna kilpailu ei tarjonnut jännityksen aiheita. Kärkikuljettajat ajoivat kahden pysähdyksen taktiikoilla, joten niiden ajoittaminen kilpailijoihin nähden oli tärkeässä osassa. Paalulta lähtenyt George Russell kontrolloi kilpailua kärjessä ja teki viimeisen pysähdyksensä 42. kierroksella. Red Bullin Max Verstappen taas omansa viisi kierrosta aiemmin ja McLarenin Lando Norris 47. kierroksella.

Verstappen pyrki loppuvaiheilla vauhtiaan kiristämällä saada brittiä kiinni, mutta ohitusyritystä ei koskaan tullut. McLaren-kaksikko Norris sekä Oscar Piastri keskittyivät keskinäiseen kisailuun, mikä taas turvasi kolmantena ajaneen Kimi Antonellin ajoa. Kolme kierrosta ennen maalia Australialainen ohitti Norrisin radan viimeisessä shikaanissa, johon Norris yritti heti vastata takaisin. Hän pyrki maalisuoralla Piastrin ohi vasemmalta puolelta, minkä Piastri oli jo peittänyt. Tämä johti kaksikon kolariin, jonka myötä Norris keskeytti - myönsi radiossa virheensä ja Piastri kävi varikolla etusiiven vaihdossa. Norrisilta meni hukkaan tärkeitä MM-pisteitä.

Turva-auton perässä tultiin maaliin, joten Russellille voitto, Verstappen toinen ja Antonellille uran ensimmäinen palkintosija. Neljänneksi tuli Piastri. Ferrarit ätysten maaliin, sillä Charles Leclerc oli viides ja Lewis Hamilton kuudes. Fernando Alonso seitsemäs Aston Martinilla, Sauberin Nico Hülkenberg kahdekas, Esteban Ocon yhdeksäs ja viimeisen pistesijan sai Williamsin Carlos Sainz. Liam Lawson ja Alex Albon keskeyttivät kilpailun teknisiin vikoihin ja sääntöjen mukaan (90% ajetusta kilpailusta) Norris sai merkinnän lopputuloksiin, vaikka ei ajanut ruutulipulle.

Kilpailu oli nopeasti ohitse, kun siihen meni ajallisesti noin 92 minuuttia, aikaisempi turva-auto olisi voinut tehdä kilpailusta kiintoisamman seurattavan. Toivottavasti Itävallan kilpailussa nähdään enemmän tapahtumia.

Pisteissä Piastrin johto Norrisiin on 22 pistettä ja kolmantena olevan Verstappenin ero Australialaiseen on 43 pistettä. Valmistajien puolella McLaren on selvästi muita edellä.

Le Mans

Arvostettuimpiin autokilpailuihin kuuluva Le Mansin 24 tunnin ajo ajettiin viikonloppuna ja itse seurasin tapahtumia liveseurannan ja koostevideoiden muodossa. Heti eilen illalla Youtubessa julkaistiin 24 minuuttia pitkä kooste, joten jos kiinnostaa, niin katsokaa.
Tuttuun tapaan tapahtumia riitti, kun Hypercar-luokan autot alkoivat muutaman tunnin päästä ohittelemaan hitaampia GT3-luokan autoja. Paalulta lähteneiden Cadillacien vauhti ei oikein riittänyt, sillä maalissa tehdastallin JOTA-autot tulivat sijoille viisi ja kahdeksan. Tunnin ajon jälkeen Peugeot #93 ajoi pahasti ulos, mutta autosta irtosi vain moottorikate, joten ei muuta kuin varikolle korjattavaksi. Autokunta pääsi lopulta maaliin sijalla 17.

Pitkään kilpailun kärjessä ajaneet Ferrarit pohtivat, ojennetaanko voitto punaisille tehdastallin autoille, kuten kahtena edellisvuotena, mutta lopulta voiton vei keltainen yksityistallin autokunta #83. Sen muodostivat yhden F1-voiton Robert Kubica, Kiinan Yifei Ye sekä britti Phil Hanson. Porschen tehdastallin autokunta #6 ajoi toiseksi ja kolmas oli Ferrarin tehdastallin #51 autokunta. Tämä auto löytyy pienoismallikokoelmastani. Gt3-luokan voitti #92 Porsche Manthey ja Lmp2-luokan #43 Inter Eurool Competition. 
Kestävyyskisojen kaksi isointa sarjaa jatkavat kauttaan piakkoin, sillä Amerikan IMSA-sarja ajaa tämän kuun lopussa kuuden tunnin kilpailun Watkins Glenin moottoriradalla ja MM-sarja jatkaa kauttaan heinäkuussa Interlagosin radalla Brasiliassa.

Indycar- Gateway

Penske-talli miehitti eturivin Gatewayn ovaalilla ajettuun Indycar-kilpailuun, mutta sekä Will Power, että Scott McLaughlin joutuivat David Malukas ohittamaksi ensimmäisen kierroksen jälkeen. Devlin DeFransesco oli päivän ensimmäinen keskeyttänyt kilpailun neljännellä kierroksella. Will Powerin kilpailu päättyi ulosajoon 47. kierroksella, joten turva-autojaksoilla tehdyt varikkopysähdykset toivat viihdettä yleisölle, Christian Rasmussenin auo syttyi palamaan varikolla, mutta palo sammui itsestään. Christian Lundgaardin auto pysähtyi varikkosuoralle, joten mekaanikot vetivät auton takaisin ruutuun ja päästivät kuljettajansa matkaan, kun suoralla oli tilaa. Tapauksesta hän sai pysähdysrangaistuksen, jonka hän kärsi 61. kierroksella, kuten teki myös Ruotsin Felix Rosenqvist.
Puoliväli saavutettiin 130. kierroksella ja Josef Newgarden oli kärjessä, mutta hän ajoi hurja kolarin Louis Fosterin kanssa. Osuman voimasta Penske-auto kääntyi ylösalaisin, mutta onneksi molemmat selvisivät. 
McLarenin Pato O'Ward, otti johtajan paikan uusintalähdössä 148. kierroksella, sillä sekä McLauglin, että Malukas joutuivat varikkorikkeiden takia päästämään kolme autoa edelleen.
Varikkotaktiikka osoittautui ratkaisevaksi tekijäksi ja parhaiten tässä onnistui Andretti-tallin Kyle Kirkwood, joka teki viimeisen pysähdyksensä 233. kierroksella. O'Ward teki omansa viisi kierrosta myöhemmin. Kun muut tekivät omat pysähdyksensä viimeisen kerran.

Kirkwood oli jälleen johtajan paikalla ja piti sen loppuun saakka ottaen uransa ensimmäisen voittonsa ovvaliradalla. O'Ward oli toinen ja varikolla aiemmin ongelmiin joutunut tanskalainen Rasmussen oli kolmas, mikä oli uran paras sijoitus tähän asti. Kirkwood on voittanut kauden kahdeksasta kilpailusta kolme ja viisi voittanut Alex Palou oli maalissa kahdeksas, mutta jatkaa pistejohdossa 73 pisteen erolla Meksikolaiseen O'Wardiin. Pisteissä kolmantena on voittoa juhlinut Kirkwood.
Juhannuksena ajetaan seuraava kilpailu Road American moottoriradalla.

Tämä tältä erää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti