Rehellisesti sanottuna en kirjoittaisi eilisen tylsästä kilpailusta yhtään mitään. Kuitenkin nyt kirjoitan, vaikka se menisi alituiseksi toistamiseksi. Pahoittelen etukäteen tämän viikon kirjoituksen löyhäisyyttä.
Voitosta ei taisteltu Monzan F1-kilpailussa. Red Bullin Max Verstappen teki, mitä radiossa pyydettiin eli päästi McLarenin Lando Norrisin edelle hetkeksi ensimmäisen hidastemutkan eli shikaanin oikaisemisen jälkeen. Otti takaisin johtajan paikan, eikä luopunut siitä. McLaren-talli ajatteli, että turva-auto tulee radalle. Vain siten voitaisiin hollantilainen saavuttaa radalle. Näin ei koskaan tapahtunut. Kilpailu oli ajallisesti F1-historian nopein, tunnin ja kolmentoista minuutin mittainen.
Valmistajien mestaruussarjaa johtava talli mokaili taktisesti, sillä he eivät jälleen osanneet päättää, suositaanko Norrisia vai pisteissä edellä olevaa Oscar Piastria. Sitä en tiedä tehdäänkö tämä hyvän ilmapiirin vai tallin rahoittajien vuoksi? Norrisin pysähdys meni hiukan pieleen vasemman eturenkaan kiinnityksen osalta. Piastri otti näin kakkostilan haltuunsa, mutta talli ohjeisti häntä päästämään kokeneempi britti edelle. Australialainen ei pannut vastaan, vaan teki työtä käskettyä. He seisoivat palkintopallilla Verstappenin vierellä Norrisin saadessa toiseksi korkeimman pokaalin ja Piastri pienemmän. Nämä pokaalit eivät jää kuljettajille, vaan ne laitetaan vitriiniin tallin tehtaalla. Kuljettaja saa näistä kopiot.
Oma suosikkitallini Ferrarin kilpailu oli ihan ok ottaen huomioon, että voitosta ei taisteltu. Charles Leclerc oli neljäs ja Lewis Hamilton kuudes. Autot olivat erikoisvärityksessä, sillä oli kulunut 50 vuotta lajilegenda Niki Laudan ensimmäisestä mestaruudesta, joka tuli 1975. Väliviikkoina mediassa höpistään jälleen Hamiltonin motivaatiosta ja lopettamisesta jo tämän kauden jälkeen. Kunpa nyt vain tulisi edes yksi voitto, enkä tarkoita sprinttikisoja, vaan Grand Prix:tä. Knoppi: Sana tarkoittaa ranskankielellä suurta palkintoa.
Viikonlopun onnistujiksi lasken Williamsin Alex Albonin. Thaimaalainen ajoi tasaisen varmasti ja toi tallilleen arvokkaita pisteitä. Samoin teki myös tulokkaat Gabriel Bortoleto ja Isack Hadjar. Brasilialainen on saavuttanut pisteitä viimeisen kuuden kilpailun jaksolta neljä kertaa. Hadjar taas sai viimeisen pistesijan, vaikka lähti varikolta matkaan. Hän vältteli virheitä ja ajoi muutenkin kypsästi.
Aston Martinilla ja Alpinella meni viikonloppu pieleen. Ensiksi mainitun kuljettajista Lance Stroll oli viimeisenä maalissa ja Fernando Alonson kilpailu päättyi puolivälissä, kun espanjalaisen autosta hajosi iskunvaimentimet. Hän oli ajanut ratareunuksen eli kanttarin päältä. Koko kauden peränpitäjänä olleen Alpinen Pierre Gasly oli 16. ja Franco Colapinto 17. Moottorissa ei ole tehoja, kuljettajat eivät saa parasta irti heikon auton vuoksi ja muutenkin valmistaudutaan jo ensi vuoteen, kun autot uusitaan ja moottori vaihtuu Mercedeksen myllyyn.
Piastrin ja Norrisin ero kuljettajien MM-pisteissä on 31 pistettä australialaisen hyväksi ja valmistajien taulukossa McLarenilla on ylivoimainen johto. Mikäli Bakussa tulee kaksoisvoitto, niin he varmistavat mestaruuden. Siellä ajetaan väliviikon jälkeen. Sinä aikana voin katsoa F1-arkistoja. Katsoa NFL-koosteita tai nauraa katsoessani esimerkiksi Stand-up esityksen taltiointia. Tapoihini kuuluu katsoa vähintään yksi leffa kuussa - tämä on jo tehty.
Tämä tältä erää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti