maanantai 22. syyskuuta 2025

Max dominoi Bakussa


Azerbaidzhanin Bakussa ajettiin kauden 17. F1-osakilpailu. Lauantain aika-ajoissa nähtiin ennätysmäärä session eli tapahtuman keskeytyksiä punaisilla lipuilla, kuusi kappaletta ja tämä sai aikaan yllättävän lähtöruudukon, millä oli myös vaikutusta itse kilpailuun.

McLarenilla meni jo lauantaina aika-ajo pieleen, kun Oscar Piastri ajoi ulos radan 3. mutkassa ja Lando Norris ei saanut parasta irti autostaan, kun lähti jonon ensimmäisenä varikolta viimeisille nopeille kierroksille. Sunnuntaina Australialainen hermoili lähdössä ottaen varaslähdön ja auto "stallasi* eli moottorinestojärjestelmä kytkeytyi päälle. Auton vasen etupyörä lukkiutui samaisessa paikassa, kuin edeltävänä päivänä ja MM-sarjaa johtavan kuljettajan päivä oli pulkassa. Tallikaveri Norris teki parhaansa, mutta hänen päivänsä meni piloille varikkopysähdyksellä, kun oikean puolen renkaita ei saatu kunnolla kiinnitettyä autoon. Pulttipyssyjä käyttäneillä mekaanikoilla oli toisin sanoen hitaat reaktiot.

Brittikuski tuli maaliin seitsemäntenä, joten hän sai kurottua piste-eroa Piastriin vain kuuden pisteen verran. Tallin pitäisi loppukauden ajaksi lopettaa tasapäinen kohtelu ja alkaa suosia kokeneempaa Norrisia. 

Piastrin ulosajon myötä tuli radalle turva-auto, mutta uusintalähdön jälkeen kilpailun taso putosi. Mercedes-kuljettaja Kimi Antonelli näytti piilossa olevaa potentiaaliaan ohittamalla radan avausmutkassa tallikaveri George Russellin ja RB-kuljettaja Liam Lawson loi taakseen jonon, joka hankaloitti Norrisin lisäksi myös Ferrarien kokonaispanosta. Ohitse ei vain päässyt. Verstappen ajoi Monzan tapaan helppoon voittoon ja kavensi pisteissä eroa McLaren-kaksikkoon. Hän on yksinkertaistettuna enää kolmen voiton päässä Piastrista, mutta seuraavat kilpailut ajetaan radoilla, missä suoranopeus ei ole etuna Red Bullille. Meksikon radalla olisi, mutta korkea ilmanala vie moottoreilta tehoa.

Mercedes kuuluu viikonlopun onnistujiin. Vaikka George Russellilla oli flunssantynkää perjantaina, niin vointi parani ajan myötä ja sunnuntaina tuli ajettua hienosti toiseksi ja aiemmin mainittu Antonelli ajoi neljänneksi. Aika-ajojen sekamelskan myötä Williamsin Carlos Sainz ja RB-tallin Liam Lawson saivat hyvät lähtöpaikat kilpailuun ja Sainzin osalta tiimi teki erinomaista työtä ajoittamalla pysähdyksen oikeaan kohtaan ja onnistumalla. Kauden paras sijoitus, kolmas. Lawsonin aikaansaama jono suojasi häntä ohituksilta ja Uusi-Seelantilainen ajoi uransa parhaan sijoituksen olemalla viides. Samankaltaista vaaditaan jatkossa, jos haluaa pelastaa uransa F1:ssä.

Ferrarilla meni jo lauantaina asiat pieleen, kun Charles Leclerc ajoi aika-ajoissa ulos ja Lewis Hamilton ajoi varikolle toisen aika-ajo osion lopussa. Luultavasti polttoaine oli vähissä. Kilpailu oli täten myös hankala, joten maalissa sijat kahdeksan ja yhdeksän. Aston Martin ja Alpinet jäivät peränpitäjiksi, kumpikaan tallin kuljettajista ei ollut lähelläkään pistesijoja ja lauantain aika-ajoissa ranskalaistallin Pierre Gasly ja Franco Colapinto ajoivat samaan aikaan ulos radan eri kohdissa.

McLaren ei vielä pystynyt varmistamaan valmistajien mestaruutta, mutta seuraava mahdollisuus tulee ensi kuun alussa, kun ajetaan Singaporen hitaalla katuradalla iltakilpailu. Radan sijainti päiväntasaajan tuntumassa tietää kuumia olosuhteita ja Bakun tapaan turva-auton ja punaisten lippujen mahdollisuus on tasan sata prosenttia.

Tämä tältä erää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti