maanantai 20. syyskuuta 2021

Indycar-raportti - Laguna Seca

 

Paalupaikalta 26 auton joukon vihreälle lipulle tuonut Colton Herta sai loistavan lähdön kauden toiseksi viimeisee Indycar-sarjan kilpailuun Laguna Secan radalla. Toisella kierroksella Andretti-Alexander Rossi pyörähti hiekoille. Rossi oli yrittämässä ohitusta Hertasta, kun autojen renkaat osuivat radan viidennen mutkan ulostulossa. 11. kierroksella australian Will Power tuli varikolle ja mekaanikot tarkistivat moottorin, josta Penske-kuljettaja oli radiossa valitellut. 

Radan legendaarisessa "korkkiruuvi"-mutkassa, jonka ajettaessa korkeusero putoaa 90 mertiä nähtiin komeita ohituksia ja muitakin tilanteita. Alkuvaiheessa Romain Grosjean ohitti sisäpuolelta Scott Dixonin. Samassa paikassa Dixon joutui Takuma Saton pyörähtäneen auton tönäisemäksi kierroksella 36. 

DHL:n logoilla varustettua autoa ajava Ryan Hunter-Reay pyörähti omalla varikkopysähdyksellään. Varikon sisääntulossa takana ollut Sebastien Bourdais osui vuoden 2012 mestarin menopeliin. Viimeisen vajaan 20 kierroksen aikana Romain Grosjean pisti nastan lautaan ja otti kärkeä kiinni tehden näyttäviä ohituksia. Kenties hiukan röyhkeä oli Jimmie Johnsonin ajolinjalle syöksyminen korkkiruuvi-kaarteessa. F1:ssä vastaavanlaisesta oltaisiin annettu aikasakkoa. 

Colton Herta ajoi toiseen peräkkäiseen voittoon samalla radalla, hän voitti myös vuonna 2019. Mestaruudessa kiinni oleva Alex Palou ajoi toiseksi ja ohitusnäytöstä ylläpitänyt Grosjean oli kolmas. Ranskalainen on sijoittunut neljästi viiden parhaan joukoon 12:sta ajamassaan kilpailussa. 

Mestaruudesta taisteleva meksikon Pato O'Ward oli viides ja hän on 35 pistettä Ganassi-tallin Palouta perässä, kun Long Beachin katuratakilpailu on ajamatta. Se on vuorossa ensi sunnuntaina. Espanjaisen tarvitsee olla O'Wardin voittaessa ja bonuspisteiden napanneena vähintään yhdestoista ollakseen vuoden 2021 Indycar-mestari. Hänellä on apunaan tallikaverukset Dixon, Marcus Ericsson sekä Nascar-mestari Jimmie Johnson, jotka tulevat auttamaan häntä.

(Kuva:Indycar/Twitter)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti