Viikonloppuna ajettiin MM-sarjan kolmas osakilpailu Argentiinassa ja vaikka viikonloppu typistyi päivällä rahtiongelmien vuoksi, kilpailutapahtumia riitti ja perinteiseen tapaan espanjalaiskuljettajat juhlivat voittoja.
Nykyään sarjan kolmessa luokassa ajetaan ympäristölle mieluisilla nelitahtimoottoreilla. Moto3-luokan pyörissä kuutiotilavuus on 250cc. Kilpailu sai jännittävän lopun, kun GasGas-pyörällä ajava Segio Garcia nousi viimeisellä kierroksen aikana kolmannelta sijalta voittoon. Toseksi ajoi italian Dennis Foggia ja japanin Ayumu Sasaki oli kolmas.
Toiseksi korkeimmassa luokassa, Moto2:ssa pyörät tulevat samalta Kalex-valmistajalta ja renkaatkin ovat Dunlopin valmistamia. Pyörän moottori on Triumphin valmistama 600-kuutioinen. Eilisessä kilpailussa erot kasvoivat tasaiseen tahtiin ja voiton otti italian Celestino Vietti.
Kuninkuusluokassa ajavat suuret nimet tuhatkuutioisilla hirmuilla. Pyörissä ei ole äänenvaimenninta, minkä vuoksi melua on enemmän, kuin katuliikenteen pyörissä. Viikonloppu oli Aprilian juhlaa. Valmistaja otti historian ensimmäisen voittonsa kuljettajanaan Aleix Espargaro uransa 284. lähdössään. Esparagaro kävi kovaa taistelua maamiehensä Jorge Martinin kanssa voitosta. Ohituksia nähtiin kaksikon välillä useita. Suzukilla ajava vuoden 2020 maailmamestari Alex Rins oli 3:s.Espanjalaiselle voitto oli pitkän uran ensimmäinen. Voittaja säteili haastattelussa tyytyväisyyttään, että vihdoinkin pääsi voittajien kirjoihin.
Sitten Mika Kallion vuosien sarjassa ei ole nähty menestyvää suomalaiskuljettajaa. Niki Tuuli kävi ajamassa kauden Moto2-luokassa, mutta hän ajaa nykyään katupyöriin pohjautuvassa Supersport-luokassa MV Agustan tehdastallissa. Hän on saavuttanut urallaan yhden voiton ja aloittaa oman kautensa ensi viikonloppuna espanjan Aragonissa.
KTM:n tehdastallia pyörittävä Aki Ajo on tehnyt erinomaista työtä Moto3-luokassa ja sitä edeltäneessä 125-kuutioisissa ja hänen tallissaan ovat ajaneet maailmanmestareiksi mm. Mike Di Meglio ja Marc Marquez. Kuninkuusluokan aktiivikuskeista Brad Binder ja Miguel Oliveira ovat kehittyneet hänen ansiosta huippukuljettajien joukkoon .
Suomen menestysvuodet ajoittuvat 70-luvulle ja legenda Jarno Saarisen päiviin. Kirjahyllystäni löytyvän elämänkerran olen lukenut ja näyttelyissä olen nähnyt hänen pyöristään tehtyjä kopioita. Vuonna 1973 menehtynyt Saarinen oli kehittämässä kuljettajien ajoasentoa, missä polvi raahautuu asfalttiin kaarteissa. Samaa ajotyyliä käytti myös lajin legendoihin kuuluva Phil Read.
Mediaseuranta on menestyvän kuljettajan puuttuessa pientä, mutta mikäli heinäkuuksi suunniteltu Suomen GP Kymiringin radalla toteutuu. Yleisöä voi tulla rajoitustenkin salliessa reippaasti viikonlopun aikana. Itselleni on ehdoteltu paikanpäällä käymistä.
Mielelläni kirjoittaisin enemmänkin, mutta lopuksi lisään pari videolinkkiä. Tekijänoikeuksien vuoksi ne eivät näy tämän sivun kautta, vaan ne voi katsoa Youtubesta. Ensimmäisessä Motogp-kilpailun huippuhetket ja toisessa kerrotaan Motogp-pyörän erot normaaliin moottoripyörään.
Vielä ei ole sopiva keli ajaa moottoripyörällä edes kauppareissua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti