maanantai 28. maaliskuuta 2022

Toistamiseen jännittävä kilpailu

 


Formula ykkösten arabikiertue on saatu päätökseen ja kausi on saanut fanien näkökulmasta katsottuna mahtavan alun. Kilpailujen ratkaisut nähdään varikon sijaan radalla, sen ovat ainakin kaksi ensimmäistä kilpailua osoittaneet.

Saudi-Arabian kisaviikonloppu Jeddahin kaupungissa sai ikäviä piirteitä, kun perjantaina huthikapinalliset tekivät ohjusiskun 10 kilometrin päässä radasta sijaitsevaan maailman suurimman öljy-yhtiön, Aramcon tuotantolaitokseen. Aramco on sarjan pääsponsoreita ja taloudellisten riskien välttämiseksi kuljettajat vastahakoisesti suostuivat jatkamaan kilpailuviikonloppua normaalisti. Lauantain aika-ajoissa Haasin Mick Schumacherin auto lipsahti kanttikiven päältä ja osui kahdesti muuriin. Kuljettaja selvisi kolarista, mutta auto meni ajokelvottomaksi.

Red Bullin Sergio Perez ajoi uransa ensimmäisen paalupaikan ja sai hyvän lähdön kilpailuun. Ensimmäisen kahdenkymmenen kierroksen aikana Red Bullit ja Ferrarit karkaavat muilta, mutta taaempana Alpine-kuljettajat Esteban Ocon ja Fernando Alonso tarjosivat katsojille viihdettä taistelemalla toisiaan vastaan. Red Bull-tallin taktiikka Perezin ensimmäisen pysähdyksen suhteen meni mönkään, kun Nicolas Latifi pamautti seinään 16. kierroksella. Ferrari-duo Charles Leclerc ja Carlos Sainz tekivät turva-auton aikana omat pysähdykensä ja nousivat meksikolaisen edelle. Perez teki oman stoppinsa ennen Latifin kolaria.

Alfa Romeon Valtteri Bottas kävi kamppailua kahdeksannesta sijasta Oconin kanssa ja pysyi ranskalaisen perässä, kunnes autoon iski tekninen vika 36. kierroksella. Samaan aikaan Alonso ja McLarenin Daniel Ricciardokin keskeyttivät tekniseen vikaan. Iskikö jokaiseen autoon vaihdelaatikkovika vai oliko kyseessä moottorin ylikuumeninen?

Viimeisten kierrosten aikana Leclerc ja Max Verstappen ratkaisivat voittokamppailun pääsuoralla. Hollantilainen tavallaan päästi Leclercin ohitse viimeisessä kaarteessa, ottaakseen johtopaikan takaisin avausmutkan jarrutuksessa. Monacolainen toimi samoin, mutta hallitsevan maailmanmestarin strategia toimi paremmin. Kärkikaksikon sero maalissa oli 0,5 sekuntia. Carlos Sainz tuli kolmanneksi.

Auton seuraamisen helpottaneiden sääntöjen asiosta tallit pstyvät taktikoimaan entistä selkeämmin ohitusta helpottavan avattavan takasiiven käytön kanssa. Päästetään ohittava auto edelle, mutta otetaan menetetty sija takaisin seuraavalla drs-suoralla. Ratatapahtumien merkittävä nousu kahden ensimmäisen kilpailun perusteella ennakoi viihdyttävää kautta.

Jeddahin kapea ja pimeitä kaarteita sisältävä katurata sai jälleen kritiikkiä etenkin Mick Schumacherilta. Ottaen huomioon maan ihmisoikeustilanteen moni toimittaja pohtii, onko mitään järkeä ajaa maassa, jonka suurin tarve f1-kisalle on suuret rahat ja positiivinen mielikuva maailmalle. Toisaalta pitäiskö f1-kisat järjestää ainoataan Yhdysvaltoja tukevissa länsimaissa?

MM-pisteissä Leclerc ja Sainz ovat kärjessä. Verstappen kolmantena kahdenkymmenen pisteen päässä monacolaisesta. Kahden viikon päästä ajetaan kolmen vuoden tauon jälkeen Australian Melbournessa. Rataa on muokattu muun muassa poistamalla shikaani ja leventämällä, jotta ohituspaikkoja tulisi enemmän. Ei muuta, kuin herätyskello soimaan ja kahvia liedelle.

(Kuva: Formula 1/Twitter)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti