maanantai 12. syyskuuta 2022

Kaksi tuntia kaasu pohjassa ja lopulta Max voittaa

 

Viikonloppuna ajettiin sekä Italian GP, että Indycar-sarjan päätöskilpailu Laguna Secan radalla yhdysvalloissa ja kumpaakin yhdisti tapahtumaköyhyys.

MM-sarjaa ylivoimaisesti johtava Max Verstappen lähti matkaan seitsemännestä ruudusta ja oli jo avauskierroksen puolivälissä neljäntenä. Hänen Red Bull-tallinsa hyödynsi kilpailun alkuvaiheessa Sebastian Vettelin keskeytyksen vuoksi tulleesta virtuaalisesta turva-autosta ja hollantilaista ei tuotu tuolloin varikolle. Ferrari kutsui kärjessä ajaneen Charles Leclercin sisään ja tämä kostautui. Maxin ensimmäinen stintti oli monacolaista pidempi, sillä hän teki pysähdyksensä kierroksella 25. Leclerc tuli uudestaan sisään 33. kierroksella, mutta Verstappen jatkoi ylivoimaisessa johdossa.

Voittotaistelua ei siis nähty, vaikka Daniel Ricciardon auto hyytyi kuusi kierrosta ennen maalia. Auto jäi ikävästi radan viereen, eikä sitä voitu nopeasti työntää sivuun, joten viimeiset kierrokset köröteltiin turva-auton perässä. Ennen antikliimaksista loppua Lewis Hamilton näytti ohitustaitojaan ensimmäisessä shikaanissa ohittamalla sekä Lando Norrisin että Pierre Gaslyn.

Kovimman suorituksen esitti Alex Albonin korvannut Nyck de Vries. Hollantilainen päihitti aika-ajossa Nicolas Latifin ja pääsi Q2-osioon ja kilpailussa piti kiivaasti takanaan Alfa Romeo Sauberin Guanyou Zhouta. Hollantilaisen periksiantamaton suoritus palkittiin kahdella mm-pisteellä. Hän ajoi jo perjantain harjoituksissa Aston Martinia, mutta sai lauantaina kutsun Williamsille tuuraamaan umpisuolitulehduksen saanutta thaimaalaista. Näin kovalla suorituksella brittitalli voisi näyttää kanadalaiselle maksukuskille ovea - välittömästi.

Verstappenille jo kauden 11. voitto ja kolmen viikon päästä voidaan jo pitää mestaruuspirskeet singaporen yössä. Seuraksi podiumille tulivat Charles Leclerc ja parempi mercedes-kuljettaja. Koulupojan näköinen George Russell. Valtteri Bottaksen kilpailu meni jälleen kerran lähdössä pieleen ja pisteetön putki sai jatkoa. Jo kuudes kisa peräkkäinen ilman top 10-sijoitusta. Ilmankos hän sai F1-Forumilla risuja.

Vaikka kauden viimeinen Indycar-kilpailu tarjosikin ohituksia ja taistelu sijoituksista, niin jotenkin köyhä olo jäi itselleni. Ehkä osasyyn voisin laittaa NBC:n lähetyksen piikiin, sillä he tietenkin keskittyivät mestaruudesta taistelevien kuljettajien näyttämiseen. 

Pensken Josef Newgarden suoritti kolme ohitusta legendaarisessa korkkiruuvi-mutkassa ja pääsuoran jäljeisessä hiusneulassakin nähtiim ohituksia. Callum Ilottin keskeyttäminen toi radalle kilpailun ainoan turva-autojakson ja keltaisia näytettiin vasta kaikkien käytä varikolla. Kilpailun johto on halunnut olla kuljettajie kohtaan reilu, eikä sulkea varikkoa ilman että jokainen on vähintään kerran käynyt renkaiden vaihdossa.

Ganassi-tallin Alex Palou päätti kautensa voittoon, mutta Penske-tallin Will Power ei ottanut turhia paineita vaan ajoi rauhallisen oloisesti kolmanneksi. Australialainen sai näin uransa toisen mestaruutensa. Edellinen tuli vuonna 2014. Seuraavan kauden kalenteri julkaistaan lokakuussa, mutta todennäköisesti jatketaan tutuilla radoilla, joten jenkkiformuloita seuraavan kerran ensi kevällä. Pitkän tauon aikana voi fiilistellä kisauusinnoilla.

Loppuun vielä kunniamaininta susijengin upeista em-kisoista. Kroatia-ottelussa oli vaikeat hetkensä, mutta jokainen antoi panoksensa komeassa voitossa. Tiistain puolivälierässä tulee vastaan Espanja ja vaikka tappio tulisi. Suoritus on maamme palloiluhistorian kovimpia. Yli 20 vuoden mittainen työ on tuottanut tulosta ja suomi on noussut pohjasakasta haastaamaan euroopan kovimpia maita ja fanien intohimoinen kannustus on tehnyt susijengistä suositun ryhmän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti