sunnuntai 15. tammikuuta 2023

Autokisoja keskellä talvea

 

Futiksen mm-kisojen jälkeen oli hyvä vetää taukoa blogista. Joululoman aikana tuli katsottua jääkiekon nuorten mm-kisat. Kanada voitti kotiyleisönsä edessä loopuottelussa Tsekin 3-2 jatkoajalla. Suomen turnaus päättyi Ruotsi-tappioon puolivälierässä. Turnaus pelattiin Kanadan itäosissa Halifaxin ja Monctonin kaupungeissa, joten pelit tulivat pääosin mukavaan aikaan myös suomen televisiossa. Suomen peli alkoivat yhtä kamppailua lukuunottamatta iltakuudelta. Loman aikana kuultiin myös surullisia uutisia, kun kaikkien aikojen parhaana pidetty jalkapalloilija Pele siirtyi ajasta ikuisuuteen. Viikkoa myöhemmin Italian maajoukkueessa ja Juventuksessa loistanut Gianluca Vialli menehtyi haimasyöpään.

F1-kauden alkuun on vielä vajaa kaksi kuukautta aikaa ja helmikuussa ajetaan jo testejä avauskilpailun radalla Bahrainissa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etten kirjoittaisi autokisoista. Niitä kuitenkin piisaa tammikuussakin.

Formula E:n eli sähköformuloiden historian yhdeksäs kausi alkoi Meksikossa ja debyytin tekivät samalla kolmannen sukupolven tehokkaat ja kapeat autot, näitä kutsun humoristisesti paperilennokeiksi. Mahindra-tallin Lucas Di Grassi lähti paalupaikalta kilpailuun, jossa ensimmäiset kierrokset mentiin Robin Frijnsin kolarin sekä Sam Birdin tekniseen vikaan päättyneen keskeytyksen myötä turva-auton perässä. 

Kierroksella 12 Brasilialainen teki pienen ajovirheen, minkä Andretti-tallin britti Jake Dennis hyödynsi ja siirtyi kilpailun johtoon. Dennis kasvatti tasaisella ajolla johtoaan, kun taaempana nähtiin taistelua sijoituksista. McLareinin Jake Huhges, Andrettin Andre Lotterer sekä Envision-tallin Sebastien Buemi tarjosivat ohittelivat ahkerasti toisiaan kierros kierrokselta.

Turva-auton takana menetetyt kierrokset lisättiin kilpailun lopussa alkuperäiseen kisamittaan, joten kilpailun pituudeksi tuli 41 kierrosta. Dennis voitti kilpailun vajaan kahdeksan sekunnin erolla Porschen Pascal Wehrleiniin ja paalulta lähtenyt Di Grassi oli kolmas. Kauden seuraavat kaksi kilpailua ajetaan Saudi-Arabian Diriyahissa tammikuun lopulla.

Kirjoitushetkellä legendaarinen Dakar-erämaaralli on ajettu päätökseen edellämainitun valtion aavikoilla. Afrikkaan ei olla palattu sitten vuoden 2007. Tämäkin kilpailu on kokenut samanlaisen urheilupesun, kuten jalkapallon mm-kisat. Rallissa ajetaan aavikon poikki kahden viikon ajan autoilla, moottoripyörillä, kuorma-autoilla ja mönkijöillä. Moni rallilegenda on vanhoilla päivinään osallistunut tähän vaativaan seikkailuun, missä kuljettajat ja ajokit joutuvat äärimmäiseen rääkkiin.

Uransa viidenteen Dakar- voittoon ajoi Qatarin Nasser Al-Attiyah. Muutaman mm-rallinkin ajanut Al-Attiyah osallistui ennen ralliuraansa olympialaisiin ammunnassa ja saavutti skeetissä olympiapronssia 2012. Mootoripyörien voittoon ajoi espanjalainen Kevin Benavides KTM:llä ja kuorma-autoluokan voittoon kaasutteli Hollannin Janus van Kasteren Ivecolla.

Rallin maailmaakin kohtasi ikävä uutinen, kun ralliautolla näyttäviä gynkhana-temppuja tehnyt Ken Block menehtyi moottorikelkkaonnettomuudessa. Block ei ollut parhaimpia kilpakuljettajia, mutta hänen persoonansa sekä autonkäsittelytaitonsa tekivät hänestä suositun kuljettajan. Hänen perustamansa DC Shoes-kenkämerkin tuotteita löytyy suomenkin kaupoista. Lopuksi laitan linkin hänestä tehtyyn tribuuttivideoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti