maanantai 12. kesäkuuta 2023

Ferrarin voitokas paluu

 


Autokilpailujen klassikko, Le Mansin 24 tunnin kilpailu vietti viikonloppuna satavuotisjuhlia, ensimmäinen kilpailu ajettiin Sarthen radalla 1923 ja tapahtuma oli tänä vuonna loppuunmyyty. Suuriman huomion keräsi kestävyyskisojen uusi pääluokka Hypercar, johon ilmoittautuneita autokuntia oli 16 kappaletta. Mukaan oli tullut myös Yhdysvaltain IMSA-sarjasta tuttuja talleja, kuten Cadillac.

Kilpailu tarjosi viihdettä läpi vuorokauden ajan ja voitosta käytiin kiivas taistelun Toyotan ja Ferrarin välillä. Japanilaismerkin autokunnan auto #8 ajoi ulos peräänajon seurauksena yön aikana ja Peugeot'n autoilla oli heikko kilpailu, sillä heidän autoistaan #93 sijoittui kahdeksanneksi. Autojen hitauteen on pohdittu olevan syynä suuren määrän rataan painavan voiman eli downforcen hakeminen siten, että autossa on takasiiven sijaan kaksi evää. Ehkä olisi parempi asentaa se takasiipi ensi vuoden autoon. Olen kuulut aikoinaan lauseen älä luota ranskalaiseen, joka sopii hyvin kuvaamaan auton luotettavuutta.

Vettä tuli, kuin saavista ensimmäisten tuntien aikana, joten autoja liukasteli 13 kilometrin mittaisella radalla ja ikävän näköisiä kolareita nähtiin muutama. Onneksi pahoja loukkaantumisia ei tullut. Kestävyyskisoissa yksittäistä kuskia tärkeämpää on kemia tallin sisällä, sillä auto pitää jakaa kahden tallikaverin kesken. Ajoaika on rajattu määrä, tässä kilpailussa kuusi tuntia, joten radioon tulee kutsu tuoda auto varikolle ja antaa ajovuoro tallikaverille. F1-kisoista poiketen rikkinäinen auto on mahdollista korjata ja saada takaisin radalle.

50 vuoden tauon jälkeen paluun tehdastallina tehnyt Ferrari osoitti vauhtiaan aika-ajoissa ja luotettavuuttaan kilpailussa. Onboard-videosta katsottuna hybridin ja polttomoottorin yhdistelmä kuulosti hyvältä Voittavassa autokunnassa ajoivat Antonio Giovinazzi, James Calado ja Alessandro Pier Guidi. Ensin mainittu ajoi Kimi Räikkösen tallitoverina Sauberilla. Ferrarin tehdastallia WEC-sarjassa pyörittää Gt-autojakin ajattava AF Corse, jonka kuljettajia nostettiin hypercar-autoon, kun paluuta alettiin suunnitella.

Kilpailun toiseksi ajoi Toyota #8 ja kolmas oli Cadillac #2. GT-luokan voitti ensimmäistä kertaa Chevroletin Corvette ja Lmp2-luokan voitti Inter Europol-tallin auto. Naistrio Rahel Frey, Michelle Gatting sekä Sara Bovy ajoivat vaaleanpunaisen Porschensa luokkansa neljänneksi. Huomiota keräsi kilpailussa myös sääntöjen mukaiseksi muokattu Nascar-auto, joka ajoi kokonaiskilpailussa sijalle 39. Autoa ajoivat Nascar-legenda Jimmie Johnson, Gt-veteraani Mike Rockenfeller sekä vuoden 2009 f1-mestari Jenson Button.

Tuttuun tapaan suomen media nosti uutisoinnissaan merkittävämpään asemaan entiset f1-kuskit ja Eurosportin suomenkielinen selostus sisälsi paljon vertauksia formuoloihin. Haloo, kyse on täysin erilaisesta autokilpailusta, jossa kuljettajia tärkeämpää on tuoda auto maaliin ja saada mainosta autonvalmistajille. Se, mikä kestävyyskisoissa itseäni kiehtoo on päinvastaisuus nopeatempoiseen ja yliarvostettuun F1-kisoihin. Useat luokkien ajo samaan aikaan tuo lisää tapahtumia,, tänä vuonna radalla oli 62 autoa kilpailun lähdössä. Viihteen nimissä kestävyyskisat ovat kiintoisia, eikä niistä tarvitse katsoa, kuin viimeinen tunti.

Au revoir

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti