maanantai 5. kesäkuuta 2023

Formularintamalta ei mitään uutta


Otsikolla viittaan vuonna 1929 julkaistuun sodanvastaiseen romaaniin Länsirintamalta ei mitään uutta, joka on sovitettu kolmesti valkokankaalle. Samaa voisi todeta eilisestä Espanjan Grand Prix:stä.

Kyseinen kilpailu oli tylsähkö. Ylivoimaiseen voittoon ajaneen Max Verstappenin takana sentään tapahtui hiukan, sillä Mercedes-autojen kisavauhti on uusien päivitysten myötä parantumaan päin. Etumatkaa punaisen härän logoilla maalattuihin autoihin - tai tässä tapauksessa yhteen autoon on vielä paljon. Kesätaukoon mennessä ero voi pienentyä paljolti. Lewis Hamilton ajoi toiseksi ja George Russell oli kolmas.

Meksikon Sergio Perez turvasi neljännellä tilallaan arvokkaita pisteitä tallien mm-sarjaan. Ferrareilla oli heikko kilpailu. Autoa ei saatu toimimaan kovilla renkailla, mutta toisaalta eilinen meni harjoituksena uusien päivitysosien myötä. Varikolta lähtenyt Charles Leclerc oli yhdestoista ja Carlos Sainz ajoi viidenneksi.

Alfa-Sauberilla on niin sanotusti viulunsoittajaa vaihdettu. Guanyou Zhou nappasi kaksi pistettä itselleen, kun taas Valtteri Bottasin lievästi hajonnut auto ei toiminut. Nastolan poika tuli toiseksi viimeisenä maaliin. Tuliko ikävä polkupyöräretkiä? Ei hätää, niille on aikaa elokuussa.

Kolmannesta ruudusta lähteneen Lando Norrisin kilpailu, meni avauskierroksella pipariksi osuessa Hamiltonin autoon. Hajonnut etusiipi vaihdettiin varikolla ja maaliin viimeisten joukossa sijalle 17. Kukaan ei keskeyttänyt, eikä keltaisia lippujakaan nähty. Toista se oli 25 vuotta sitten, jolloin kuljettajat ottivat enemmän riskejä ja koneet laukesivat. Nyt vaan ajellaan kaksi tuntia hissun kissun. 

Itseänikin ottaa päähän kisatapahtumien vähentyminen, mutta en ikinä halua mitään nascar-tyylisiä pakollisia keltaisia tai paikaltaan tapahtuvia uusintalähtöjä viimeisten kierrosten aikana. Toivottavasti kahden viikon päästä Montrealissa murmeli käy vierailulla ja joku pamauttaa kiesinsä mestarien muuriin.

Detroitissa espanjalaisjuhlat

Indycar-sarjan Detroitin kilpailu palasi yli 30 vuoden tauon jälkeen kaupungin keskustaan rakennetulle ahtaalla ja pomppuiselle katuradalle. Heti avausmutkassa britti Callum Ilott kolaroi Kyle Kirkwoodin kanssa ja seuraavat kierrokset madeltiin turva-auton perässä. 

Pitkän pääsuoran jarrutuksessa nähtiin parhaimmat ohitusyritykset, mutta lisää kolareita tuli kierroksilla 43 ja 52. Ensin Pato O'Ward osui muuriin ja yhdeksän kierrosta myöhemmin Graham Rahal ajoi ulos ahtaassa oikealle kääntyvässä mutkassa. Tanskan Benjamin Pedersen ei huomannut Rahalin autoa, joten hänen ajokkinsa kopsahti hetkeä myöhemmin Grahamin autoon.

Voitosta käytiin kovaa kamppailua Will Powerin ja Alex Paloun kesken ja lopulta Ganassi-tallin espanjalainen ajoi ruutulipulle voittajana. Australialaiskuljettaja Power jäi hänestä lopulta 0,8 sekuntia. Viimeisestä podiumpaikasta käytiin kiivasta taistelua Arrow McLaren-tallikaverusten Felix Rosenqvistin ja Alexander Rossin kesken. Ruotsalainen veti pidemmän korren. Rossin edelle neljänneksi kiilasi vielä legenda Scott Dixon.

Romain Grosjeanin epäonninen kausi sai jatkoa, sillä ranskalaisen kilpailu päättyi jälleen ajovirheestä johtuneeseen seinäosumaan. Tasaista kautta ajava toissavuoden mestari Palou kasvatti sarjajohtonsa 51 pisteeseen ennen Rosenqvistiä. Sarja jatkuu kahden viikon päästä Road American moottoriradalla Wisconsinin osavaltiossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti