Vaikka on tammikuu ja ulkona on liukasta, niin moottoriurheilukisoja on ajeltu ympäri maailmaa. Tässä postauksessa kerron sähköformuloiden Formula E-sarjan tapahtumista, sillä sarjaa on ajettu jo kolmen osakilpailun verran.
Sarjan kymmenes kilpailukausi aloitettiin Mexico Cityn Autodromo Hermanos Rodriquezin nimeä kantavalla moottoriradalla, jossa ajetaan F1-kilpailu lokakuussa. Paalulta lähtenyt Pascal Wehrlein sai erinomaisen lähdön ja johti kilpailua ensimmäisten kierrosten ajan.
Kolmannella kierroksella Sveitsin Nico Müller ja vuoden 2020 mestari Antonio Felix da Costa osuivat toisiinsa radan kolmannessa mutkassa. Muutamaa kierrosta myöhemmin hollannin Robin Frijns ajoi pehmustevalliin stadionalueella, joka johti virtuaaliseen turva-autojaksoon. Sebastien Buemi johti joukkoa uusintalähdössä, muuta Wehrlein otti johtopaikkansa takaisin 13. kierroksella, eikä luopunut siitä. Saksalainen ajoi voittoon Buemin ollessa toinen. Uuden-Seelannin Nick Cassidy oli kolmas.
Viime viikonloppuna ajettiin kaksi kilpailua Saudi-Arabian Diriyahissa. Perjantain kilpailussa ohituksia nähtiin radan pisimmän suoran jarrutuksessa sekä shikaanissa, jossa sijaitsi Attack Mode-alue, josta kuljettaja hakivat autoihinsa lisähtehoa. Vaiherikkaan kilpailun voittoon ajoi Andretti-tallin Jake Dennis, Jean-Eric Vergne oli toinen ja toistamiseen Jaguar-tallin Cassidy oli kolmas.
Lauantain kilpailun alkua odoteltiin hiukan, sillä renkaiden lämmitys sudittamalla tuotti paljon savua lähtöruudukon ylle. Hankookin toimittamat jokakelin renkaat lämpeävät eri tavalla nk. slicks-renkaisiin verrattuna ja Formula E-sarjassa ei ajeta lämmittelykierrosta.
Kolmen kärki avauskierrosten jälkeen oli Robin Frijns, Oliver Rowland, Nick Cassidy. Uusi-Seelantilainen otti johtopaikan viidennellä kierroksella ja ajoi tasaisen varmasti ja tyylitellen kilpailun voittoon ja nousten samalla mm-sarjan kärkipaikalle. Taaempana käytiin tiukkoja taistelua muista sijoista Frijnsin ajessa toiseksi ja Nissan-kuljettaja Rowland oli kolmas. Edeltävän kilpailun voittaneen Jake Dennisin päivä ei ollut paras mahdollinen, sillä hän tuli kymmenentenä maaliin, mutta sai aikasakkoa ohituksesta keltaisen lipun vaikutusalueella..
Cassidyn edustama Jaguar-talli johtaa myös tallien pisteissä, kun sarja vetäytyi kahden kuukauden tauolle Intian kilpailun perumisen myötä. Maaliskuun puolivälissä ajetaan Sao Paulon katuradalla.
Ekologisemman kilpa-autoilun lippulaivaksi noussut Formula E ajaa siis jo kymmenettä kauttaan, mikä on jopa allekirjoittaneelle pienoinen ihme. Hyvästä ajatuksesta alkunsa saanut sarja oli välillä kaatua talousvaikeuksiin heti ensimmäisen vuotensa jälkeen, mutta sarjan promoottoriksi tullut Liberty Global (F1-omistaja Liberty Median tytäryhtiö) sekä mediakumppani Discovery pelastivat sarjan ja auttoivat sitä oman suosion kasvattamisessa.
Ajan myötä sarjaan on tullut autonvalmistajia testaamaan tekniikka, jota voi käyttää uusiutuvilla voimanlähteillä kulkeviin siviiliautoihinsa, sekä sponsoriksi eri alojen suuryrityksiä yksityispankki Julius Baerista Saudi-Arabian sheikkeihin.
Kilpasarja on saanut urheilullisesti mainetta entisten f1-kuskien oljenkortena formula-auton ajamiseen ja puritaanisilta kilpa-autoilun ystäviltä kritiikkiä vaimeista äänistä. Oikeasti sähköformulat pitävät ääntä. Se on vain kovempaa, kuin kotona käyttämäsi pölynimurin suhina.
Itse suhtaudun avoimesti tähän kilpaluokkaan ja tämä on sopivaa viihdettä silloin, kun F1-kisoja ei ajeta eli juuri talvikuukausina. Sarjan kausi kestää tammikuusta heinäkuuhun ja monet kuljettajat ajavat kestävyyskisoja tämän lisäksi. Joskus käy niin, että viimeksi mainittu kilpailu osuu päällekkäin Formula E-viikonlopun kanssa.
Tämä tältä erää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti