maanantai 8. huhtikuuta 2024

Kärjen takana kisailua


Kauden neljäs F1-osakilpailu ajettiin viikonloppuna Japanin Suzukassa. Rata, joka on valmistunut vuonna 1962 kuuluu henkilökohtaisiin suosikkeihini ässämutkien, nopean 130R-kaarteen sekä viimeisen šikaanin ansiosta. Rataa on ajettu monesti autopeleissä vuosien varrella. Erikoisuus on kahdeksikon muoto. Degner-mutkayhdistelmän jälkeen alitetaan silta ja lusikkamutkan ulostulossa kuljettajat laittavat kaasun pohjaan ja ylittävät saman kohdan, kun saapuvat edellä mainittuun 130R:ään.

Itse kilpailu oli mukiinmenevä ja tarjosi viihdettä kiitos tallien poikkeavien rengastaktiikoiden. Lämpimien olosuhteiden vuoksi heillä oli valinnanvaraa, minkä kovuuden rengas valitaan lähtöä varten. Avauskierroksella RB-tallin Daniel Ricciardo osui Williamsin Alex Alboniin, jonka seurauksena tuli ulosajon radan ensimmäisessä S-mutkassa. Rengasvallin korjaamisessa kesti puolisen tuntia.

Red Bull-talli ajoi mukavaan kaksoisvoittoon tutussa järjestyksessä eli Max Verstappenille kauden kolmas voitto ja Sergio Perez ajoi ilman sähellyksiä toiseksi. Carlos Sainz oli Ferrareista parempi ja oli kolmas. Charles Leclercin rengastaktiikka ei toiminut, vaikka ajoikin neljänneksi. Renkaiden korkea kuluminen näkyi pieninä ajovirheinä ja kisavauhdin putoamisena. 

Ohituksia ja kaksinkamppailuja nähtiin 130R-mutkassa ja viimeisessä šikaanissa. Viimeisten kierrosten aikana George Russell ja Oscar Piastri kävivät kiivasta taistelua seitsemännestä tilasta ja Russellin uhkarohkea ohitus neljä kierrosta ennen maalia päättyi pieneen rengaskosketukseen Australialaisen McLarenin kanssa ja britti joutui kilpailun jälkeen tuomariston puhutteluun. Aikasakkoa tai muitakaan rangaistuksia ei jaettu tilanteesta, sillä Russell ei pakottanut Piastria ulos radalta. TV-kuvien perustella vaikutti, että Piastri väisti tarkoituksella välttääkseen kolaria.

Sauberin varikko-ongelmat jatkuivat ja Valtteri Bottas ajeli maaliin sijalla neljätoista. Joidenkin mukaan talli on valmistanut mutterit metalliseoksesta, joka sulaa helposti korkeissa lämpötiloissa ja kuljettaja pysäyttää autonsa pitäen moottorin käynnissä noin 2,5 sekuntia kestävän renkaidenvaihdon ajan. Ehkä olisi aika harkita paluuta vanhempiin muttereihin, joiden kiinnittäminenkin on pulttipyssyllä helpompaan.

Verstappen ja Red Bull johtavat sekä kuljettajien, että valmistajien pisteissä. Maxin ero Sergio Pereziin on 13 pistettä ja itävaltalaistallin johto Ferrariin on 24 pistettä. Kahden viikon päästä ajetaan seuraava osakilpailu. Viiden vuoden koronatauon jälkeen palataan Kiinan Shanghaihin ja tuolloin ajetaan myös kauden ensimmäinen sprinttikilpailu. Itse sunnuntain osakilpailu tulee Japanin tapaan aamulla, joten ei muuta, kuin kahvia keittämään.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti