maanantai 16. syyskuuta 2024

Puolustamisella voittoon

 

Lukemalla otsikon ihmettelet, mitä tekemistä puolustamisella on moottoriurheilun kanssa. Itse asiassa paljonkin, sillä kilpailun johtava kuljettaja tekee kaikkensa estääkseen kilpakumppanien mahdollisuudet viedä isoin pokaali, mikäli jaetaan hymnien jälkeen. Tämä toimi McLarenin Oscar Piastrin tapauksessa, sillä aussi ajoi ansaitusti uransa toiseen voittoon.

Bakun kilpailun lähdöstä alkaen oli selvää, että Piastri ja Ferrarin Charles Leclerc taistelevat voitosta. He nimittäin saivat kasvatettua tasaisesti eroa muihin. Piastri teki ainoan pysähdyksensä 15, kierroksella ja Leclerc kierrosta myöhemmin. Piastrin kierrokset ennen ja jälkeen varikkopysähdyksen olivat nopeita, mikä auttoi kuromaan eron kärjessä ajaneeseen Leclerciin umpeen.

Viisi kierrosta myöhemmin pääsuoran jarrutuksessa Piastri ohitti sisäkautta monacolaisen ja siirtyi kilpailun kärkeen estäen kierros toisensa jälkeen Ferrari-kuljettaja ohitusyritykset. Tämä taas aiheutti renkaiden loppuun kulumisen Leclercin autossa, jolloin Piastri sai turvata johtonsa viisi kierrosta ennen loppua. Maaliin tultiin virtuaalisen turva-autotilanteen aikana, sillä toiseksi viimeisellä kierroksella Carlos Sainzin ja Sergio Perezin taistelu kolmannesta tilasta päättyi kolarointiin. Uusintakuvan perusteella Checo ei väistänyt kaistaa vaihtanutta Sainzia, joka pyrki pääsemään Leclercin taakse radan toisen DRS-suoran (osuus, jolla voi avattavaa takasiipeä käyttää) alussa. Tilaa meksikolaisella oli ja reilusti. Tilanteesta ei jaeltu sanktioita.

Kolmannen paikan sai täten Mercedeksen George Russell ja aika-ajoissa epäonnistunut Lando Norris ajoi neljänneksi saaden myös bonuspisteen nopeimmasta kierroksesta. Max Verstappenilla ei auto oikein toiminut, sillä jarruongelmista kärsinyt hollantilainen oli viides. Pisteille ajoivat myös Fernando Alonso, Alex Albon, Franco Colapinto, Lewis Hamilton sekä Oliver Bearman. Colapintolle uran ensimmäiset pisteet ja Bearman teki historiaa olemalla ensimmäinen kuljettaja, joka on saman kauden aikana ajanut debyytissä pisteille eri valmistajan autolla.

Sauberin Valtteri Bottas oli viimeinen maaliin ajaneista. Ilta-Sanomien kolumnissa ehdotetaan jo suoraan F1-uran lopettamista.

Norris kuroi hiukan Verstappenin johtoa MM-sarjassa, joten hallitsevalla mestarilla ei ole hädän päivää. Tallin näkökulmasta on ikävää, että papaijanvärisellä tallilla on nyt enemmän pisteitä, kuin keväällä, kiitos kahden huippukuljettajan. Red Bull tarvitsee kipeästi Sergio Pereziltä parempia suorituksia. Eilen oli mahdollisuus saada niitä, mutta kolari vei nekin viemäristä alas. Ensi sunnuntaina ajetaan Singaporen iltavaloissa.

Power lahjoitti mestaruuden

Indycar-sarja ajettiin tämän vuoden osalta päätökseen Nashvillen ovaalilla, mutta mestaruustaistelu lässähti kilpailun alkuvaiheilla. Penske-tallin Will Power kurvasi varikolle jo 12. kierroksella, slllä turvavyöt eivät olleet kunnolla kiinni. Hän palasi radalle - viisi kierrosta muista jäljessä Ganassi-tallin Alex Palou nousi 24. lähtöpaikaltaan tasaisesti ja oli maalissa kilpailun yhdestoista. 
Kilpailun ensimmäisen puolikkaan ajan Josef Newgarden taisteli kärkipaikasta sekä Kyle Kirkwoodin, että Colton Hertan kanssa. Eri taktiikalla ajanut Arrow McLarenin Pato O'Ward johti kilpailun jälkimmäisen puoliskon ajan, mutta viisi kerrosta ennen maalia Herta ohitti hänet ja ajoi voittoon vajaan kahden sekunnin erolla. Kolmanneksi ajoi Newgarden ja alussa kilpailua johtanut Kirkwood oli neljäs.
Pisteissä ero Paloun ja Powerin välillä oli 31 pistettä. Espanjalaiselle mestaruus on kolmas ja hän on ensimmäinen kolminkertainen mestari sitten Dario Franchittin, joka otti kolme titteliä putkeen vuosina 2009-11.
Ensi kausi alkaa maaliskuussa St. Peterburgin katuradalta. Kymmenen vuoden ajan on tätä sarjaa ajettu NFL-kauden ehdoilla eli kauden pituus on vain puoli vuotta. Tämä on ollut yksi osatekijä sarjan markkinoinnin heikkoon laatuun ja muun muassa tästä Mclaren-pomo Zak Brown kirjoitti  avoimessa kirjeessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti