Moni maallikko tai ns. tuulipukukansan edustaja luulee, että Formula 1-kilpailut ovat kuljettajien välisiä. Totuus on kuitenkin päinvastainen, sillä kuljettajalla pitää olla olosuhteisiin parhaiten sopiva auto ja tässä otetaan huomio jokainen muuttuja. Säätila, radan lämpötila renkaiden kestävyys, mekaanikkojen taidot varikkopysähdyksissä. Paksu sääntökirja tutkitaan pienintäkin yksityiskohtaa myöten ja insinöörit sekä suunnittelijat pyrkivät löytämään pienenkin edun kilpailijoihin nähden. Tarvitaan siis äärimmäisen hyvä tiimi.
Edellä mainitussa parhaiten onnistui eilen Ferrari. Tallin autot eivät olleet nopeampia, mutta taktiikassa he onnistuivat. Avauskierrosten jälkeen punaisen orin tähti Charles Leclerc nousi toiseksi Oscar Piastrin ja Lando Norrisin väliin ja talli kutsui monacolaisen ainoalle pysähdykselleen jo 15. kierroksella. Leclerc ihmetteli tätä radiossa.
Talli arvio kovan rengasseoksen kestävyydestä osoittautui oikeaksi, sillä molemmat Mclarenit joutuivat käymään renkaidenvaihdossa kahdesti. Mclarenilla oli hankaluuksia taktisten päätösten kanssa. Piastri oli nimittäin radiossa sanonut, että kahden pysähdyksen taktiikka voisi toimia, vaikka yhtä pysähdystä oltiin myös radiossa ehdotettu. Isompi ongelma oli, että australialainen oli ohittanut Norrisin avauskierroksella radan toisessa, Roggia-shikaanissa. Tallimestaruustaiston kannalta tuli iso pistepotti kiitos podiumsijoitusten, mutta jos pienetkin haaveet Norrisin mestaruudesta voitaisiin pitää elossa, niin Oscarin olisi parempi antaa tietä radalla britille.
Kilpailun loppuvaiheilla Unkarissa voittoa juhlinut Piastri pyrki kuromaan eroa Leclerciin umpeen, mutta kierrokset hupenivat loppuun.
Leclerc ajoi kauden toiseen voittoonsa ja Ferrarin kannattajat, tifosot menivät onnesta sekaisin. Edes kansallishymnejä ei tv-lähetyksessä yleisön tuottaman pauhun vuoksi kuullut kunnolla. Viimeisen Ferrari-kisansa Monzassa ajanut Carlos Sainz täydensi päivää neljännell sijoituksella. Red Bullilla oli jälleen heikko päivä. Max Verstappenin auto ei toiminut haluamallaan tavalla ja toinen varikkopysähdys meni pieleen renkaanvaihdon vuoksi. Max hakkasi rattia, kun oli palaamassa radalle. Haastattelussa hollantilainen totesi, että jotain on pahasti pielessä ja auto pitää saada kuntoon ennen seuraavaa Bakun kilpailua. Maalissa Verstappen oli kuudes.
Viihdyttävimmän puolen tarjosi Mercedeksen George Russellin ja Sergio Perezin välinen kamppailu pistesijoista. Paikkoja vaihdeltiin pääsuoran jarrutuksessa ja lopulta britti oli kilpailun seitsemäs ja meksikolainen kahdeksas. RB-tallin Yuki Tsunoda oli ainoa keskeyttäjä. Tekninen vika lopetti ajot 7. kierroksella. Valtteri Bottas körötteli maaliin viimeisten joukossa (16:s) ja tragikoomista tässä on, että suomalainen majailee koko pistetaulukon viimeisenä ja edellä ovat alkukaudesta sijaiskuskina Ferrarilla pisteille ajanut Oliver Bearrman, sekä kisadebyytissä sijalle kaksitoista ajanut Williamsin Argentiinan Franco Colapinto.
Valmistajien pisteissä Mclarenin ero Red Bulliin on vain kahdeksan pistettä, mutta kuljettajien puolella Verstappenilla on vielä selkeä 62 pisteen ero. Kärjistettynä Norris tarvitsee kahden voiton, sekä nopeimman kierroksen bonuspisteiden lisäksi Verstappenin keskeyttämisiä, jotta kuljettajien mestaruudesta voisi kamppailla.
Turva-auto ei ole käynyt radalla sitten kesäkuun Kanadan kilpailun, mutta sille on suurempi todennäköisyys kahdessa seuraavassa, sillä ne ajetaan katuradoilla. Ensi 15. päivä Azerbaidzhanin (vaikea kirjoittaa) Bakussa ja siitä viikon päästä Singaporen iltavaloissa.
Paloun pistejohto hupenee
- Alex Palou 525
- Will Power 492
- Scott McLaughlin 475
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti