Ollaanpa nyt rehellisiä ja todetaan, että mielestäni eilinen Singaporen osakilpailu oli tylsä. Kahta kilpailijaa lukuun ottamatta kaikki ajoivat maaliin ja ensimmäisen kerran kyseisen osakilpailun historiassa ei nähty radalla turva-autoa. Edes paikallisia keltaisia ei heilutettu.
McLarenin Lando Norris oli ylivoimainen johtaen lähdöstä maaliin jokaisen kilpailukierroksen. Ainoa, mikä jäi puuttumaan nk. Grand Slamista oli nopein kierros, jonka ryösti luultavimmin uransa viimeisen kerran F1-kilpailuun osallistunut hymypoika Daniel Ricciardo. Red Bull käytti härskisti hyväkseen sisartallinsa kuljettajaa, jotta Max Verstappenin johto MM-sarjassa pysyisi turvallisena.
Hollantilainen totesi haastattelussa, että ajeli vain itsekseen. Toinen sija ja 18 pistettä on erinomainen tulos ottaen huomioon, kuinka hankalaa hänellä on kesän ajan ollut. Kolme kuukautta on kulunut edellisestä voitosta. Papaijatallin päivää täydensi tulevaisuuden mestariehdokas Australian Oscar Piastri. Samalla Mclarenin johto valmistajien pisteissä on Red Bulliin verrattuna 41 pistettä.
Muut pisteille ajaneet olivat George Russell, Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Carlos Sainz, Fernando Alonso, Nico Hülkenberg sekä Sergio Perez. Mercedeksellä ja Ferrarilla oli tahmea viikonloppu. Saksalaistallin autoissa renkaat eivät toimineet kunnolla. Molemmat kuljettajat valittelivat siitä radiossa. Ferrarilla meni pieleen jo lauantaina, sillä Carlos Sainz ajoi aika-ajoissa ulos ja Leclerciltä hylättiin nopein kierros ratarikon vuoksi. Parempi tulos olisi tuonut tärkeitä pisteitä valmistajien MM-sarjaa ajatellen, ehkä palkintosijankin.
Viikonlopun aikana puheeksi nousi kiroileminen, sillä Max Verstappen piti sammakoiden päästelystä saamaa rangaistusta, joka itsellenikin jäi epäselväksi tarpeettomana. Kuljettajien omassa WhatsApp-ryhmässäkin ei oltu tähän tyytyväisiä. Isot pomot haluavat palauttaa kuskit menneisyyteen, jossa lausuttaisiin robottimaisesti samat vastaukset medialle, kun taas markkinointimielessä kuljettajien haluttaisiin olevan omanlaisia. Uskaltamisiin
FIA;n puheenjohtaja, emiraatti Mohammed bin Sulayem oli jo ehdottanut f1-oikeuksista vastaavaa Formula One Managmentia (FOM) rajaamaan kuljettajien kiroilua tiimiradiossa. Tämä kuulostaa typerältä, sillä radioviestit valitaan tarkoin ja ne tulevat sensuurin vuoksi kierroksen viiveellä suoraan tv-lähetykseen, toisin kuin Indycar-lähetyksissä.
Valtteri Bottaksen ensi kautta koskien päästettiin valeuutinen, että hän olisi tehnyt jo vuoden jatkosopimuksen Sauber-tallin kansa. Nastolalainen körötteli jälleen viimeisten joukossa maaliin. Jos itse olisin sveitsiläistallin johdossa, kiitäisin häntä kolmen vuoden palveluksesta rehellisen kädenpuristuksen kera. Moni sisäpiirissä oleva toimittaja on jopa suoraan edottanut nuorempaa kuskia Bottaksen tilalle, sillä heillä on jo ensi kaudella 37-vuotias Hülkenberg.
F1-sarja on nyt syyslomalla, sillä kuukauden päästä alkaa neljän kilpailun Amerikan kiertue Austinin kilpailulla. Tehtaissa ei lorvailla, vaan paiskitaan täysillä töitä. Red Bullin kannalta tauko tuli sopivaan kohtaan, sillä nyt on aikaa korjata pikkuvikoja, jotta Max palaisi kevään ylivoimaiselle tasolle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti