Sateiset olosuhteet tekivät F1-kauden avauksesta mielenkiintoisen. Heti lämmittelykierroksella Racing Bullsin tulokas Isack Hadjar pyörähti ulos radalta hajottaen autonsa. Tämän myötä lähtö viivästyi puolisen tuntia. Kun valot sammuivat lähtöruudukon yläpuolelta, Mclarenin Lando Norris sai paalupaikalta parhaimman lähdön. Taaempana kuitenkin kolisi, kun Alpinen Jack Doohan lipsautti autonsa kaiteisiin. Ei muuta, kuin turva-auto radalle.
Renkaiden lämmittäminen autoa kääntäen vasemmalta oikealle on vaikeampaa kosteassa kelissä. Tämän sai kokea Williamsin Carlos Sainz, joka pyöräytti autonsa seinään radan viimeisessä mutkassa. Albert Parkin katuradalta puuttuvat huoltoreitit johtavat turva-autojakson pidentymiseen, kun autojen siirtäminen pois radalta kestää normaalia pitempään.
7. kierroksella vihreä lippu heilui ja Norris piti johtopaikkansa, kun taas tallitoveri Oscar Piastri ja Max Verstappen taistelivat kakkostilasta. Olosuhteiden kuivuessa kilpailuun tuli myös suvantovaihe. 34. kierroksella Aston Martinin Fernando Alonso pyörähti, joten turva-autolle oli jälleen käyttöä. Suurin osa kävi varikolla vaihtamassa kuivan kelin renkaat ja Mercedes-talli hyötyi eniten tästä, kun sekä George Russell että Kimi Antonelli nousivat lähemmäs kärkisijoja.
12 kierrosta ennen maalia pieni rankkasade yllätti ja molemmat McLarenit kävivät nurmikon puolella. Valitettavasti Piastrin auto jumittui pitkäksikin aikaan. Hän sai lopulta autonsa takaisin radalle kotiyleisön hurratessa, mutta podiumpaikka oli jo mennyttä. Turva-autoa tarvittiin jälleen, kun tulokaskatraaseen kuuluvat Liam Lawson ja Gabriel Boroteto pyörähtivät ulos radalta. Uusintälähtö koitti, kun maaliin oli kuusi kierrosta ja Verstappen yritti päästä ohitusetäisyydelle, jotta voisi hyötyä DRS-alueella avattavasta takasiivestä.
Näin ei kuitenkaan käynyt, joten Norris aloitti uuden kauden, kuten oli edeltävän päättänyt eli ajamalla paalulta voittoon. Hänen ja Verstappenin seuraksi podiumille nousi George Russell. Kimi Antonelli ei hermoillut sateessa, vaan ajoi kypsänoloisesti tullen maaliin neljäntenä. hän oli saanut viiden sekunnin aikasakon Sauberin Nico Hülkenbergin estelystä, mutta tallin protesti meni läpi ja rangaistus mitätöitiin.
Hülkenbergin kokemus sadekelillä kantoi hedelmää, sillä hän tuli seitsemäntenä ruutulipulle ja avasi tallinsa pistetilin heti ensimmäisessä kilpailussa. Sijan tuoma pistemäärä on suurempi, kuin viime kauden ainoat kaksi pistettä, jotka Guanyou Zhou toi tallille Qatarin kilpailusta. Williamsin Alex Albonilta myös erinomainen kilpailu ja palkinnoksi kuudes sija. Ferrrarilta myös ihan ok kilpailu, vaikka Charles Leclerc tuli kahdeksanneksi ja Lewis Hamilton sai viimeisen pistesijan. Aiemmin pyörähtänyt Piastri tuli maaliin yhdeksäntenä.
Tulokkailla oli hankala viikonloppu Antonelli pois lukien. Tähän voi osasyynä olla sadekeli ja osittain vieras rata, vaikka sitä on ajettu simulaattoreissa ja F2-autolla. Haasin Oliver Bearman pääsi maaliin, mutta viikonloppu meni jo perjantain harjoituksissa sattuneen ulosajon myötä piloille. Lauantain harjoitusten ulosajo taas hajotti auton, jota korjattiin aika-ajojen ajan. Lawson, Hadjar, Bortoleto ja Doohan keskeyttivät, joten debyytti ei heidän kannalta ollut paras mahdollinen. Annetaan heidän oppia tämä kausi ja pientä helpotusta tulee, kun toukokuussa sarja aloittaa nk. Euroopan kautensa.
Heti ensi sunnuntaina kausi jatkuu Kiinan Shanghaissa ja tuolloin kilpailun lähtöaika on tämän artikkelin kirjoittajalle mieluisa. Voin samalla juoda aamukahvit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti