maanantai 24. maaliskuuta 2025

F1-raportti - Kiina

 

Kauden toinen F1-viikonloppu paketoitiin sunnuntai-aamuna suomen aikaan osakilpailulla, joka ei tarjonnut dramatiikkaa Albert Parkin kilpailuun verrattuna.

Lähtövalojen sammuttua Shanghain radalla McLarenin Osacar Piastri piti paikkansa kärjessä ja tallitoveri Lando Norris nousi Mercedeksen George Russellin ohi toiseksi. Varikkopysähdysten ajan johtajan paikalla kävi myös Williamsin Alex Albon, mutta päivän teemana oli renkaiden säästäminen sekä riskien välttely. Yhden pysähdyksen taktiikkaan turvautui suurin osa kärjessä ajavista ja Piastri ajoi turvallisen tuntuisesti voittajana maaliin.

Norris olisi halunnut myös taistella voitosta mutta loppuvaiheen ongelmat jarrupolkimen kanssa vesittivät tämän ja kisainsinööri Will Joseph pyysi radiossa pitämään sijoitukset nk. lukittuina. Russell ajoi kolmantena maaliin, joten podiumilla nähtiin kolme lippua, jotka sisälsivät Iso-Britannian Union Jack-lipun. Australialla tietenkin pienemmässä koossa valkoisin tähdin koristeltuna. Liput siis heiluivat palkintokorokkeen taustalla olevalla näytöllä, eikä fyysisesti, kuten Häkkisen aikoihin. Red Bullin Max Verstappen oli neljäs.

Ferrarin viikonloppu meni pitkän kilpailun osalta pieleen, kun Charles Leclerc osui tallikaveri Lewis Hamiltoniin ja menetti etusiivestään vasemman päätylevynsä. Tämä ei kuitenkaan vauhtia haitannut. Autot todettiin tarkastuksissa alipainoisiksi, joten molemmat hylättiin. Tähän peilaten Hamiltonin voitto lauantain sprintissä on mitätön. Myös Alpinen Pierre Gaslyn suoritus hylättiin alipainoisen auton vuoksi. Tämän seurauksena pistesijat menivät uusiksi viidennestä sijasta alkaen. Haasin Esteban Ocon oli viides ja Kimi Antonelli parhaana tulokkaana kuudes. Seitsemänneksi ajoi Alex Albon, kun taas kahdeksas oli Oliver Bearman. Viimeiset kaksi pistesijaa menivät Lance Strollille ja Carlos Sainzille.

Aika-ajoissa yllättänyt Isack Hadjar kävi mukavaa taistelua Jack Doohanin kanssa kympin ulkopuolella ja oli lopulta parempi, sillä australialainen sai aikasakon pakotettuaan Hadjarin radan ulkopuolelle ohitustilanteessa aiemmin.

Red Bullin kakkoskuljettaja Liam Lawson oli lopulta kahdestoista, mutta siirtohuhut takaisin Racing Bullsille käyvät jo kuumana. Väitteiden mukaan Tsunoda tulee tilalle kotikilpailuunsa. Itse antaisin vielä enemmän aikaa tottua uuteen autoon. Kaveri ajaa vasta nyt ensimmäistä täyttä kautta F1:ssä. Mikäli kesäkuuhun mennessä ei ole otteet parantuneet, niin sitten voidaan harkita vaihtoa tai viimeistään kesätauolla.

Pisteet 2/24 kilpailua, kolmen kärki

  1. Norris 44
  2. Verstappen 36
  3. Russell 35
Valmistajien puolella Mclaren johtaa Mercedesiä 21 pisteen erolla. Viikonlopun kaksoisvoitto oli legendaarisen tallin 50:s Kausi jatkuu kahden viikon päästä suosikkiradallani eli Japanin Suzukassa ja taas saa aamukisan aikana juoda kahvia. (Ehkä se on Saludoa)

Palou juhli toistamiseen voittoa

Kaliforniassa sijaitevalla Thermal Clubin radalla ei oikeastaan pitäisi ajaa minkään mestaruussarjan kilpailua. Rata on rakennettu yksityisklubin jäsenille, jotka haluavat pitää hauskaa autonsa kanssa, jonka vuoksi katsojamäärä on rajattu. Toiseksi rata sijaitsee kuvainnollisesti keskellä ei mitään.
Indycar-sarja kuitenkin ajoi siellä kauden toisen kilpailunsa. Paalupaikalta lähti Arrow McLaren-tallin Pato O'Ward, joka kasvatti johtoaan yli 20 sekuntiin ennen ensimmäistä varikkopysähdystään. 
Korkeat lämpötilat aiheuttivat ongelmia, sillä Pensken Scott McLauglin kärsi hybridijärjestelmän ylikuumenemisesta ja kesken kilpailun FOX-kanavan lähetys oli mennyt poikki ja lähetys kärsi teknisistä ongelmista. Tämä vaikutti myös kansainväliseen kuvayhteyteen. Ongelmat saatiin lopulta korjattua, mutta aika nolo tapaus sarjan uudelle tv-kumppanille. Paikalliset katsojat nimittäin näkivät tuona aikana mainoksia ja sitten Nascar-kilpailun lähetystä.
Kaksikymmentä kierrosta ennen maalia toisena ollut Christian Lundgaard kävi viimeisellä pysähdyksellään ja Palou nousi hänen edelleen ja alkoi kuroa O`Wardin johtoa umpeen. Tanskalainen otti sijansa takaisin espanjalaisen pysähdyksen jälkeen, mutta Paloun autossa olikin nyt pehmeät renkaat ja tämä auttoi häntä nousemaan takaisin toiseksi viisitoista kierrosta ennen maalia samalla, kun O'Ward kävi renkaidenvaihdossa.
Palou siirtyi kärkeen kymmenen kierrosta ennen maalia, eikä katsonut taakseen. Kolminkertaiselle mestarille kauden toinen voitto. O'Ward oli toinen ja Lundgaard ajoi kolmanneksi. Pisteissä kolmen kärki on.
  1. Palou 102
  2. O'Ward 63
  3. Dixon 61
Huhtikuun puolivälissä ajetaan Long Beachin katuradalla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti