Verstappen voitti, kärki tuli maaliin aika-ajojen mukaisilla sijaluvuilla, kaikki ajoivat maaliin eikä edes turva-autoa nähty. Kiva, kiitti, hei!
Oliko eilinen Japanin gp niin tylsä, että haluan jättää blogitekstini yhden lauseen pituiseksi? Näin voisi ensivaikutelmalta luulla, mutta kyllä uneliaan omaisesta kilpailusta voisi saada jotain kirjoitettua.
Max Verstappen ajoi siis paalulta voittoon Suzukassa, hän lainasi johtopaikkansa Mersu-tulokas Kimi Antonellille, jolloin hänestä tuli historian nuoria kilpailua johtanut kuljettaja. McLarenin Lando Norris tuli samalla kierroksella sisään Verstappenin kanssa, mutta palasi varikkosuoralle rinnakkain hollantilaisen kanssa. Brittikuski ajautui nurmikon puolelle ulostulossa ja radiossa alkoi valitus estelystä. Ihan oma moka, kuten Sky Sportsin selostajatkin totesivat.
Kilpailun loppuvaiheessa Oscar Piastri ajoi Norrista nopeampia kierroksia, joten mikäli McLaren olisi antanut australialaisen nousta Norrisin edelle, niin hän olisi voinut haastaa Vestappenin voittokamppailussa. Näin ei kuitenkaan toimittu.
Tulokaskuskeista parhaiten ajoivat edellä mainittu Antonelli sekä Racing Bullsin Isack Hadjar. Ranskalainen ajoi toistamiseen aika-ajoissa Q3-osioon ja kilpailussa pisteille. Antonelli osoitti piileviä kykyjään ajamalla kilpailun nopeimman kierroksen. Italialainen ajoi kuudenneksi. Hadjar on jättänyt kiroilut pois ja osoittanut kylmäpäisyyttään ratin takana. Oli jälleen tallikaveriaan nopeampi ollen ruutulipun heiluessa kahdeksas. Red Bull-talliin nostettu Yuki Tsunodan aika-ajo meni pieleen, kun jäi ulos viimeisestä osiosta ja jäi sunnuntaina pisteittä. Haasilla ajava Oliver Bearman oli kymmenes ja Liam Lawsonin lisäksi myös Alpinen Jack Doohan jäi kympin ulkopuolelle.
Liam Lawsonin ja Tsunodan tallivaihto aiheutti keskustelua ja moni on osoittanut syyttävän sormensa tallin johtoon. Daniel Ricciardo pystyi viimeksi haastamaan samassa tallissa Verstappenin 2018 ja tämän jälkeen viisi kuljettajaa on istunut kakkoskuskin paikalla ilman suurempia ilonaiheita. Myös porua on aiheuttanut Lawsonin hyljeksintä F1-debyytin suhteen, hän olisi voinut ajaa kakkostallissa AlphaTaurissa jo kaudella 2023 Nyck de Vriesin sijasta, jolloin hänellä olisi nyt enemmän F1-kokemusta. Uusi-Seelantilaisen on nyt löydettävä vauhtinsa tai muuten F1-ura vaihtuu kestävyysautojen MM-sarjaan, joka elää tosin nyt aikamoista buumia.
Kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Bahrainin Sakhirin radalla. Ennusteet lupaavat erityisen korkeita lämpötiloja, mitkä voivat auttaa Ferraria menestymään.
Hyvä raportti eilisestä Suzukan kilpailusta!
VastaaPoista