sunnuntai 11. toukokuuta 2025

Indycar-raportti - Indy GP


Kello oli jo lähemmäs puolta yötä Suomessa, kun vihreä lippu heilui Indy GP:n alkamisen merkiksi Indianapolis Motor Speedwayn radalla. Tässä kilpailussa käytettiin ovaaliradan sisälle tehtyä mutkarataversiota, jota on muokattu viimeisen F1-kisan jälkeen, joka ajettiin 2007. Vuodesta 2014 alkaen Yhdysvaltain formulaluokkien pääsarja on ajanut tämän kilpailun eräänlaisena lämmittelynä kohti arvostetuinta kilpailua eli Indy 500-ajoa.

Ganassi-tallin Alex Palou lähti paalupaikalta, mutta Graham Rahl ohitti hänet ulkokautta ja siirtyi johtoon. Andretti-tallin Colton Herta kurvasi jo avauskierroksen jälkeen varikolle vaihtamaan hajonneen etusiipensä. Neljännen kierroksen alkaessa Herta johti Palouta 0,5 sekunnilla ja Devlin DeFransesco oli kolmantena. Kärjen takana nähtiin ohituksia kilpailun alkuvaiheessa ja kun ensimmäinen neljännes oli takana oli ensimmäisten pysähdysten aika.

DeFransesco haastoi Palouta pääsuoran jarrutuksessa, kun Palou pehmeistä renkaita oli pito lopussa. Hän teki ensimmäisen pysähdyksensä 19. kierroksella. Devlin ja Rahal tekivät omat stoppinsa seuraavilla kierroksilla. Kilpailun puolivälissä Rahal oli edelleen kärjessä eron pysyessä vieläkin puolessa sekunnissa Espanjalaiseen nähden. 42. kierroksella edellä mainitut kilpakumppanit tekivät pysähdyksensä, jolloin Paloun autoon laitettiin kovemmat renkaat, kun taas Rahalin autossa olivat pehmeän seoksen kumit.

Tämän jälkeen Palou ajoi Rahalia nopeampia kierrosaikoja ja ohitusyritys tuli 59. kierroksena alussa. Rahal piti paikkansa kärjessä, mutta hallitseva mestarin uusi yritys onnistui takasuoran jarrutukessa. Rahal valitti radiossa ongelmista auton takapään kanssa. Ehkä siinä oli selitys, miksi hän menetti kärkipaikkansa. 

Palou teki viimeisen pysähdyksensä 18 kierrosta ennen maalia ja kasvatti eroa Arrow McLaren-tallin Pato O'Wardiin yli kymmeneen sekuntiin. kun 72. kierroksella heiluivat kauden toiset keltaiset turva-auton merkiksi. David Malukasin autosta tuprutti savua ja hänen kilpailunsa päättyi keskeytykseen. Kaksi kierrosta myöhemmin suoritettiin uusintalähtö, eikä Meksikolainen O'Ward pysynyt haastamaan Palouta, joka otti kauden neljännen voittonsa kuuden sekunnin erolla. Kolmanneksi ajoi Will Power ja Scott McLauglin oli neljäs, joten Penskeltä erinomainen kilpailu. Muut kympin joukkoon ajaneet olivat Scott Dixon, voitosta taistellut Rahal oli kuudes. Hänen jälkeensä seitsemäs oli Marcus Armstrong, kahdeksas Kyle Kirkwood, yhdekäsä oli Rinus VeeKay ja Ruotsin Felix Rosenqvist oli kymmenes.

Sarjapisteissä Alex Paloun johto on jo 97 pistettä eli lähes kahden osakilpailuvoiton verran. Kyle Kirkwood on toisena ja kolmantena on Christian Lundgaard. Kahden viikon päästä ajetaan Indy 500, mutta ensi viikonloppuna ajetaan aika-ajot, joissa järjestys määräytyy neljän kierroksen keskinopeuden mukaan. Amerikkalaiseen tapaan nopeudet mitataan maileina.

Ferrarin juhlaa Belgiassa

Eilen ajettiin myös Span kuuden tunnin kilpailu, joka oli viimeinen WEC-sarjan kilpailu ennen Le Mansin 24 tunnin ajoa. Ferrari pähkäili varikkotaktiikan kanssa ja otti molemmat autonsa sisään yhtä aikaan kilpailun puolivälissä. Autot #50 ja #51 vaihtoivat paikkojaan ennen pysähdystään varikkosuoralla, mitä selostajatkin ihmettelivät. 
Punaiset autoivat ajoivat tässä järjestyksessä maaliin, joten Maranellon punainen ori otti jo kolmannen peräkkäisen voittonsa tämän kauden sarjassa. Tuleeko kolmas peräkkäinen Le Mans, sen aika näyttää. #51 autoa ajoivat Alessando Pier Guidi, James Calado sekä Antionio Giovinazzi. 
GT3-luokassa myös Ferrari sai juhlittavaa, sillä voittoon ajoi #21 Vista AF Corsen autokunta, jota ajoivat Francois Heiau, Simon Mann ja Alessio Rovera.

Tämä tältä erää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti