Imolassa ajettu kauden seitsemäs Formula 1-kilpailu ei tarjonnut jännitystä. Red Bullin Max Verstappen meni heti lähtökiihdytyksessä McLarenin Oscar Piastrin riinalle ja šikaanissa ohitse. Hollantilainen kasvatti johtoaan ja Esteban Oconin keskeytyksen tuoma virtuaalinen turva-auto oli kuin taivaan lahja hänelle ja tallilleen, joka osallistui 400. kerran F1-kilpailuun.
Piastri ja Lando Norri eivät pystyneet oikein haastamaan missään vaiheessa Verstappenia ja pöhinää yritettiin saada aikaan tuomalla pitkäksi aikaa turva-auto kilpailu loppuvaiheilla Mercedeksen Kimi Antonellin keskeytyksen vuoksi. Kilpailun ainoiksi jääneissä keskeytyksissä autot olivat jääneet vaaralliseen paikkaan ja ne oli saatava ratavallien taakse ennen kilpailun jatkoa täydellä kaasulla.
Kuten aiemmin todettu, kilpailun johtajalla on suuri etu uusintalähdöissä ja tämän Max jälleen todisti. Häntä ei saatu kiinni, joten helpon oloinen voitto hänelle ja podiumilla kuultiin Hollannin kansallishymni. Piastrin renkaat olivat kuluneet ja Norris ajoi viimeisen stoppinsa jälkeen tuoreilla kumeilla, joten hän pääsi lopulta MM-sarjan kärkimiehen ohi ja ajoi toiseksi Piastrin tullessa maaliin kolmantena.
Vaikka F1-Forumilla Yuki Tsunoda saa jälleen risuja, niin itse lasken japanilaisen kilpailun onnistujiin. Viikonloppu oli vaikea, sillä aika-ajoissa tullut ulosajo hajotti auton täysin. Varikolta matkaan lähdettyään hän teki parhaansa ja tuli maaliin kymmenentenä. Papukaijamerkin saavat myös molemmat Ferrari-kuljettajat, sillä hekin osoittivat kisavauhtinsa olevan kunnossa aika-ajon epäonnistumisesta huolimatta. Lewis Hamlton ajoi neljänneksi ja Charles Leclerc oli kuudes. Willliams-talli sai mukavasti pisteitä, kun Alex Albon oli viides ja Carlos Sainz kahdeksas.
Pisteissä Piastri johtaa Norrisia 13 pisteen erolla (146-133). Max Verstappen on kolmantena 124 pisteellään . Valmistajien puolella McLarenilla on selvä johto Mercedekseen ja Red Bulliin verrattuna. Tämä toisaalta kertoo erinomaisesta autosta, joka sopii molemmille kuljettajille. Sekä Piastri, että Norris pystyvät taistelemaan voitosta. Vielä on liian aikaista alkaa suosimaan toista.
Kahden viikon sisään ajetaan kaksi kilpailua. Viikon päästä legendaarinen Monacon Grand Prix. Ohituskelvottomaksikin haukutulla radalla aika-ajon osuus on kilpailua paljon suurempi ja tämän vuoden kilpailun erikoisuus on kaksi pakollista varikkopysähdystä, jolla pyritään edes jotain viihdettä saamaan aikaan. Toki pakollinen pysähdys on ollut tavallaan käytössä jo vuodesta 2007 asti, jolloin sääntöihin tuli lisäys, että kuivan keli kilpailussa on käytettävä kahta eri rengasseosta. Aikoinaan kolminkertainen maailmanmestari Nelson Piquet totesi, että Monacolla ajaminen on, kuin ajaisi polkupyörällä olohuoneessa. Itse olen radan hankaluuden todennut videopelikokemuksen perusteella. Niissäkään ei saa autoa käännettyä Loews-hiusneulassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti