Miamin F1-osakilpailu ajettiin iltamyöhään suomen aikaan, enkä ole uusintaa kilpailusta kirjoitushetkellä vielä katsonut. Kerron silti kilpailun päätapahtumat ja vaikutukset MM-sarjaan tässä kirjoituksessa.
Paalulta lähtenyt Max Verstappen piti ensimmäisen kierroksen jälkeen johtopaikkansa, vaikka otti yhteen Lando Norrisin kanssa. Tämä sai britin kiehumaan radion välityksellä syyttäen hollantilaista radalta pois ajattamisesta. Jack Doohanin ja Liam Lawsonin kolarointi toi radalla virtuaalisen turva-auton, jotta romut saatiin siivottua. Kierroksella 4 oli uusintalähdön vuoro ja McLarenien kisavauhti alkoi näkyä, kun Norris ja Oscar Piastri nousivat Verstappenin kantaan.
14. kierroksen alussa Piastri nousi kärkeen ohittamalla Mad Maxin avauskaarteessa ja viisi kierrosta myöhemmin Verstappen putosi Norrisin taakse kolmanneksi. Renkaiden kuluminen alkoi vaikuttaa. Oliver Bearmanin Haasin voimayksikkö hajosi 30. kierroksella, mikä johti varikkokäynteihin virtuaalisen turva-auton aikana. Tämän jälkeen Piastri ei ajoi kylmänviileästi karkuun ja otti kolmannen voittonsa perätysten. Viimeksi samaan oli pystynyt Mika Häkkinen vuosina 1997 ja 1998, jolloin suomalainen otti ensimmäisen kahdesta MM-tittelistään. Häkä voitti Jerezin kilpailun 1997 ja kauden 1998 Australian ja Brasilian GP:t. Norris oli toinen ja Mercedeksen George Russell oli kolmas. Verstappen oli neljäs ennen loistavasti ajanutta Williamsin Alex Albonia. Sprinttipaalulle ajanut Kimi Antonelli ajoi kuudenneksi. Loput pistesijat menivät Charles Leclercille, Lewis Hamiltonille, Carlos Sainzille ja Yuki Tsunodalle.
MM-Pisteet 6/24 kilpailua
- Piastri 131
- Norris 115
- Verstappen 99
Palou helppoon voittoon
- Alex Palou (Ganassi) 196
- Christian Lundgaard (Arrow Mclaren) 136
- Kyle Kirkwood (Andretti Global) 127
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti