Meksikon F1-kilpailun avauskierrokset tarjosivat radalla tapahtumia, sekä tutkittavaa tuomaristolle. Avausmutkassa useampi auto kiersi radan nurmikon kautta ja tämän sai fanit ruutujen ääressä älähtämään rangaistusten toivossa. Tuomaristo tutki asian, eikä edellä mainitusta tilanteesta jaettu edes minimaalisia aikasakkoja.
Osasyynä radalta lipsumisiin ja oikaisuihin oli radan likaisuus, sillä pitoa ei ollut lainkaan tai sitä oli hyvin vähän. Euroopan kisoista tuttuja oheisluokkia ei paikallista Formula 4-sarjaa pois lukien nähty.
Kuudennella kierroksella Ferrarin Lewis Hamilton oikaisi radan neljännessä mutkassa ja sai kymmenen sekunnin aikasakon, minkä hän kärsi varikkopysähdyksen aikana. Tämä vei häneltä mahdollisuuden palkintosijoihin. Itse palauttaisin kovemmat tuomiot ratojen oikaisuista, mutta tähän voin palata myöhemmissä kirjoituksissani.
Red Bullin Max Verstappenilla kilpailun alku ei ollut paras mahdollinen, ohittaminen oli hankalaa ja autosta tuntui vauhdin osalta puuttuvan jotain, vaikka teknisiä ongelmia ei ollut. Taktiikka kuitenkin toimi, kun hän ainoalla pysähdyksellään mekaanikot vaihtoivat autoaan pehmeän seoksen renkaat. Meno parani ja Ferrarin Charles Leclerc oli loppukierroksilla pulassa kakkostilansa pitämisen kanssa. Tuossa vaiheessa radalle laitettiin virtuaalinen turva-auto, kun Carlos Sainzin Williams oli jäänyt radan stadionosuuden jälkeen ikävään paikkaan (tätä ei näytetty tv-lähetyksessä).
Virtuaalinen turva-auto oikeastaan pilasi viimeisten kierrosten taistelun Leclercin ja Verstappenin välillä ja samoin kävin kamppailussa neljännestä tilasta Haasin Oliver Bearmanin ja McLarenin Oscar Piastrin kanssa. Haasin brittikuski hyödynsi alkuvaiheen hässäkän, ajoi rauhallisesti puolustavalla tavalla ja palkintona uran paras sijoitus ja päivän kuski-äänestyksen kärkisija.
Lando Norris ajoi ylivoimaisesti kauden kuudenteen voittoonsa ja siirtyi MM-sarjassa kärkeen ensimmäisen kerran, sitten huhtikuun Saudi-Arabian GP:n. Leclercille toinen tila ja Verstappen kavensi eron pisteissä Norrisiin nähden 36 pisteeseen ajamalla kolmanneksi. Piastri oli viides Bermanin takana ja on pisteen päässä tallikaveristaan MM-taulukossa.
Mercedeksen George Rusell valitteli radiossa useasti, ettei pääse tulokastallikaveri Kimi Antonellin edelle. Kuusi kierrosta ennen maalia hän päästi italialaisen edelleen, sillä aiemmin nopeampi Piastri meni Ykän ohi. Russell taisi tuolloin ymmärtää, että mahdollisuuksia korkeampiin sijoituksiin ei vaan ole. Tuloksena seitsemäs tila.
Viimeiset pistesijat menivät Hamiltonille, Esteban Oconille ja Gabriel Bortoletolle. Neljä keskeytystä nähtiin. Näistä vain Liam Lawsonin keskeytys johtui avauskierroksen tapahtumista, kun etusiipi hajosi. Fernando Alonso, Carlos Sainz ja Nico Hülkenbergin kilpailut päättyivät teknisiin vikoihin. Lawson oli varikolta tultuaan törmätä rataa siivonneisiin lippumiehiin ja tästä hän raivostui radiossa. Tämän tapauksen, sekä lopun virtuaalisen turva-auton ajoituksen FIA ottaa tutkittavakseen.
Tuleva viikkoa huilitaan formuloiden osalta, täten voin katsella muuta urheilua tai nostalgisoida vanhojen autokisojen muodossa. Halutessani voin kirjoittaa kahdesti viikossa, jolloin aiheet voivat vaihdella - urheilussa pysyen. F1-kausi jatkuu marraskuun 9. päivä Brasilian Sao Paulossa Interlagosin radalla.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti