Edellisen kilpailun tapaan myös viikonlopun F1-kilpailu Yhdysvaltain Circuit of the Americasin (COTA) radalla oli tapahtumaköyhä. Red Bullin Max Verstappenin viikonloppu oli täysosuma, sprintin paalu ja voitto sekä osakilpailun paalu ja voitto.
Hollantilaisen mestaruustaiston kannalta tärkeään voittoon antoi apua Ferrarin Charles Leclerc. Monacolainen hyödynsi lähtökiihdytyksessä pehmeän renkaan tuoman edun ja kiilasi toiseksi McLarenin Lando Norrisin edelle. Leclerc ja Norris kamppailivat kakkostilasta pitkään ja britin oli oltava huolellinen ajossaan, ettei saisi ratarajojen ylittämisestä viiden sekunnin aikasakkoa.
Norris haastoi Leclercin etenkin takasuoran jälkeisessä jarrutuksessa ja lopulta onnistui kakkospaikan ottamisessa kilpailun loppuvaiheilla 51. kierroksella. Tuolla kierroksella Norris syöksyi Ferrari-kuskin rinnalle ensimmäisessä kaarteessa, mutta ajoi leveäksi. Britti ei kuitenkaan luovuttanut, vaan meni ohitse tutussa paikassa eli 13. mutkassa.
McLarenilla viikonloppu ei ollut paras mahdollinen, oikeastaan se oli heikoin kilpailuista, joissa tallin autot ovat maaliin päässeet. Norris sai toisella tilallaan kurottua MM-johtoa Piastriin 14 pisteeseen. Australialaisen ajo oli mitäänsanomaton, sillä hän oli maalissa viides. Sprintissä tapahtunut kolari vei arvokkaita lisäpisteitä molemmilta.
Ferrari sentään onnistui. Leclercin puolustava ajo ja taktinen riski lähteä matkaan pehmeillä renkailla kannatti, joten kolmanteen sijaan voi olla tyytyväinen. Lewis Hamiltonilla oli neljäs eli podiumsijitusta ei vielä gp-kilpailussa ole tullut. Valmistajien pisteissä Ferrari on kolmantena, seitsemän pistettä Red Bullin edellä.
Yuki Tsunoda oli seitsemäs ja ajoi toisen kerran pisteille viimeiseen kolmeen kilpailuun. Taktisia mokia ei tullut ja muutenkin kilpailu oli hänen osaltaan onnistunut. Sauberin Nico Hülkenberg pääsi ensi kertaa kympin joukkoon, sitten Silverstonen kolmostilan. Pieni kauneusvirhe oli sprintin aika-ajoissa saavutetun neljännen lähtöruudun hukkaan heittäminen, kun hän aiheutti McLaren-kuljettajien kolarin sprinttikilpailussa.
Viimeiset pistesijat menivät Haasin Oliver Bearmanille ja Aston Martinin Fernando Alonsolle. Mercedeksen Kimi Antonelli olisi taistellut pisteistä, ellei olisi kolarillaan pilannut Williamsin Carlos Sainzin kilpailua. Sainzin auto hajosi tilanteessa ja romujen siivoamiseksi kilpailua hidastettiin hetkeksi virtuaalisella turva-autolla. Tämän enempää dramatiikka ei kilpailussa nähty.
Verstappen on voittanut kolme edeltävästä neljästä kilpailusta ja hänen syysvauhtinsa on hilannut hollantilaisen 40 pisteen päähän McLaren-kaksikosta. Ensi viikon Meksikon kilpailu ja sen jälkeen ajettava Brasilian kilpailu ovat painoarvoltaan isoja. McLarenin on nyt saatava ryhdistä kiinni tai muuten tämä kausi jää historiaan aikamoisena kardinaalimunauksena. Toisaalta Verstappenilla voi myös mennä pieleen, joten löysäilyyn ei ole varaa.
Jotain on tehtaalla kesätauon aikana oikein tehty, kun kärjistäen yhden kuljettajan talli on äitynyt hirmuvireeseen. Toisaalta on vielä kaksi sprinttiviikonloppua jäljellä, mikä tarjoaa mestaruustaistossa edun nelinkertaiselle mestarille.
Milloinkohan amerikkalaiset tajuavat, että jokainen F1-kilpailu ei ole jännitystä täynnä. Jenkkien huuma on keinotekoisesti rakennettua Netflix-dokkarin suosion varaan. Tämän lisäksi superjulkkisten vierailuihin panostetaan todella paljon. Ei siinä mitään, glamouria on varikolla nähty jo 80-luvulla, mutta ei näin paljon. Jossain vaiheessa tämäkin kupla puhkeaa.
Lajin omistajat ovat onneksi painottaneet, että eurooppalaisista juurista pidetään huolta eli mitään Nascarista tuttua pelleilyä, kuten pakkokeltaiset tai pudotuspelijärjestelmää ei tule.
Jännittävyydestä puheen ollen Monzassa lauantaina ajetussa Euroformula Open-junioriluokassa kolme kuljettajaa taisteli voitosta viimeisellä kierroksella, tulivat rinnakkain maaliin ja voittajan ja kakkosen ero oli vain yksi tuhannesosasekuntia. Kuten aikanaan tässä blogissa kirjoitin, edellä mainitun viihdearvon vuoksi tykkään katsoa junnuluokkia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti