maanantai 24. elokuuta 2020

Takuma Satolle uran toinen Indy 500-voitto

 

Kuvituskuva

Historian 104. Indy 500-kilpailu käytiin sunnuntai-iltana suomen aikaa Indianapolis Motorspeedwayn ovaalilla. Edessä oli kaksi ja puoli tuntia sekä 800 kilometriä. Paalupaikalta lähtenyt Marco Andretti johdatti 33 auton ryhmän lentävään lähtöön. Johtopaikan otti avauskaarteessa uuden-seelannin Scott Dixon. Avauskierroksilla nähtiin nipussa ajamisen seurauksena paljon sijoitusten vaihtumista ja ensimmäinen keltainen heilui kuudennella kierroksella, kun australian James Davisonin autosta hajosi oikea etujarru.

Suurin osa kärkiryhmän takana olevista kuljettajista teki ensimmäisen varikkokäynnin tässä vaiheessa. Kun 12. kierroksella jatkettiin, kilpailu jatkui täysillä 14 kierroksen ajan. Tuolloin ruotsin Marcus Ericsson osui seinään ja turva-auto tuotiin toistamiseen radalle. Varikkokäyntien jälkeen radalle palattiin järjestyksessä Dixon, Takuma Sato, Ryan Hunter-Reay. Viime vuoden voittaja Simon Pagenaud sai kuitenkin erinomaisen uusintalähdön ja ohitti Dixonin kierroksella 32.

Vihreän lipun alla ajettiin vajaa 60 kierrosta, kunnes Dalton Kellett hipaisi ratavallia. Ganassi-tallin nopeiden varikkopysähdysten ansioista Dixon onnistui pitämään johtopaikan. Uusintalähtöä ei saatu aikaan, vaan joukon perällä Oliver Askew ja Conor Daly kolaroivat peräpäässä pahannäköisesti. Onneksi molemmat selviytyivät ilman kolhuja.

Sato, Alexander Rossi ja Dixon irtaantuivat muilta karkuun, kunnes 122. kierroksella espanjan Alex Palou ajoi ulos radalta. Nippu tuotiin jälleen yhteen turva-autolla ja varikkopysähdysten avulla voiton avaimet pedattiin Dixonille. Patricio O'Ward nousi nopean stoppinsa ansiosta toiselle sijalle. Rossin kilpailu päättyi ulosjaoon kierroksella 144.

Kun 30 kierrosta oli jäljellä, Dixonin teki kilpailun viimeisen pysähdyksen, joka oli edellisiä hitaampi. Tämän ansiosta Sato siirtyi kärkee ajoi nopeampia kierroksia. Kilpailun ratkaisui koettiin viisi kierrosta ennen maalia, kun Spencer Pigot rysäytti seinään radan viimeisessä kaarteessa. Maaliin tultiin turva-auton perässä ja japanin menestynein formulakuljettaja Sato pääsi juhlimaan voittoa. Dixon tyytyi toiseen tilaan ja kolmanneksi ajoi Graham Rahal.

Kaksinkertaisen Formula 1:sten maailmanmestarin Fernando Alonson kisasuoritus oli heikko. Chevrolet-moottorisesta autosta ei saatu parasta irti ja turva-autoepisodit haittasivat menoa. Sijoitus lopulta 21. kierroksen voittajalle jääneenä. Toisaalta tämä on osoittaa, että Indycarissa ei pärjää noin vain. Erilaisten ratojen vuoksi eurooppalaisten kuskien on käytännössä pakko lähteä nuorena kolumaan Mazdan moottoreilla varustetut pikkuformulat läpi kokemusta keräten.

Toinen sija vankisti Dixonin johtoa pistetaulukossa. Ero Josef Newgardeniin on 84 pistettä. Kauden seuraavat kaksi kilpailua ajetaan tulevana viikonloppuna Gatewayn lyhytovaalilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti