Olin ajatellut tekstin otsikossa ottaa inspiraatioksi erinomaisen rikosdraamasarjan Kovan Lain, mutta jätän sen myöhempään ajankohtaan.
Red Bull teki loistavan ratkaisun valitessaan kovemman rengasseoksen aika-ajojen toiseen osioon Max Verstappenille. Mercedes-kaksikko Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas ajoi aikansa tietenkin keskikovilla renkailla ja se ei kannattanut. Sääntöjen mukaan rengasseoksen on oltava sama, jolla kärkikymmenikkö on ajanut aika-ajojen toisen osion nopeimman ajan. Lajin säänöistä tietoa Wikipediasta ja Formula 1:sten virallisilta kotisivuilta.
Kilpailun alkuvaiheessa näytti, että Mercedeksen musta auto ajaa jälleen voittajana maaliin. Verstappenille annetaan ohjeeksi laittaa pehmeämpi rengas alle ensimmäisellä pysähdyksellä ja ajaa nopeampia kierroksia. Lentävä hollantilainen teki työtä käskettyä ja saavutti Lewis Hamiltonia, jolla oli kahdella pysähdyksellä käytössä kovemmat Pirellit. Tämä ei tehnyt hyvää kuumissa olosuhteissa, vaan hänen ja Valtteri Bottaksen renkaat menivät aivan rakoille. Max teki lopulta ohituksen Bottasista.
Verstappen katkaisi upealla suorituksellaan saksalaistallin voittokulun - ainakin hetkeksi. Voitto oli hänelle uran yhdeksäs. Bottas ajoi nopeampia kierroksia, mutta silti hän päästi lepsun oloisesti Hamiltonin edelleen. Bottas purki turhautumistaan haastattelussa. Ferrarin Charles Leclerc teki parhaansa surkealla Ferrarilla ja nousi neljänneksi lähdettyään matkaan kahdeksannesta ruudusta. Racing Pointin Nico Hülkenberg ei pystynyt hyödyntämään komeaa aika-ajo suoritustaan oltuaan kolmas. Hän tuli maaliin seitsemäntenä. Tämä voi tietää hyvää hänen tulevaisuutta ajatellen.
Kimi Räikkönen ajoi hidasta Sauber-autoaan, kuin häntä ei olisi ollut ollenkaan. Hän näkyi vain muutaman kerran tv-kuvissa - usein ohitettavana. Sijoitus viidestoista.
Verstappen nousi MM-sarjassa toiseksi - ero Lewis Hamiltoniin on 30 pistettä. Jo ensi sunnuntaina ajetaan Espanjan GP Barcelonan Circuit de Catalunyalla.
Ja vielä...
Ratamoottoripyörien Motogp-luokan MM-kisa Tsekin Brnon radalla oli yllätyksellinen. Paalulta lähteneen Fabio Quartararon Yamahan renkaat eivät kestäneet ja hän putosi lopulta seitsemänneksi. Itävaltalaisvalmistaja KTM ja heidän eteläafrikkalainen kuljettaja Brad Binder saavuttivat uransa ensimmäisen voittonsa kuninkuusluokassa. Binder on tulevaisuuden huippuja, sillä hän voitti vuonna 2016 Moto3-luokan maailmanmestaruuden Aki Ajon operoiman tallin KTM:llä.
Ranskalainen Quartararo johtaa MM-sarjaa 17 pistellä espanjan Maverick Vinalesiin.
Sähköformuloiden Formula E-sarja on päättänyt kauttaan jännittävillä kisoillaan Berliinin Tempelhofin lentokenttäradalla. Yhdeksän päivän aikana ajetaan kuusi kilpailua kolmella rataversiolla.
Kun kaksi kilpailua on jäljellä, sarjojen mestaruudet ovat jo selviö. Antonio Felix da Costan tasaisuus yhdistettynä kolmeen peräkkäiseen voittoon (Kaksi Berliinissä). Toivat hänelle kauden 2019/20 Formula E-mestaruuden. Hänen Techeetah-tallinsa varmisti eilisen kaksoisvoiton myötä tallimestaruuden. Itse kilpailussa Jean-Eric Vergne ajoi ennen portugalilaista voittajana ruutulipulle. BMW:n Max Güntherillä on vielä mahdollisuus viedä Vergneltä sarjan kakkostila.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti