Britannian GP oli jälleen mainiota unilääkettä jopa 25 vuotta lajia seuranneelle asiantuntijalle. Vaikka turva-auto tuli kahdesti radalle, nin silti Mercedesin kiistaton ykköskuski Lewis Hamilton sai suuren edun eikä rikkoutunut vasen eturengasa haitannut menoa viimeisellä kierroksella. Kolmipyöräisellä autolla ruutulipulle.
Suomalaisten ja etenkin selostaja Niki Juuselan suureksi harmiksi, Valtteri Bottaksen kohdalla sama rengas meni totaalisen hajalle. Bottas valitti autoon kohdistuvasta tärinästä, mutta radiossa häntä pyydettiin pysymään radalla. Renkaan hajottua Bottas meni varikolle, yritti lopussa saada edes yhden mm-pisteen, muttei päässyt Ferrarin Sebastian Vettelin ohitse.
Kolme kärkitallia ajavat nyt selkeästi yhden kuskin varassa. Bottas ei pysty haastamaan Hamiltonia, vaan luovuttaa suosiolla johtopaikan, kuten Eddie Irvine teki Michael Schumacherille Ferrari-vuosinaan.
Red Bull-tallissa Alexander Albon kolaroi avauskierroksella Kevin Magnussenin kanssa ja nousi lopulta kahdeksanneksi, mutta on selvästi Max Verstappenia perässä vauhdillisesti. Lentävä hollantilainen oli toinen. Ferrari on Charles Leclercin tukena. Monacolainen hyötyi lopun rengashajoilusta ja oli kolmas.
Hamiltonin ja Bottaksen lisäksi myös McLarenin Carlos Sainzin autosta hajosi vasen eturengas. Kaikki vain hetki Kimi Räikkösen etusiiven hajoamisen jälkeen. Vahva teoria on, että kuljettajat ajoivat Kimin Sauberista irronneiden romujen päältä, mikä hajotti renkaan rakenteen. Tätä tukeen myös onnettomuuspaikan sijainti radan nykyisellä takasuoralla lähellä Stowe-kaarretta.
Vaikka Räikkösen auto olisi selvinnyt ilman vauroita, sillä ei olisi ollut merkitystä. Hän oli nimittäin viimeinen maaliintullesta - kierroksen perässä. Ei ihme, että Räikkösen huhutaan lopettavan jopa kesken kauden. Varsinkin, kun tallin meno ei ole parantumaan päin.
Pirelli on jo kirjoittamishetkellä aloittanut tutkinnat renkaiden hajoamisesta. Ottaen huomioon, että ensi sunnuntaina ajetaan uusi kilpailu Silverstonessa, alkuperäisiä rengasvaihtoehtoja saatetaan muuttaa. Kaikista pehmein seos menee jo muutamassa kierroksessa rakoille. Toinen vaihtoehto on lisätä sääntöihin kolmas pakollinen varikkopysähdys.
Hamilton johtaa Bottasta MM-sarjassa jo 30 pisteellä, joten mestaruustaistelulle voidaan sanoa heipat.
Oloni on tällä hetkellä tympääntynyt - ehkä jopa pettynyt, sillä yhden tallin ylivoima on tylsää. Toisin sanoen olen turhautunut, kuin espanjalainen kaunotar suosikkiseuransa hävitessä jalkapallo-ottelun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti