tiistai 13. huhtikuuta 2021

Autourheilun uutisnurkka

 

Sähköformuloiden MM-sarja Formula E ajoi kaksi lähtöä Rooman kaduille kyhätyssä ahtaalla, pomppuisella radalla. Radan kosteuden vuoksi viikonlopun molemmat lähdöt lähtivät liikkeelle turva-auton perässä. Sarja on vaihtanut Bmw:n turva-autosta Miniin.

Molemmat lähdöt tarjosivat ohituksia ja kolareita, etenkin nopea lähtösuora tuotti molemmissa lähdöissä romua. Lauantaina Mercedesin Nyck de Vries ja Stoffel Vandoorne osuivat toisiinsa, kun belgialaisen auto kimposi kaivonkannen päältä poikittainen, eikä hollantilainen huomannut tätä. Kilpailu ajettiin loppuun turva-auton perässä ja voittajaksi ajoi kaksinkertainen maailmanmestari Jean-Eric Vergne.

Myös sunnuntaina samassa paikassa kolaroitiin. Avauskierroksella Virgin-tallin Nick Cassidy lukitsi jarrunsa vasemmalle kääntyvässä mutkassa ja myöhemmin Audin Lucas Di Grassi törmäsi kaiteeseen. Stoffel Vandoorne toipui eilisen päivän pettymyksestä ja voitti. Mahindra-tallin Alexander Sims oli toinen ja Porsche Pascal Wehrlein kolmas. Lauantain kilpailussa toiseksi ajanut Jaguarin Sam Bird johtaa sarjaa. Kahden viikon kuluttua sähköformulat ajavat Valencian moottoriradan lyhennetyllä versiolla kaksi lähtöä.

Suomessa Heikki Kovalainen muistetaan entisenä Formula 1-kuljettajana, joka voitti urallaan yhden osakilpailun unkarissa 2008. Hänen uransa tyrehtyi peräpään Caterham-tallissa kausilla 2010-12. McLarenilla ajaessaan hän oli Lewis Hamiltonin kakkoskuski - Heikin autoon laitettiin tarkoituksella enemmän polttoainetta.

Vuodesta 2015 Kovalainen on ajanut japanin suosittua Super Gt-sarja Toyotalla ja voitti sarjan mestaruuden vuonna 2016. Japanin suuret autotehtaat panostavat sarjaan isosti ja mukana on tietysti allekirjoittaneen suosikki eli Honda. Kilpailut ovat kestoltaan noin kahden tunnin mittaisia ja auton jakaa kaksi kuiljettajaa, joten varikkopysähdyksien aikana on annettava tallikaverille auto. Sarjan kilpailuja näytetään internetissä englanninkielisellä selostuksella. Tv-grafiikatkin ovat myös englanniksi.

Sarjan avauskilpailu ajettiin lyhyellä Okayaman radalla lähellä Koben kaupunkia. Kun radalla on samaan aikaan jopa 35 autoa jaettuna kahteen luokkaan, niin toimintaa riittää. Kilpailussa Heikki Kovalaisen ja Yuichi Nakayaman muodostama autokunta (Toyota #39) ajoi neljänneksi. Voittoon ajoivat Toyotalla Kazuya Oshima ja Kenta Yamashita.

Japanilaiskuljettajien joukossa on paljon ulkomaalaisia, mikä kertoo sarjan houkuttelevuudesta keisarikunnan ulkopuolella. Lisäksi tehdas antaa palkkaa, joten kyse ei ole mistään herrasmiesten huvittelusta.

Viimeinen uutistapaus päätyi Helsingin Sanomiin saakka. Vasta 16-vuotias Luka Nurmi voitti sunnuntaina Monzassa ajetun Ferrari Challenge-luokan kilpailun. Nurmi hallitsi kilpailua, vaikka puolen tunnin mittainen lähtö oli pitkään keskeytettynä ulosajon vuoksi. Niitähän sattuu, kun puoliammattilaiskuljettajat ajavat. Toisaalta on kiva nähdä radalla 20 Ferraria.

Nurmi lähti viikonlopun molempiin lähtöihin paalupaikalta, mutta lauantaina hänen autoonsa osuttiin heti ensimmäisessä shikaanissa. Nurmi on ammattilaisten luokassa viiden kuljettajan joukossa kolmantena. Vappuna ajetaan seuraavat kaksi kilpailua Itävallassa. Yle Areenasta löytyy viime viikolla tehty Nurmen haastattelu, jossa hän kertoo sarjasta, kilpa-autoilijan haaveista ja opiskelun yhdistämisestä kisaviikonloppuihin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti