Itävallassa ajettiin viikon sisään kaksi Formula 1:sten Grand Prix:tä ja molemmat päättyivät Max Verstappenin voittoihin. Ensimmäinen, Steiermarkin gp:nä ajettu kilpailu oli hollantilaisen täyttä hallintaa. Alkukautta dominoinut Lewis Hamilton tuli toiseksi ja Valtteri Bottas oli kolmas. Sergio Perez toi tallilleen tärkeät pisteet neljännellä tilalla ja Ferrarit onnistuivat, kun Carlos Sainz ja Charles Leclerc tulivat maaliin sijoilla kuusi ja seitsemän.
Alpinen Fernando Alonso näytti, että vanhoilla päivillä taidot eivät ole hävinneet. Tuloksena yhdeksäs sija. Kimi Räikkönen ajoi 11:toista ja taisteli sijoituksista, mutta omasta mielestäni hänen esityksensä oli perusvarma ottaen huomioon auton mahdollisuudet pistesijoihin sekä uran ehtoopuolen. Muuten kilpailu oli tylsähkö. Vain kaksi keskeytystä, eikä turva-autoa nähty radalla.
Viikkoa myöhemmin Verstappen ei antanut muille edes oljenkortta voittotaisteluun. Hän kasvatti johtoaan suureksi ajamalla lähes jokaisella kierroksella porukan nopeinta vauhtia. Varmuuden vuoksi lopussa tehtiin varikkokäynti, jotta renkaat eivät tuhoudu, kuten Bakussa kävi. Paikalle päästetty yleisö, josta suurin osa oli hollantilaisia ratkesti riemuisiin huutoihin, kun MM-sarjan kärkinimi otti kauden viidennen voittonsa. Lewis Hamiltonilla oli vaikea kilpailu, sillä brittikuljettajan renkaat olivat kilpailun ajan hajoamispisteessä. Hamilton ajoi useasti oikaisemista estävien korokkeiden (lajitermissä kanttarien) ylitse, mitkä hajottivat myös auton pohjalevyä. Täten hänen oli päästettävä Valtteri Bottas edelleen.
Bottaksella oli vahvaa suorittamista. Edeltävän viikonlopun lähtöruuturangaistuksen pilaama sunnuntai oli muisto vain. Nastolalainen antoi parhaat näytöt tulevaisuutensa suhteen ja tuloksena toinen sija ennen McLarenin Lando Norrisia. Norris ajoi lauantaina toiseen ruutuun, eikä paalupaikka ollut kaukana - vain 46 sadasosan päässä. Kolmatta kautta ajava britti ei hötköillyt, vaikka sai viiden sekunnin aikasakon ohitustilanteesta Sergio Perezin kanssa. Norris on osoittanut olevansa tulevaisuuden tähti.
Williamsin George Russell oli lähellä ottaa kauden ensimmäisen pisteen, kunnes takaa hiilostanut legenda Fernando Alonso punnersi viimeisillä kierroksilla ohi. Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel kolaroivat viimeisellä kierroksella. Suomalainen ei antanut tarpeeksi tilaa ohitukseen ja sai palkkioksi hänen kannaltaan mitättömältä tuntuvan kahdenkymmenen sekunnin aikasakon.
Muutenkin tuomaristo jakeli tiuhaan rangaistuksia, jopa liian helposti. Lando Norris sai aikasakon, vaikka oli jättänyt Perez-ohituksessaan meksikolaiselle tarvittavasti tilaa. Checo tuuppasi kahdesti Charles Leclercin hiekalle ja sai kahdesti viiden sekunnin aikasakon. Moni kuljettaja joutui puhutteluun, kun eivät nk. tuplakeltaisten aikana hidastaneet tarpeeksi. Maksukuskit Nikita Mazepin ja Nicolas Latifi saivat tempusta kymmenen sekunnin pysähtymisrangaistukset. AlphaTaurin Yuki Tsunoda ajoi valkoisen viivan päältä varikolle, Lance Stroll ajoi varikolla ylinopeutta.
Red Bull on ottanut kesällä niskalenkin pahimmasta kilpailijastaan. Brittiläis-itävaltalainen talli on voittanut viisi edellistä kilpailua ja Max Verstappen on 32 pistettä Hamiltonia edellä kuljettajien pisteissä. Kahden viikon päästä ajetaan Hamiltonin kotiradalla Silverstonessa. Tuolloin kokeillaan lauantaina sprinttikilpailua, jonka voittaja saa kolme ylimääräistä pistettä ja paalupaikan sunnuntain Grand Prix:hin.
Yhdysvaltain Indycar-sarja lähti kesälomille Mid-Ohion kilpailun myötä. Penske-talli juhlisti maan itsenäisyyspäivää ja historiansa ensimmäisen Indycar-voiton 50-vuotisjuhlaansa upealla tavalla. Josef Newgarden ajoi paalulta voittoon, vaikka ruotsin Marcus Ericsson pääsi hänen takasiipeensä kiinni loppumetreillä. Kolmanneksi ajoi pistejohdossa jatkava espanjan Alex Palou.
Kilpailu oli nopeatempoinen, sillä turva-auto vieraili lyhyesti kilpailun alkuvaiheilla. Colton Hertan päivä meni piloille epäonnistuneiden varikkokäyntien myötä. Ranskan Romain Grosjean ajoi erinomaisen kilpailun noustuaan lähtöpaikaltaan kymmenen parhaan joukkoon. Maalissa sijoitus oli seitsemäs. Kausi jatkuu Elokuussa Nashvillen katuradalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti