keskiviikko 13. lokakuuta 2021

Bottas voitti - viimeisen kerran?


Jutun otsikkoon tiivistän eilisen Turkin F1-kilpailun. Kostealla Istanbulin radalla ajetussa kilpailussa ei tapahtunut, kuin vähän. Fernando Alonson kilpailu meni piloille avausmutkan pienoisessa osumassa AlphaTaurin Pierre Gaslyn kanssa. Ranskalainen sai tilanteesta viiden sekunnin aikasakon, vaikka uusintojen perusteella kaksinkertainen maailmanmestari teki hölmön syöksyohituksen ulkokautta.

35. kierroksella Sergio Perez ja Lewis Hamilton ajoivat viisi mutkaa rinnakkain ja lopulta kaksinkamppailun vei nimiinsä meksikolainen, joka ajoi hienosti kolmanneksi. Hamilton, joka lähti lähtöruuturangaistuksen myötä 11. ruudusta valitteli kilpailun aikana radiossa renkaiden kunnosta, näin hän tekee aina, kun ei pysty ajamaan voitosta. Hänet kutsuttiin ainoalle pysähdykselle vielä kahdeksan kierrosta ennen maalia, mitä aikansa paras protestoi. Hän olisi halunut pysyä radalla.

Valtteri Bottas ajoi helposti paalupaikalta uransa 10. voittoon. Luultavimmin se on hänen uransa viimeinen ykköstila. Maamme-lauluakaan emme kuule eilisen jälkeen vuosiin moottoriurheilun kuninkuusluokassa. Max Verstappen ja Perez toivat mukavan pistesaaliin Red Bullille ja hollantilainen nousi kuuden pisteen erolla MM-kärkeen. Ferrarin Carlos Sainz onnistui erinomaisesti lähdettyään joukon perältä. Espanjalainen ohitteli hitaimpiaan ja ajeli toistuvasti nopeita kierrosaikoja. Fanit palkitsivat hänet päivän kuskina.

Kahden viikon kuluttua ajetaan Austinissa Circuit of the Americasin radalla, tuolloin aurinko voi paistaa läpi viikonlopun ja se antaa Lewis Hamiltonille pienoisen edun voittoa ajatellen. Kautta on jäljellä vielä kuusi kilpailua, mutta itse uskon, että Brasilian kilpailun pyyhitään pois maan heikon koronatilanteen vuoksi. Kauden kolme viimeistä kilpailua ajetaan Lähi-Idässä, mistä tuhannen ja yhden yön sadut ovat lähtöisin. Vaikka nykyisin heihin kohdistuu ikäviä ajatuksia ihmisoikeuksien toteutumisen myötä, niin historian kannalta ilman arabeja meillä ei olisi mausteita ja kahvia. Kilpailut ajetaan järjestyksessä Qatar, Saudi-Arabia ja Abu Dhabi.

Moni asiantuntija on ihmetellyt, miksi Valtteri Bottaksen tulevaa tallitoveria ei olla nimetty. Kiinalaista Guanyou Zhouta on pidetty lähes varmana isojen sponsorirahojen vuoksi, mutta Indycar-tallia johtava Michael Andretti on ostamassa 80 prosentin osuudena Sauberista, joka vastaa Alfa Romeo Racingin toiminnasta. Tämä voi avaa portin amerikkalaiskuljettaja Colton Hertalle. Hänelta tosin puuttu superlisenssiin vaadittavat 40 vähimmäispistettä. Tämä on siis tuorein huhu, joten vahvistuksen tähän voimme saada kauden päätyttyä. Yhtä hyvin nykyinen kuljettaja Antonio Giovinazzi voi saada yhden ajokauden lisää.

Väliviikolla katselen arkistopätkiä ja NHL-koosteita. Perinteiseen tapaan vähintään yksi ottelu uusintana, yleensä sunnuntaisin. NFL:ää pitää myös katsoa, onhan minulla "kainalopallossa" lempijoukkue, Green Bay Packers.

Tämä tältä erää.

(Kuva:Formula 1/Twitter)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti