maanantai 11. heinäkuuta 2022

Ferrarin juhlaviikot

Itävallan Grand Prix Red Bull Ringin radalla tarjosi viihdettä, katsomot täynnä oranssipaioja sekä polemiikkia ratarajojen ylityksistä.

Red Bullin Max Verstappenilla ei ollut paras sunnuntai. Paalupaikan ja sprinttikisan voitto antoivat hollantilaiselle suosikin aseman, mutta renkaiden korkea kuluminen lämpimissä olosuhteissa toivat kilpailuun vipinää. Verstappen joutui tulemaan ensimmäiselle varikkostopilleen 13. kierroksella. Kovempi rengasseoskaan ei kestänyt kilpailun pituutta, joten hän tuli vielä viimeisellä pysähdykselle virtuaalisen turva-autojakson aikana. 

Voittoon ajanut Charles Leclerc turvautui myös kolmen pysähdyksen taktiikaan, mutta hänen voittonsa oli valua hänen sormistaan, kun Ferrarin kaasupoljin alkoi kilpailun lopussa temppuilla. Monacolaisen onneksi ero Verstappeniin oli tarpeeksi suuri, ettei hollantilainen päässyt ohitusyritykseen. Leclerc otti kauden kolmannen voittonsa ja kavensi MM-johtoa Verstappeniin nähden.

Valitettavasti Carlos Sainzin kilpailu päättyi moottorin hajoamiseen. Kaiken lisäksi se vielä syttyi tuleen ja auto oli pysähtyneenä ylämäkeen. Tämä vaikeutti espanjalaisen ulospääsyä palavasta autosta. Ratavirkailijatkin viivyttelivät avun antamisessa.

Kilpailun onnistujiin lukeutuvat Haasin kuljettajat. Sekä Mick Schumacher, että Kevin Magnussen tarjosivat näyttävillä ohituksillaan viihdettä kärjen takana. Nuorempi Schumacher ajoi toistamiseen pisteille sijaluvulle kuusi. Magnussen tuli maaliin kahdeksantena. Alpinen Fernando Alonso teki vahvan nousun viiimeisestä ruudusta, heristi täydessä vauhdissa sormeaan Yuki Tsunodalle ja ohitti viimeisellä kierroksella Valtteri Bottaksen nousten kymmenenneksi saaden yhden mm-pisteen.

Bottaksen viikonloppu oli muutenkin hankala, kun moottoriosien vaihdosta tulleiden rangaistusten myötä lähtö joukon perältä oli kuitenkin edessä. Aika-ajoissa hän jäi kolmannen osion ulkopuolelle ja turhanoloisessa sprintissä sijoitus oli 10:s. 

Bottas lähti matkaan varikkosuoralta ja aikainen ensimmäinen pysähdys antoi mahdollisuuden parantaa sijoitusta. Näin tapahtui, mutta lopussa Alonso osoittautui nopeammaksi ja näin pisteitaä ei saatu. Jatkossa oli tärkeä saada ehjiä harjoituksia sekä päästä aika-ajoissa kympin joukkoon.

Viikonlopun puhutuin asia oli ratarajojen ylitykset ja niistä jaettavat rangaistukset. Moni ajoi autonsa viimeisessä kaarteessa rataviivojen yli ja saivat huomautuksia. F2- ja F3-kisoissa lähes jokaiselle jaettiin viiden sekunnin aikasakkoja ja tuloslistat menivät uusiksi. Kummalliseksi tämän tekee tuomariston tulkinnat. Joku sai sakkoa pienestäkin rataviivan ylityskestä, kun taas toinen ei saa mitään selkeästä sääntörikkeestä. Toisaalta ratojen turva-alueiden asvaltointi antaa kuljettajille suuren huokutuksen sääntöjen rikkomiseen.

Laitetaan hiekkaa ratojen reunoille, niin rataviivojen ylittäminenkin vähenee. Tämä toimi vanhaan hyvään aikaan, kun tiedossa oli auton jumittuminen syvälle.

Vajaan kahden viikon päästä ajetaan tylsällä, ikävillä raidoilla koristetulla Paul Ricardin radalla Ranskassa. 

(Kuva: Formula 1/Twitter)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti