Max Verstappen ja hänen Red Bull-tallinsa tosiasiassa tekivät paljon työtä voittonsa eteen. Radalla ohitukset yhdeksästä edellä lähteneestä autosta ja oikeaan aikaan tehdyt pysähdykset tähän vaikuttivat. Hollantilaiselle kauden kahdeksas voitoo ja MM-sarjassa johto kasvoi 80 pisteeseen. Voittoa ei estänyt edes 360 asteen pyörähdys radan toiseksi viimeisessä kaarteessa, mikä johtui liian aikaisesta kiihdytyksestä.
Mercedekseltä kilpailu onnistui mitä parhaiten. Paalulta lähtenyt George Russell sekä Lewis Hamilton ajoivat molemmat kahden pysähdyksen taktiikalla. Tämän lisäksi Hamilton ohitti ohitustaitojen olevan tallella ja aikansa paras kuljettaja ajoi toiseksi ja nuorempi maamies kolmanneksi. Ferrarin tössäilyt jatkuivat. Mestaruustaistelussa mukana olevan Charles Leclercin kilpailu pilattiin sitten varikkotaktiikalla, jota hän ihmetteli kilpailun jälkeen. Minkä vuoksi hänen autoon laitettiin kovemman seoksen renkaat, jotka eivät viileissä olosuhteissa toimineet?
Carlos Sainz tuli neljänneksi, mutta talli menetti jälleen tärkeitä pisteitä ajatellen valmistajien mestaruutta. Ero Red Bulliin on 97 pistettä. Kesätauon jälkeen on pakko kiristää ruuveja myös toimiston puolella, ettei kaudesta jää luu käteen. Tasaisen vauhdin taulukolla katsottuna Verstappen juhlii mestaruutta ennen Abu Dhabin kilpailua - ansaitusti.
Kilpailun onnistujiin lasken McLarenin Lando Norrisin. Hyvän aika-ajon ajanut britti teki tasaisen varmaa työtään ja tuli maaliin seitsemäntenä. Tallikaveri Daniel Ricciardo jäi ilman pisteitä. Norris on kerännyt suuremman osan tallin pisteitä, joten Ricciardon kannattaisi miettiä uusia kuvioita tulevaisuutta varten. Ehkä siirto Aston Martinille lopettavan Sebastian Vettelin tilalle? (Tämä ehdotukseni ei tule toteutumaan, kiitos Fernando Alonson siirtymisen)
Alfa Romeo Sauberin Valtteri Bottaksen päivä meni jälleen lähdössä pieleen, vaikka reaktio oli hyvä. Kiihdytyksessä autoja tuli joka puolelta ohi, eikä pistetaisteluun ollut mahdollisuuksia. Viimeisillä kierroksilla autoon iski tekninen vika. Hänen kesäloma kuluu mm. polupyörän kyydissä.
Täksi kaudeksi uusitetut autot osoittivat, että syheröisellä radalla voi ohittaa. Ohituksia nähtiin useita radan ensimmäisessä ja toisessa mutkassa. Tähän auttoivat kaarteita edeltäneet DRS-alueet, joissa takasiiven sai avata, mikäli oli alle sekunnin perässä edellä olevasta. Myös radan neljännessä mutkassa nähtiin ohituksia.
Kuukauden kesätauon jälkeen ajetaan kolme peräkkäistä kisaviikonloppua, joista ensimmäinen on legendaarisella Spa:n radalla belgiassa.
Yhdysvaltain Indycar-sarja jatkuu ykkösten loman aikanakin täydellä höyryllä kohti syyskuun päätöskisoja. Lauantaina ajettiin kauden toinen kilpailu Indianapolisin ovaaliradan mutkaradalla.
Andretti Autosportin Alexander Rossille ei löytynyt haastajaa ja hän sai ajaa helposti voittoon, mikä oli hänelle ensimmäinen kolmeen vuoteen. Tanskalaistulokas Christian Lundgaard ajoi toiseksi ja kolmanneksi ajoi Penske-tallin Will Power, joka siirtyi pistekärkeen yhdeksän pisteen erolla Marcus Ericssoniin. Ruotsalainen ajoi kilpailun 11.sta. Jenkkiformulat ajavat ensi viikolla Nashvillen pomppuisella katuradalla.
Blogi ei jää kesälomalle. Asiaa riittää tietysti jalkapallosta, kun euroopan sarjojen kaudet alkavat sekä sananen jääkiekosta, kun nuorten mm-kisatkin käynnistyvät kanadassa.
Yleisurheilun MM-kisoissa tehtiin kovia tuloksia. Hurjimpina maailmanennätykset miesten seipäässä, naisten 100 metrin aidoissa sekä 400 metrin aidoissa. Ainoa joka puuttui, oli legendaarinen selostaja Mauri Myllymäki.
Päivitys: Alexander Rossi meneeti Indianapolisin kilpailun voitosta saadut pisteet teknisen rikkeen vuoksi. Autoon oli laitettu vesipullo, jotta auton minimipainoraja täyttyisi. Tämän lisäksi Andrett-talli sai 25 000 dollarin sakot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti