Kauden viimeinen Formula 1-kilpailu sheikkien takapihalla Yas Marinan tekosaarella ei tarjonnut klassikon aineksia, vaikka radalla nähtiin kiivasta kamppailua sijoituksista. Max Verstappen ajoi ylivoimaiseen voittoon, joka oli hollantilaiselle kauden viidestoista. Uintikilpailuista tuttu maan kansallishymni, Wilhelmus van Nassouwe on tullut erittäin tutuksi.
Verstappenin tallikaverilla Sergio Perezillä oli viimeisen varikkopysähdyksen jälkeen autossaan tuoreemmat renkaat, joiden ansiosta hän pääsi lähelle Ferrarin Charles Leclerciä viimeisillä kierroksilla. Meksikolaisen harmiksi autojen välinen ero ei ollut tarpeeksi pieni DRS-siiven käyttöön. Monacolainen tuli maaliin toisena ja sama sijoitus hänelle myös mm-sarjassa. Perez kolmantena ruutulipulle. Mercedes-tallilla oli hankala kilpailu. Lewis Hamiltonin auto koki kolhuja avauskierroksella britin ajauduttua leveäksi shikaanissa haastaeesaan Leclerciä. Autosta katosi tehot ja hydrauliikka petti muutama kierros ennen maalia. Seitsenkertainen mestari ei saanut yhtään voittoa tällä kaudella ja mm-pisteissä sijoitus oli kuudes, mikä on uran heikoin.
Jäähyväiskisansa ajanut nelinkertainen mestari Sebastian Vettel ajoi maaliin kymmenentenä ja sai kiitosta ja kunnioitusta viikonlopun aikana. Hänen isänsä oli paikanpäällä ja kilpakumppaneilla oli kypärät maalattu valkoisiksi saksan lipun raidoilla. Onneksi autoissa on eri numerot, ettei selostajilla mene kuljettajat sekaisin. Vettel hallitsi ratoja 2010-luvun alussa, mutta kovasta yrityksestä huolimatta viidettä mestaruutta ei Ferrarilla tullut. Myös persoona on muuttunut valittajasta nöyräksi arvojen pohtijaksi. Hän tulee viettämään leppoisia kesäpäiviä ainakin kerran vuodessa suomessa sijaitsevalla mökillään.
Toistaiseksi viimeiset kisansa ajoivat myös McLarenin Daniel Ricciardo, joka sai myös pisteitä yhdekännestä sijastaan. Hänen tulevaisuudesta on ollut huhuja, joiden mukaan hän palaisi varakuskin rooliin Red Bull-tallin leivissä. Mick Schumacher ja Nicholas Latifi kolaroivat keskenään, mutta ajoivat maaliin pisteiden ulkopuolella. Heidän jatkosta ei ole tietoa, mutta itse olen arvuutellut nuoremmalle Schumille uraa DTM-sarjassa ja Latifi voisi vaikka kokeilla Le Mans-autoja tai sitten onneaan Nascar-sarjassa.
Alfa Romeo Sauberin Valtteri Bottaksen viikonloppu meni jo lauantaina pieleen. Aika-ajoissa takarivin paikka ja matkaan lähdettiin kovemmalla rengasseoksella, joissa ei ollut pitoa. Maaliintulleista viimeinen. Talvilomalla voisi myös tehdä muutakin, kuin pyörälenkkejä tyttöystävän kanssa ja hauskoja somepostauksia. Tosin hänellä on rennompi suhtautuminen kilpailemiseen, joten ensi kausi voi olla f1-uran viimeinen.
Valmistautuminen tulevaa kautta varten on jo alkanut, vaikka ensimmäinen kilpailu on kolmen kuukauden päästä. Tehtailla insinöörit pohtivat autojen kehitystä ja muutoksen tuovat kärkitalleilla tuulitunnelitestauksen rajoitukset.
Nico Hülkenberg palaa kisakuskin paikalle Haas-talliin ja yhdysvaltain Logan Sargeant tekee debyytin Williamsilla. Hänen on todistettava, että hän osaa myös ajaa, eikä ainoastaan kerätä uteliasta fanijoukkoa kotimaastaan. F2-sarjan neljäs tila pistetaulukossa antaa merkkejä pienestä potentiaalista, mutta huonot esitykset tietävät ranskalaista visiittiä. Merkitystä on myös autolla. Onko saatu edes pientä parannusta päättyneeseen kauteen verraten?
Formulavieroitusta voi helpottaa katsomalla netistä klassikkokisoja sekä kuninkuusluokan että Indycarin puolelta. Molemmista sarjoista tulen tiiviisti myös ensi keväänä kirjoittamaan. Jälkimmäisestä olen saanut mainetta F1-Forumin puolella.
Seuraavilla viikoilla käsittelen Qatarissa pelattavia, hapanmakuisia jalkapallon mm-kisoja. Pelejä katon valikoidusti lohkovaiheen ajan ja pitäähän sitä kertoa Saksan maajoukkueesta. Ostin juuri maan jalkapallon historiaa käsittelevän kirjan.
Bin später.
(Kuva:Formula 1/Twitter) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti