Kuten jutun otsikosta voi päätellä, Max Verstappenin oli tehtävä lujasti töitä voittonsa eteen. Perjantaina aika-ajoissa nopein aika vietiin pois ratarajojen ylityksen vuoksi, joten sunnuntaina lähdettiin matkaan kuudennesta ruudusta. Edeltävän päivän sprinttivoitto ei tuottanut hankaluuksia.
Lähtövalojen sammuessa McLarenin Lando Norris sai parhaan reaktion ja kiihdytti oranssimustan kilpurinsa kärkeen. Hän teki ensimmäisen pysähdyksensä 17. kierroksella, Verstappen kävi omalla pysähdyksellään kierrosta aiemmin. Norrisin autossa oli tuolloin kovemmat renkaat, kun taas hollantilaisen autossa keskikovat renkaat.
Norrisin autosta renkaat kuluivat nopeaan tahtiin, joten alkuperäinen ajatus yhden pysähdyksen kilpailusta oli heitettävä roskikseen. Britti siirtyi takaisen kärkeen seitsemän kierrosta myöhemmin, kun Ferrarin Charles Leclerc kävi renkaidenvaihdossa. Kyseinen pysähdys oli hänen ainoansa kilpailussa, mikä vaikutti hänen vauhtiinsa radalla.
28. kierroksella kolminkertainen mestari ohitti Landon takasuoran jarrutuksessa ja kasvatti eroa riittävän suureksi, jotta palaisi omalta toiselta pysähdykseltään kilpailun johdossa, mikä myös onnistui. Mercedesin Lewis Hamilton teki viimeisen pysähdyksensä kierroksella 38 ja autoon laitettiin keskikovat renkaat, mikä auttoi kuromaan eroa Verstappeniin nähden kiinni. Max kärsi jarruongelmista kilpailun loppuvaiheessa ja etenkin Viaplayn selostajat toivoivat jopa voittokamppailua viimeisille kierrokselle, mikä ei kuitenkaan toteutunut.
Podiumilla kuultiin jälleen Hollannin ja Itävallan kansallishymnit, sillä Max Verstappen ajoi uransa 50. voittonsa. Tämän kauden aikana ykköstila oli viidestoista. Itävallan hymni soitettiin voittaneen valmistajan eli Red Bullin kunniaksi. Tapoihin kuuluu, että palkintojuhlallisuuksissa soitetaan voittaneen kuljettajan ja tallin kansallishymnit. Kertasoitto riittää, jos ovat samasta maasta kotoisin.
Lewis Hamilton tuli toisena maaliin, mutta kilpailunjälkeisissä tarkastuksissa huomattiin auton pohjanlevyn kuluneen yli sallitun millimäärän ja britti hylättiin lopputuloksista. Samoin kävin myös Charles Leclercille. Näin loistavasti ajanut Lando Norris nousi toiseksi ja Ferrarin Carlos Sainz kolmanneksi. Tuomaristo kertoi tiedotteessan, että autojen pohjalvyn kulumiseen vaikuttivat radan pomppuisuus, sekä sprinttiviikonloppu, mikä poisti kolmesta harjoitustunnista kaksi. Tämä vähensi tallien aikaa korjata pohjalevy sääntöjen mukaiseksi.
Hylkäysten myötä AlphaTaurin Yuki Tsunoda nousi kahdeksanneksi. Kiroileva japanilainen ajoi viimeisellä kierroksella nopeimman ajan ja sai bonuspisteen. Williams-talli sai mukavan pistepotin, sillä Alex Albon oli yhdeksäs ja kotiyleisön edessä ajanut Logan Sargeant kymmenes. Tämä sija voi jäädä jopa hänen uransa ainoaksi pistesijaksi, ellei hänelle sorvata ensi kaudeksi sopimusta.
Alfa Romeo Sauberin Valtteri Bottas oli maaliin ajaneista viimeistä edellinen perässään Daniel Ricciardo, jonka käsivamma ei ole täysin parantunut. Kannattaisi käydä lääkärin pakeilla ennen Meksikon kilpailun harjoituksia.
Varikolta lähteneet Aston Martinit olivat ennen sunnuntaita palauttaneet autoihinsa aikaisemmat säännöt ja se näkyi radalla, kun Lance Stroll ja Fernando Alonso nousivat kohti pistesijoja. Alonson kilpailu päättyi ikävä kyllä taka-akselin hajoamiseen. mutta kanadalainen toi isänsä omistaman brittitallin ajokkinsa maaliin yhdeksäntenä, mutta uusituissa tuloksissa sijoitus oli seitsemäs.
Tulevana viikonloppuna ajetaan Meksikon Grand Prix Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla runsaslukuisten meksikolaisfanien kannustaessa Sergio Pereziä. Neljänneksi eilen sijoittunut Checo pitää edelleen kakkospaikkaa pisteissä ja mikäli faneilta kysytään, he toivovat suosikkinsa voittoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti