Se ei ketään yllätä, että Max Verstappen dominoi Qatarin osakilpailua Motogp-kisoista tutulla Losailin radalla. Sprintin kakkossijallaan mestaruuden virallisesti pokannut hollantilainen ajoi sunnuntaina helppoon voittoon. Ainoa virhe tuli mekaanikoilta viimeisen varikkopysähdyksen yhteydessä, kun vasenta eturengasta ei saatu pian vaihdettua uuteen, vaan poisottamisessa kului sekunnin kymmenyksiä.
Kilpailuun toi omat mausteensa poikkeavat olosuhteet. Renkaiden kestämisen takaamiseksi jokainen kuljettaja pakotettiin tekemään kolme varikkopysähdystä kahdeksantoista kierroksen välein. Tästä hyötyi avauskierrosten turva-autojakson aikana ensimmäisen pysähdyksensä tehnyt Sauberin Valtteri Bottas.
Isompi puheenaihe oli kuumuus ja kuljettajien hyvinvointi. Moni totesi kärsineensä huonosta olosta. Esteban Ocon oli okentanut kypäräänsä, Fernando Alonso toivoi radiossa viilennystä istuimeensa ja Bottas ja George Russel olivat avanneet visiiriä ja heiluttaneet käsiään kolmensadan kilometrin tuntinopeudessa pääsuoralla. Logan Sargeant kärsi pahiten nestehukasta ja ajoi varikolle nousten tuskaisen näköisenä autostaan. Kuljettajien turvallisuus on moottoriurheilussa pääasia ja tästä tullaan puhumaan FIA:n, promoottorin sekä kuljettajien yhdistyksen (GPDA) välillä.
Bottas ajoi onnistuneen viikonlopun. Aika-ajoissa yhdeksäs ruutu ja kilpailussa kahdeksas. Virheitä ei tullut ja apua tuli Pierre Gaslyn, Sergio Perezin, Alex Albonin ja Lance Strollin saamien aikasakkojen myötä, joiden ansiosta myös tallitoveri Guanyou Zhou ajoi pistesijoille.
Tällä hetkellä Red Bull pärjää yksistään Verstappenin ansiosta. Tallitoveri Sergio Perezin synkkä jakso sai jatkoa. Jälleen karsiutuminen Q3-osiosta ja toistuvia ratarajojen rikkomisia kilpailussa. Ehkä Ricciardon kesällä tapahtuneessa takaisinkutsussa oli aihetta, nimittäin antaa meksikolaiselle painetta ajopaikkansa puolustamisessa. Molemmilla on jo ikää mittarissa ja Liam Lawson ei ole vielä täyttä kautta ajanut, joten mikäli Checo lähtee Red Bull-tallista, jompikumpi on valittava tilalle ja tällöin varikon ilopilleri Ricciardo saa paikan.
Talleista parhaiten onnistui jälleen McLaren. Sprintissä Oscar Piastri piti hermonsa kurissa ja ajoi voittoon Lando Norriksen ollessa kolmas. Sunnuntaina sijat maalissa olivat oranssimustille autoille kaksi ja kolme. Nuori australialainen on todistanut, että pienempien luokkien menestys ei ollut sattumaa. Tämän hetken tahdilla McLaren voi nousta taisteluun Mercedestä vastaan valmistajien sarjan toisesta tilasta.
Mercedesin kilpailu oli kaksijakoinen, sillä ensimmäisessä kaarteessa Lewis Hamilton kiilasi George Russellin edelle, jolloin lajilegendan auton vasen takarengas osui tallikaverin menopelin etusiipeen. Hamilton myöhemmin totesi kolarin olleen hänen syynsä. Russell ei lannistunut, vaan oikein ajoitetuilla pysähdyksillä ja virheettömän ajonsa myötä nousi lopulta neljänneksi.
Myös seuraavat kilpailut ajetaan suomen aikaan illalla, sillä f1-sirkuksen neljän kilpailun mittainen Amerikan kierros aloitetaan kahden viikon kuluttua Circuit of the Americasin (Cota) radalta. Korkeuseroja, kovavauhtisia kaarteita ja stadionosuuden sisältävällä radalla on nykykuskeista voittaneet Hamiltonin ja Verstappenin lisäksi Valtteri Bottas. Autopelien kokemuksen perusteella voin todeta radan olevan mielekäs ajettava, vaikka ei kuulu omien suosikkieni joukkoon. Niistä voin kirjoittaa vaikkapa talvitauon aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti