maanantai 17. kesäkuuta 2024

Le Mans-raportti

Todettakoon näin ensi alkuun, että jalkapallon em-kisat ovat lähteneet käyntiin Saksassa ja suosikkini eli isäntämaa voitti avausottelussaan selkeästi Skotlannin 5-1. Kirjoitushetkellä ensimmäinen lohkokierros on meneillään ja ylihuomenna alkaa toinen lohkokierros, joka kestää nelisen päivää.

Tähän mennessä kilpailuissa ei olla nähty maalittomia tasapelejä. Jokaisessa kamppailussa on tehty maaleja. Albania teki Italiaa vastaan osuman jo ensimmäisellä peliminuutilla. Koska kilpailut eivät ole vielä kunnolla alkaneet, tarkoitan että pelejä ei ole pelattu isoa määrää. Jätän käsittelyn asiasta tähän. Palaan EM-futisasiaan ensi viikolla.

Ferrari jälleen Le Mans-voittaja

Autourheilun klassikko. Le Mansin 24 tunnin kilpailu ajettiin Ranskassa ja radalla nähtiin yli 60 autokuntaa. Autokunnan muodostavat kolme kuljettajaa, jotka vaihtavat ajovuoroaan varikkopysähdysten yhteydessä. Keskimäärin yksi kuljettaja ajaa vuorokauden mittaisessa kilpailussa noin kahdeksan tuntia.

Kilpailu sisälsi tapahtumia ensimmäisistä tunneista alkaen. Kilpailun paalulta lähtenyt Porsche #6 joutui ensi kierroksilla luovuttamaan kärkipaikkansa Ferrarille ja BMW #20 ajoi ulos radan viimeisissä shikaaneissa.  Molemmat Lamborghinin Hypercar-luokan kilpailijatkin tutustuivat hietikkoon sekä radan reunavalleihin.

Yksi Cadillaceista kävi nurmikolla ja Alpinen autoista hajosivat moottorit. Naiskuljettajista koostuvan Lamborghinin kilpailut GT3-luokassa vaikeutui, kuin aiemmin mainittu Porsche osui vaaleanpunaiseen autoon. Onneksi auto saatiin varikolle ja saksalaistalli sai tilanteesta varikon läpiajorangaistuksen.

Yöllä BMW #15 osui vauhdilla kaiteisiin, kun yksityistallin keltainen Ferrari #83 tuuppasi autoa. Radalle tuotiin turva-auto ja ratavirkailijat korjaushommiin. GT3-luokassa ajaneen Motogp-legendan Valentino Rossin autokunnan kilpailu päättyi myös ulosajoon.

Aamulla tuli sade ja ajaminen oli hankalaa, kun suurimmalla osalla oli kuivan kelin renkaat alla. Vaikka radan kuivuessa niillä ajettiin, pidosta ei ollut tietoakaan, sillä ulosajoja ja kolareita tapatahtui. Porsche #4 ajoi radalta ulos Porschen nimeä kantavassa mutkassa. GT-luokan Aston Martin kiepsahti rengasvalliin osuman seurauksena katolleen, onneksi kuljettaja oli kunnossa.

Keltaisen Ferrarin autosta hajosivat täysin sähköjärjestelmät ja auto savusi varikolla, joten heidän kilpailunsa loppui siihen. Lopun sade pisti vielä jännitystä kehiin ja Ferrari ja Toyota taistelivat voitosta. Varikolla tallin porukat jännittivät sormet ristissä, Voittaako Italialaiset jälleen vai nappaako Toyota kuudennen voittonsa.

Vastaus ylläolevaan on Ferrari, sillä ensimmäisenä ruutulipulle kurvasi Maranellon korskean orin autokunta #50, jonka jakoivat Miguel Molina, Nicklas Jensen sekä Antonio Fuoco. Toyota #7, jonka jakoivat F1-sarjassa käyneet Kamui Kobayashi sekä Nick de Vries yhdessä Jose Maria Lopezin kansaa oli toinen. Kolmanneksi tuli viime vuoden kilpailun voittanut tehdastallin toinen Ferrari.

GT-luokan voittajiksi ajoivat Richard Lietz, Morris Schuring ja Yassin Shahin #91 Porschella.

Jos ihmettelette, miksi tekstissä vilisee autoja sekä niiden kilpailunumeroita yksittäisten kuljettajien sijaan, niin kestävyyskisoissa kyse on kuljettajien sijaan autojen välisestä kilpailusta. Selostajat viittaavat kuljettajan sijaan yleensä autoihin. Tärkeintä on siis tiimityö, jota kaikki tekevät, jotta menopeli saadaan pitkän kilpailun jälkeen maaliin.

Tämä tältä erää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti